„Regitra“: gajus mitas, kad pagrindinė eismo įvykių priežastis – įgūdžių stoka
Tarptautinėje eismo psichologų konferencijoje „Regitros“ atstovas Saulius Šuminas pabrėžė, jog tam, kad į eismą patektų tinkamai pasirengę jauni vairuotojai, turime skirti daugiau dėmesio jų elgsenai. Būtent psichologinis pasirengimas yra gerokai svarbesnis nei tik gebėjimas mechaniškai valdyti automobilį.
Neretai manoma, kad vairuotojų įgūdžių stoka yra pagrindinė eismo įvykių priežastis. Tačiau tai tik – gajus mitas. Daugiau nei 90 proc. avarijų kelyje įvyksta dėl vairuotojų klaidos ir dėl to kalti ne įgūdžiai, o netinkama vairuotojų elgsena. Kaip pavyzdys: eismo įvykio priežastis yra ne tik alkoholio vartojimas, bet ir sprendimo priėmimas vairuoti išgėrus.
Ar pastebėjote, kad, būdami pikti, važiuojate arčiau kitų mašinų?
„Regitros“ atstovas kviečia į tam tikrą savęs išbandymo testą. Atkreipkite dėmesį į save, kai vairuojate įpykęs. Greičiausiai pastebėsite, jog laikotės gerokai mažesnio atstumo nuo kitų automobilių, ko nedarote įprastai. Dėl to yra kalta agresija, kuri pasireiškia visur, įskaitant ir vairavimą. Ji paskatina vairuotoją labiau paspausti greičio pedalą, nardyti tarp automobilių ir kt.
Kitose šalyse taikoma praktika
Štai Šveicarijoje taikoma labai įdomi praktika tiems, kurie tris kartus neišlaikė vairavimo egzamino. Jie privalo pasikonsultuoti su profesionaliu psichologu, kartu analizuoti klaidų priežastis ir išsiaiškinti, kodėl nepavyko išlaikyti egzamino.
Jauni nepatyrę vairuotojai linkę save pervertinti. Būtent dėl šios priežasties kitose šalyse prieš praktikos egzaminą privaloma užpildyti savęs vertinimo anketą, kurią po egzamino peržiūri egzaminuotojas. Tai veikia kaip tam tikra žmogaus paskatinimo priemonė vertinti savo gebėjimus objektyviai. Svarbu suprasti, ar žmogus teisingai vertina savo gebėjimus ir žino, kas yra jo stiprybės ir silpnybės.
„Mes esame įsitikinę, jog žmonės yra skirtingi, su skirtingais gebėjimais ir ne visiems galima taikyti tą patį standartą, todėl reikia sudaryti galimybę rinktis. Būtent dėl šios priežasties dar praėjusiais metais atsisakėme aikštelių ir B kategorijos siekiančius vairuotojus egzaminuojame tik realaus eismo sąlygomis. Svarbu, kad jie išmoktų realiai vertinti savo galimybes ir pagal tai priimtų tinkamus sprendimus bei pasirinktų, kaip jiems patogiau statyti automobilį, o ne darytų taip, kaip mes pasakome“, – sako „Regitros“ atstovas Saulius Šuminas.