Šilutėje kvepėjo šimtametė duona, ūkininkas virė muilą

2019-06-05, Stasys Bielskis
G. Ruzgys pagelbėjo E. Grigaliūnaitei išardyti molinę krosnį, kurioje tą dieną jiedu kepė duoną pagal tūkstantmetį receptą.
G. Ruzgys pagelbėjo E. Grigaliūnaitei išardyti molinę krosnį, kurioje tą dieną jiedu kepė duoną pagal tūkstantmetį receptą.
Praėjusiame „Šilokarčemos“ numeryje rašėme apie Šilutės miesto šventę, jos aktualijas, pastebėtus trūkumus. Šį kartą pasakojimas apie tai, kaip levandomis kvepėjo pagal tūkstantmečius receptus verdamas muilas, molinėje krosnyje buvo kepama pirmapradė ruginė duona ir tyliai besidarbavusias siuvėjas bei audėjėlės. Mat miesto šventėje dalyvavo Vilniaus amatininkų klubas „Dvaro meistrai“, vienijantis entuziastus – profesionalius amatininkus, restauratorius ir mokslininkus. „Dvaro meistrai“ – vienintelis Lietuvoje amatininkų klubas, kryptingai besiorientuojantis į dvarų amatų paveldą ir jo gaivinimą.

Muilo ūkyje

Ūkininkas Mindaugas Makutėnas iš Dūkštų seniūnijos (Vilniaus r.) demonstravo, kaip senoviniu būdu verdamas muilas iš pelenų šarmo bei riebalų. Jis atsivežė ir pilną puodynę deguto, kurį prieš savaitę išgavo iš beržų tošies.

„Muilą virti yra gerai su degutu, nes man patinka jo kvapas, o muilas būna juodas. Savo ūkyje auginu tai, kas tinka muilo gamybai, kosmetikai – kai kurias aliejines kultūras, kurių auginimas Lietuvoje neuždraustas, žoleles – rožes, medetkas, levandas. Gaminame iš jų ištraukas ir dedame į muilą“, – pasakojo M. Makutėnas, neslėpdamas, kad jo ūkį visi taip ir vadina – muilo ūkiu.

Ūkininkas-muilo virėjas turi aštuonis hektarus žemės, o visoms reikalingoms žolelėms paskyręs vieną hektarą. Kitame plote augina grūdines kultūras – savo reikmėms ir parduoti draugams, kaimynams. Laiko ir penkias bičių šeimas, iki rudens žada jų kiekį padvigubinti.

Pasak M. Makutėno, muilas pasaulyje pradėtas virti tada, kai atsirado pirmosios civilizacijos. Mums girdėtoje Mesopotamijoje jau irgi buvo muilo. Panašu, kad į Lietuvą muilas atvežtas maždaug prieš tūkstantį metų. O į lietuvių kalbą žodis muilas atėjo iš slavų kalbos.

„Dvarų kultūroje, mūsų šalyje, buvo įprasta pirkti importuotą muilą – ponai prausdavosi kvepiančiu muilu. Nors ūkinėms reikmėms muilas ir dvaruose buvo verdamas“, – šio produkto istoriją priminė pašnekovas.

Duona – kaip prieš tūkstantį metų

Iš Kernavės krašto atvykę Gintaras Ruzgys ir jo žmona Edita Grigaliūnaitė mokė, kaip reikia kepti senovišką duoną. „Atvežėme į Šilutę tūkstančio metų senumo duonos, – ir juokais, ir rimtai kalbėjo Edita. – O atrodo ji kaip šiandieninė, kaip nauja. Žmonės ragauja ir visi ją giria. Archeologiniais duomenimis jau patvirtinta, kad Skuodo rajono Apuolės piliakalnyje IX-XIII amžiuje gyvenę žmonės valgė lygiai tokią pat duoną. Ir čia parodėme, kaip ta duona gimsta – kaip į krosnį pašaunama, ištraukiama, vystoma į šlapią drobę“.

Šilutiškiai sakė dar labai gerai prisimenantys, kaip jų močiutės kepdavo panašią duoną. „Kažkodėl šilutiškiai duoną kepdavo ant klevo, ąžuolo, ajero lapų, gal todėl, kad jų daugiausia turėjo. Mūsų kepama pirmapradė ruginė duona rauginama ąžuoliniame kubile, minkoma ir formuojama rankomis, jos sudėtis – rupūs rugių miltai, natūralus raugas, šulinio vanduo ir jūros druska. Daugeliui tautų tai būtų egzotika, o mums tai – normali duona, kaip buvusi ir prieš tūkstantį metų. Toks laikas tik įrodytas, nežinia, kiek amžių iki tol duona buvo kepama“, – pasakojo E. Grigaliūnaitė.

Kas yra juodasis siuvinėjimas?

Vilniaus amatininkų klubo „Dvaro meistrai“ narė Virginija Rimkutė rodė XV-XVI a. (Gotikos ir Renesanso laikotarpio) įvairius rūbų kirpimus ir medžiagas. Ji suteikė moterims galimybę apsivilkti gotikinę suknelę ir pajausti, kokia ji yra. Atsivežė ir rekonstruotų medžiagų pavyzdžių – šilkinių audinių iš Čekijos (įvairių rūšių brokatų, damastų, šilkų).

„Mokau juodojo siuvinėjimo technikos, buvusios labai populiarios Renesanso laikotarpiu, – pasakojo V. Rimkutė. – Tai siuvinėjimas ant balto lino juodu šilku. Ir jaunos, ir vyresnio amžiaus moterys atidžiai stebėjo, kaip reikia daryti paprastus geometrinius elementus – jos netgi pasisiuvo po tokį gražų maišelį. Mūsų tikslas parodyti žmonėms, kad jie ir patys gali išsiuvinėti, padaryti tai savo rankomis. Aišku, meistrystė yra išskirtinis dalykas, reikalaujantis įgūdžių, įdirbio, bet pabandyti gali kiekvienas žmogus – prisiliesti prie istorijos per patirtį. Juk bet kurį senovišką motyvą galima ir šiandienai pritaikyti“.

V. Rimkutė pagal išsilavinimą yra archeologė, užsiima eksperimentine archeologija, susijusia su tekstile. Tai pluoštų tyrimas, atkūrimas, gamyba, verpimas, medžiagų audimas, virvių gaminimas, drabužių siuvimas ir t. t. Laikotarpis – nuo akmens amžiaus iki šių dienų. Amatininkė dalyvauja tarptautinėse konferencijose, dirba įvairiuose muziejuose, kuriuose rekonstruoja senus eksponatus. Ir labai džiaugiasi galėdama parodyti žmonėms tą muziejinį eksponatą gyviau. „Anų amžių tekstilė randama mažais gabaliukais, bet kai aš žinau, kas tai yra, galiu atkurti visą drabužį“, – teigė V. Rimkutė.


Straipsnio komentarai

to..2019-06-07
Kam tu man aiškini apie UAB " Lietuvos katalikų bažnyčia " ir kitas smulkesnius " dvasinius" verslus ? Nei aš ten akcijų turiu , nei iš jų turtą nuomojosi nei man įdomu. Marketingas pas juos žemės kaip bet kuriame versle. Gal kokį porno filmą trumpą ir norėčiau ant altoriaus nufilmuoti . Geriau , eik su ta "giedorka " iš konservatorių kandidatų į merus ir kalbėkis apie kanibalizmą ( Kristaus kūno valgymą ir kraujo gėrimą ) ir kalbėjimą su žalčiu. Nors dabar atsilę ir Aukštumalos durpyne rasi žalčių , besišildančių saulėje. Gali su jais apie pirmą nuodėmę pasikalbėti. Tik juokas ėmė , kaip būnant Šilutėje pro bažnyčia Katalikų važiavau , kaip popiežius Kaune buvo savo šou pasirodyme.. Šilutės valdininkai ir " elitas" pasistatę didelį monitorių prie bažnyčios lauke ant kėdžių į tą senolių iš Pietų Amerikos vėpsojo , kuris Kaune šudą malė kaip ir tu. Ir kodėl man turi rūpėti " Sodybų tuštėjimo metas " ? Nei tas Avyžius man rūpi , nei "kaimų" problemos. Tuščios vietos nėra... Komentaras patinka Komentaras nepatinka
..2019-06-07
aš rašiau apie sodybų tuštėjimo metus. tau čia labai rūpi kažkodėl patvorinių tuštinimosi įpatumai. kaip kokia badaujanti musė kuriai jau smirdalai sapnuojasi. Tau dabar atrodo kad kažkaip kryžiuočių ar kitų mūsiškių dienos kaip šventės "šventikų" bažnyčių patvoriai yra lygesni negu kiti patvoriai. ir kam tos tvoros tom bažnyčioms būdavo reikalingos? Nu tame ir reikalas kad bažnyčia gi užsiimdavo ne tik teisimais, inkvizicijomis, mėlynbarzdystėmis, drąsiais kelėnais, rūšiavimais pvz to nekrikštysim, to nelaidosim, tų neženysim tt. bet ir ūkiškais buožininkysčių reikalais valdydavo daug žemių, užsiimdavo lažais, gyvulininkystėms, tt. Bažnyčia yra iškraipytas žodis. Turėtų tiksliau vadintis buožnyčiomis. Bet tame ir esmė kad pačios bažnyčios ir visas aparatas tai vis tiek butaforija. Nu panagrinėkit lietuvos kunigų, kunigų seminarijų veiklą, misionierių, "kryžiuotinių" mokyklų ale LCC. Ten lietuvių iš viso nėra. Visi kunigai nuleisti iš kažkokio viršaus tarsi su parašiutais. Tarsi kiborgai iš po žemių išlindę. Jie gi specialiai konstruojasi savo visas pilis taip kad jeigu tu eisi prieš juos maištauti tai kai bus vėlu susiprasi kad maištavai prieš vėjo malūnų trafaretus. Komentaras patinka Komentaras nepatinka
to..2019-06-06
šikimas prie bažnyčios tvoros prieš šimtą metų , maudymasis per metus du kartus ir Irkutskas . Jokio loginio ryšio. Ar tu buvai tame Irkutske , kad čia daliniesi savo geografinėmis žiniomis ? Tu triedi ant besisukančio ventiliatoriaus ir tavo šūdai laksto į visas puses ir tave aptaškydami Šilutės Kašpirovski ... Tu kaip dviratininkas važiuojantis išsiviepęs su dviračiu per interneto šūdus , be dviračio galinės "bliekos " . Tavo visa nugara šūdina , bet tu vistiek išsiviepęs ir laimingas . Komentaras patinka Komentaras nepatinka
..2019-06-06
netepsi nevažiuosi. aš tau ne koks kašpirovskis. tame ir esmė tos bakūžės sutemptos ne iš lietuvos, bet tarnauja panašiai tokiam amplua kaip čia biudžetistai atsakingi už socialinę paramą apsimeta šventikais ir užsiima svetimų švenčių šventimu, kad palengvinti svetimą skausmą klausantis gegučių lizdų mušimą. pasikviečia patys save į svečius ir švenčia. tame ir esmė kad gal viskas yra atvirkščiai. nu tokie atvejai tarnauja kaip kažkokie viešnamių ryšių objektai tam kad būtų sudaromas įspūdis kaip čia žmonės ilgai ir laimingai gyvena. Tame ir esmė kad greičiausiai mūsiškiai švenčia tik saviškių gimtadienius, kuriuos yra atsivežę su gyvuliniais vagonais iš kažkur. Turėk omenyje kad geografiškai šilutė pvz yra žymiai šiauriau negu kad Irkutskas sibire. Nu kai ten aiškina kad va ištrėmė į sibirą irkutską tai iš tikrųjų nuvežė 300 kilometrų į pietus.

QQ ir dar raitas. matyt raitelis be galvos.
Komentaras patinka Komentaras nepatinka
to..2019-06-06
tai pateik įrodymus apie buitį Lietuvoje prieš 100 metų , jei netinka "bakužes " sutemtos iš visos Lietuvos.
Pradėjai čia " šudą malti " apie kažkokias Užgavėnes.
Komentaras patinka Komentaras nepatinka
..2019-06-06
nu labai geras pavyzdys yra užgavėnės kur ir atgimėliai primetė lietuviams kad būtų švenčiama lietuvos užkariavimo strategija. Kaip ir dainelės apie lietuvninkus, nu niekas nebuvo girdėjęs ir apie tas užgavėnes kol neprasidėjo atgimėlystės. Ir nors čia visokios atrakcijos, karnavalai ir persirengimai tie susvilę blynai labai sunkiai skynėsi kelią lietuvoje. Dabar čia toks įspūdis susidarytų pašaliniui kad užgavėnės kad vos ne kaip haloweenas amerikoje. Nu tame ir esmė kad galima daryti ir tokią išvada visos šventės ir yra kažkokių šventikų iš smaluotų biudžetų teritorija ale kryžiuočių, boratų, karinės pramonės, biurokratų, alibabų, tt.. Tai svarbus garbėtroškinių paradų atributas, kur nuogi karaliai eina gražulio kelnių madas demonstruoti. Komentaras patinka Komentaras nepatinka
..2019-06-06
rumšiškėse nėra jokios istorijos išskyrus suklastotas ir išoverlintas nesamones. nieko nesiskiria nuo basanavičiaus gatvėje stovinčių atrakcionų. Komentaras patinka Komentaras nepatinka
to...2019-06-06
nuvažiuok į Rumšiškes ir pasižiūrėsi kokia buitis buvo prieš 100 metų . Komentaras patinka Komentaras nepatinka
.. to realistas2019-06-05
iš kur tu žinai kas buvo prieš 100 metų? gal tu koks nors atgimėlis? Per prievartą? Gal kokį našlaitėlį kūdikį augino organams kokia pamotė ir vertė eitį į lauką? iš kur tu būsi? madrid real? ispanų kalboje realistas tai kaip ir karalistas, monarchistas. O visos karalystės ir veikia susijungusios į kažkokį smaluotų biudžetų natistinį ESesininkų kooperatyvą. Kiekviena monarchija tai kažkokia al-qaeda teroristinė bazė. Nu čia irgi reik turėti omenyje kad kryžiuočiai kaip ir aparteidiečia, komunistai, fašistai, al-qaeda, tt neturi kažkokio svorio taško. Žemė linksta tada kai jie ją mindo su savo kojomis. Nu kaip iš tos dainos "moj adres ne dom i ne ulitsa, moj adres sovetskij sojuz". Komentaras patinka Komentaras nepatinka
realistas2019-06-05
eiktu sau !? Šikti pradėjo prieš 100 metų lauko tualetuose per prievartą vokiečių ismokinti per pirmojo pasaulinio karo okupaciją , o muilą vartojo lietuviai jau 1000 metų. Kokia pažangi tauta. Tik , kad tik prausdavosi per metus du kartus iki XIX amžiaus pabaigos. Kam jiems tas muilas ? Komentaras patinka Komentaras nepatinka
..2019-06-05
va kokia įdomi naujiena atseit atėjo tokie įdomūs laikai kad trojos arkliai kaso už dyką atrisnoję 300 kilometrų. važiavo dvarų atgimėliai buožės 300 kilometrų kažkokiais gerais ketinimais klotais vieškeliais be jokių slaptų kėslų - pilietiniais ir visuomeniniais pagrindais. pasidalinti žiniomis, save parodyti ir į zombius pažiūrėti matyt kad pakrėstų bepročiams proto į puodynes. Atseit jie žino tai ką žino nes yra "mokslininkai", o ne kažkokių brexitinių gildijų smaluotų biudžetų spec nazas. Komentaras patinka Komentaras nepatinka