Į techninę laivų apžiūrą iškart po vakarėlio?
Nors tokie atvejai nėra dažni, į techninę apžiūrą laivai kartais atgabenami iškart po vakarėlių – prišiukšlinti ir neiškuopti. Laivui specialių švaros reikalavimų nėra, tačiau norint pereiti techninę apžiūrą svarbiausi trys momentai: laivo techninė būklė, saugumo priemonės ir laivo dokumentai.
Techninė apžiūra reikalinga, jeigu savininkas ketina plaukioti laivu su vidaus degimo varikliu vidaus vandenyse, priekrante jūroje bei mariose. Laivo savininkas, prieš vykdamas į techninę apžiūrą, turi patikrinti, ar laivas, jo įrenginiai, elektros instaliacija, gaisro gesinimo, nuotekų sistema tvarkinga, galioja visos saugos priemonės ir jų laive yra pakankamai. Taip pat būtina įsitikinti, kai to reikia, ar galioja leidimas naudoti radijo stotį, ar būtina atlikti gelbėjimo plausto, plieninio korpuso storio matavimus ar kitos laivo sistemos patikrą.
Techninės apžiūros metu tikrinama, ar laivas tinkamai pažymėtas registracijos numeriu, ar laivo duomenys sutampa su laivo registracijos dokumente nurodytais duomenimis. Senuose vidaus vandenų transporto priemonių registravimo dokumentuose, kurie buvo išrašomi ranka, pasitaiko duomenų neatitikčių (klaidų), kurias būtina ištaisyti iki techninės apžiūros atlikimo datos.
Pramoginių laivų su pakabinamaisiais varikliais savininkai turėtų atkreipti dėmesį į gamintojo nurodomą maksimalų variklio galingumą ir jo neviršyti rinkdamiesi pakabinamąjį variklį, jį naudodami ir pateikdami laivą su varikliu techninei apžiūrai. Nustačius, kad variklio galingumas viršija leidžiamą maksimalų nustatytą variklio galingumą, laivo techninės apžiūros išvada bus neigiama.
„Jei laivas pripučiamas, savininko paprašoma laivą pripūsti. Žiūrima, ar jis nekiauras, ar nėra atvirų pažeidimų. Jei laivo korpusas kietas ar jis pagamintas iš metalo – ar nematyti korozijos žymių, ar laivas nepažeistas, nėra įtrūkimų. Vizualiai apžiūrimas variklis – ar nepažeistas ir nesulaužytas sraigtas, neapibėgęs tepalais. Jei laivas didesnis ir yra elektros instaliacija – ar kur nors nekyšo laidai”, – laivų savininkų dėmesį atkreipia Lietuvos transporto saugos administracijos Sausumos transporto veiklos ir pramoginės laivybos administracinių paslaugų departamento vyresnioji patarėja Lina Mačiulaitienė.
Pasak pašnekovės, ypač atkreiptinas laivų savininkų dėmesys į saugos priemones – laive turi būti tiek gelbėjimosi liemenių, kiek žmonių leidžiama plaukti laivu (t. y. kiek numatė laivo gamintojas), plaustas taip pat turi būti tinkamo dydžio. Pavyzdžiui, jei gamintojas apskaičiavo ir laivo lentelėje ir dokumentuose nurodė, kad leidžiama plaukti penkiems asmenims, laivo savininkas techninės apžiūros metu ir turi pateikti penkias liemenes. Jei reikalingas plaustas, jo dydis turi būti gamintojo numatytam žmonių skaičiui. Laivui skęstant niekas nenorės traukti burtų, kas lipa į plaustą, o kas skęsta.
Laivų, nuo kurių pastatymo (pagaminimo) datos praėjo ne daugiau kaip 1 metai, pirmą kartą atlikta techninė apžiūra galioja 3 metus nuo techninės apžiūros atlikimo datos. Laivų, nuo kurių pastatymo (pagaminimo) datos praėjo daugiau kaip 1 metai, atlikta techninė apžiūra galioja 2 metus nuo atliktos techninės apžiūros datos. Laivams, kurie eksploatuojami su elektriniais pakabinamaisiais varikliais, techninė apžiūra neatliekama, jei jie nenaudojami nuomai ar kitai komercinei veiklai.
„Tačiau techninės apžiūros tikslas – ne kontroliuoti, o padėti žmonėms suprasti saugios laivybos reikšmę ir išvengti nelaimingų atsitikimų, nes neturint tinkamai priemonių ar įrangos, jai esant netvarkingai, plaukiančiųjų ir laivo gali laukti skaudžios pasekmės“, – pokalbį baigia L. Mačiulaitienė.
Į saugos priemones laive dar dažnai žiūrima kaip į vieną iš perteklinių techninės apžiūros reikalavimų, tačiau būtent tinkamas gelbėjimosi priemonių naudojimas laive yra vienas iš esminių veiksnių, galinčių lemti gyvybių išsaugojimą nelaimės atveju.