Buvusios Rusnės sinagogos atradimas

2020-03-30, Parengė Kristina TOLEIKIENĖ

Sinagogų, kaip žydų maldos namų, istorija Rytų Prūsijoje ir Vokietijoje - tragiška. XIX a. pab. plačiai gyvavusias antisemitines nuotaikas Vokietijoje perėmė besikuriančios naujos nacionalsocialistų darbininkų partijos. A. Hitleriui 1933 m. tapus Vokietijos kancleriu, šalies vairas buvo pasuktas nacionalsocializmo kryptimi, kurio vienas iš kertinių akmenų vokiečių (arijų) tautos išgryninimas ir apvalymas nuo svetimybių.

Buvo persekiojami žydai kaip žemesnė rasė. Jie paskelbti tautos priešais. 1938 m. lapkričio 9-10 d. visoje Vokietijoje slapta padegtos žydų sinagogos, suniokota daugybė žydams priklausiusių parduotuvių ir firmų. Vien Hanoveryje sudaužytos 94 parduotuvės.

Tą Gebelso suplanuotą „Krištolinę naktį“ buvo nužudytą ir daug žydų tautybės žmonių. Klaipėdos kraštas po 1923 m. priklausė Lietuvos Respublikai, todėl žydų sinagogų čia tą lemtingą Vokietijai naktį niekas nesudegino. Neramumai Klaipėdos krašte prasidėjo tik 1938 m. pabaigoje, nujaučiant greitą Hitlerio invaziją. Manoma, kad tik po Vokietijos anšliuso, įvykdyto 1939 m. kovo 23 d., galėjo prasidėti sinagogų naikinimas.

Teigiama, kad tuomet Klaipėdoje, „apsivalymo akcijos“ metu, galėjo būti sugriautos arba sudegintos visos sinagogos. Ilgą laiką buvo manoma, kad ir Rusnės sinagoga buvo sunaikinta po 1939 m. kovo 23 d. ir jos iki šių dienų neišliko. Taip buvo tvirtinama istorikų darbuose, leidinių apie žydus tekstuose. Rusnės sinagogos vaizdas įdėtas knygoje, aprašančioje sinagogų deginimą Vokietijoje 1938 m., netiesiogiai pasakant, kad ir Rusnėje sinagogos nebeliko.

Tačiau 2015 m. Toleikio iniciatyva prikeltas iš užmaršties garsaus Pietų Afrikos Respublikos architekto Hermano Kallenbacho vardas ir jo nuopelnai bendroje veikloje su žymiausiu pasaulio humanistu R. Gandžiu sukėlė Lietuvos kultūrinės visuomenės bangą pastatyti šiam žmogui paminklą Rusnėje. Mat jis čia praleido savo vaikystę, įgijo pradžios mokslą, pamilo šią Nemuno salą.

Editos Mildažytės fondas su skulptoriumi Romualdu Kvintu parengė skulptūrinės kompozicijos „Kallenbachas ir Gandis“ projektą. Paminklui pastatyti Rusnėje reikėjo Šilutės rajono savivaldybės ir Rusnės seniūnijos pritarimo. Tačiau svarbiausia rasti deramą vietą paminklui Rusnės miestelyje. Seniūnė D. Drobnienė siūlė atvykusiems garbiems iniciatoriams E. Mildažytei ir skulptoriui R. Kvintui įvairias vietas, pradedant prie Rusnės evangelikų liuteronų bažnyčios ir baigiant senojo Peterso tilto per Atmatą papėdėje. Tačiau geriausia vieta paminklui atvykusiems pasirodė esanti ant senojo tilto liekanų, kaip akmeninio postamento, nuo kurio „Gandis ir Kallenbachas“ žvelgsią į didžiąją Atmatos upę.

Seniūnė, kaip ir daugelis vietos kultūrininkų, nesutiko su tokiu pasiūlymu, nes paminklą statyti ant paminklinio tilto tikrai nebūtų etiška. Todėl ji kreipėsi į šių eilučių autorių, kuris pasiūlė parengti pranešimą apie Rusnėje buvusią sinagogą. Rusnės sinagogoje mokėsi ir vaikystėje meldėsi Kallenbachas. Šioje vietoje, prie buvusios sinagogos, buvo patogi betoninė aikštelė, likusi nuo tų nesenų laikų, kai čia buvo Rusnės žuvininkystės ūkio žuvies priėmimo punktas. Rengdamas pranešimą autorius pasitelkė galimybę - 1936 m. Vokietijos generalinio štabo žemėlapio fragmentą, kuriame pažymėta sinagoga, uždėti ant šiandieninio Rusnės miestelio plano ir taip sutapatinus patikrinti, kur stovėjo Rusnės sinagoga. Iki tol buvo tik spėjimų, kad Rusnės žuvininkystė ūkio žuvies priėmimo pastatas su žuvies sūdymo cechu gali būti tas pats Rusnės sinagogos pastatas. Abu pastatai žemėlapiuose sutapo, jų kryptis ir vieta identiškos. Tad neliko abejonių, kad čia buvęs sinagogos pastatas, tik perstatytas ir pakeistas iš išorės bei vidaus. 

Kaip atrodė Rusnės sinagoga?

Būtina pastebėti, kad visos sinagogos buvo skirtingos, nė vienos, pastatytos pagal tipinį projektą. Rusnės sinagoga buvo stačiakampio plano mūrinis pastatas, dengtas čerpių stogu. Jokių priestatų prie sinagogos nebuvo. Gana keista, kad Rusnėje, kuri garsėjo geros medienos gausa ir kurioje pirkliai bei pardavėjai buvo žydai, sinagoga pastatyta ne iš medienos, bet mūrinė, amžiams.

Būtina atkreipti dėmesį, kad sinagogos statybos išvakarėse 1854 m. Klaipėdoje dėl Krymo karo vyko šimtmečio prekybinis suklestėjimas, kurio metu praturtėjo daugybė verslininkų. Gal Rusnės žydai taip pat užsidirbo ir tikėjosi tolesnio klestėjimo?

Reprezentacinis sinagogos frontonas atsuktas į Atmatos pusę. Jo plokštumoje dviejose aukštose smailiaarkėse nišose įkomponuoti vertikalūs aukšti smailiaarkiai langai. Tarp jų, vidurinėje dalyje, viršuje įkomponuotas apskritas langas, tikėtina su Dovydo žvaigžde. Pastato frontonus puošė antikiniai motyvai – šonuose, viršuje palei stogo kraštą, ir ant stačiakampių iš mūro suformuotų bokštelių pastatytos lipdytos (gipsinės) akroterijos – palenktos palmetės (lapo kompozicijos palmės). Tokia pat palmės šaka, palenkta į išorę, pastatyta ant stačiakampio kraigo paaukštinimo. Tai ypač puošė kraigo viršų.

Architektas, projektavęs sinagogą, vadovavosi tuo metu paplitusiu romantizmo stiliumi, kuris buvo populiarus 1831-1860 m. Pastatai su tokiais pat papuošimais, ypač gyvenamieji, tuo metu buvo statomi net Berlyno centre (Zeitschrift für Bauwesen, 1859). Panašius papuošimus ant frontono viršaus ir šonų turėjo ir 1895 m. suprojektuota Šiaulių didžioji Beit Midrash sinagoga. Sinagogos pastatas reprezentaciniu frontonu tradiciškai orientuotas į rytus, todėl pastatytas ne statmenai upės krantui, bet truputį pasuktas. Statinys pastatytas prie pat upės pylimo, pratęsiant senojo pylimo aukštį pamatų lygyje. Apsauginis Atmatos pylimas šioje vietoje supiltas dar 1777 m. Įėjimas į pastatą buvo iš šono, šiaurinės pusės. Šio fasado senuose atvirukuose matome tik dalį su vienu langu, kuris buvo toks pat, kaip reprezentaciniame fasade, tik be arkinės išimos. Kiek langų buvo šiame fasade, galima tik spėti.

Žydų sinagoga Atmatos pakrantėje tapo miestelio centro dominante. Mūrinis, tinkuotas ir baltai dažytas pastatas su papuošimais ant kraigo ir frontono šonuose, romantiškai lenktais smailiaarkiais langais ir tokios pat formos aukštomis, bet negiliomis nišomis kiekvienam langui, sudarė arkadų įspūdį, išsiskyrė ramiame žalių medžių fone Rusnės kraštovaizdyje. Pastatas tikrai puošė čia įrengtą keleivių krantinę.


Foto galerija

Straipsnio komentarai

Tik2020-04-29
Iš nieko daroma sensacija. Sinagoga buvo visai kitoje vietoje. Komentaras patinka Komentaras nepatinka
.. @ Ufonautas2020-03-30
Nu čia reikia turėti omenyje labiau ne ufonautus, bet vyrus juodais drabužiais. "ufonautas" tai tik žodis, kuris naudojamas kad "paaiškinti" kažką nepaaiškinant nieko. Tai elementarūs mačiaveliniai skaldymo ir valdymo metodai. Taip kaip viskas čia klostosi tai neina suprasti kitaip negu kad žmonės ir yra ufonautai. Žemė nėra jūsų planeta. Tad kas liečia šitas visas pasakas apie kažkokius neužmirštuolių žydėjimus vienuolynuose reikia turėti omenyje kad tai yra kažkoks svarbus rakštisteininkysčių atributas. Nu paskelbus nepriklausomybei čia prasidėjo nacionalizuoto turto ir žemių gražinimas. Atseit buvo vienas kitas lietuvis kuris atseit kažkaip nenusproto sibiruose, bet visa kitą bangomis susigražino jau "urmu" kažkokia "bendruomenė". Nu va čia jau yra reikalai kai reikalinga daug spec nazų, kad tuo turtu disponuoti kažkaip kad nesulotų šunys. Va čia jau ir yra kažkokie "budizmo" reikalai, kur šunys kišami į budas, lojalumas vedamas pas budelius. Nu čia nesvarbu tai tik kažkokie kariniai žaidimai, nes yra visiška absoliuti informacijos viršenybė. Tad sunku net suprasti kam reikalinga tiek tų visokių išsikalinėjimų. Nu yra dar kitas labai svarbus vienybės žydėjimo aspektas. Čia ne tas kamuolinių gaujos fruktas kur vilki dideles gražulio kelnes ir visada vienuolių numerį vienuolika. Nu kitas aspektas tai skaitmeninė revoliucija: vienetukai ir nuliukai. Nu žinot vienybės žydėjimas ta prasme, kad programišiai nulį supranta giliau negu paprasti "mirtingieji". Nulis tai kažkas ko nėra. Nu nėra nieko su tais kompiuterais. Tai irgi kažkokia karinė apgaulė. Tik pirštas jums parodytas. Komentaras patinka Komentaras nepatinka
to ..2020-03-30
Ufonautas Komentaras patinka Komentaras nepatinka
..2020-03-30
nu tibetas "paaiškina" labai daug vien todėl kad tai kažkas ko mes nežinome. Tai "patogi" sofa. Skraidnatis alibabų kilimas po kuriuo galima bet ką sušluoti. Ten atseit ievos poilsio vieta ar dar kažkaip: Eve-rest, nors matot tas kalnas turi daug įvairių vardų pvz Džomolungma.Tad makaronystėse tai kažkokia ilga ilga lazda. Nu kaip orwellininkystės karyba sugalvota 1984 knygoje. Viskas kas vyksta yra dėl kažko kur jūsų rankos yra per trumpos ar per ilgos kad pačiupinėti pvz pagaliukai kuriuos brukami vaikams pvz švento vandens skiepai prifarširuoti kažkokių bakterijų lazdelių. Nu panagrinėkit tibetą pasinaudojant tonybeto trafaretu, kur australijos objektas tarnauja kaip panašus makaronų kabinimo instrumentas. Kas liečia tibetą, indiją, kiniją, tt tai čia kalba eina apie vienuolius ir jų žydėjimą vienybėje. Pas kryžiuočius tai vadinasi Ekumenizmas, bet čia doktrinos, kurios nebūna užrašytos ant tų bažnyčių sienų. Tos doktrinos naudojamos tik uber alles pedofilų klano vienaragiams dūkti vaivorykštinėse lovytėse, kur jie nusimeta visas kaukes visus savo kostiumus. Pedofilų klanas ir afrikoje pedofilų klanas. Bet čia negalima padaryti klaidos kad jūs suprantate tai kuo jie užsiima. Viskas kas parašyta įstatymuose apie pedofiliją vistiek sugalvota kaip priedanga kad vystyti pedofilijas. Nu kad pradžiai pagalvokit apie tuos "papročius" kur jie mėsineja vaikučius tarsi jie žino geriau kas ir kaip turi būti tarp kojų. Nu gal čia kažkokie kiti reikalai. Nu įsivaizduokit plaukus jums reikia kirpti, nes nekerpant pasidaro reikalinga kitaip su tais plaukais tvarkytis. Barzdą reikia skustis, nagus kirpti, tt.. Nu gal čia kažkaip irgi yra kažkas sugalvota kažkokie fokusai. Komentaras patinka Komentaras nepatinka
..2020-03-30
jo jo jie čia toliau "gražina" tai kas buvo tik jų romos taborų makaulėse matyt prikimštose makaronų kuriuos jie ir kabina. Atseit lietuvių lietuvoje kaip ir nebuvo, čia buvo teritorija kuri lietuvių vardu buvo naudojama visokių "mažumų" ale "little britain USA". Nu tarsi laukimo salė, stoties peronas į gyvulinių vagonų traukinį į kažkokią žemę, kuri jiems pažadėta brexitinės imperijos daktarų grupuotės. Kiek buvo lietuvių tai tik visokie "didvyriai" piemenukai kurie kad neatvėsti savo kūno iki aplinkos temperatūros nardydavo nuo vieno karvašūdžio iki kito. Tad yra labai liūdna situacija, nes greičiausia ta istorija yra parašyta ne apie praeitį, bet apie dabartį, kur jie po įvykdyto litvicido bando sudaryti kažkokio "tvarkos ir teisingumo" įspūdį. Nu atseit jie nugalėjo blogį. Pagaliau triumfuoja teisingumas ir tvarka. Dangaus karalystė pastatyta, nes jau galima mindyti vaivorykštes po kojomis kertant sustingusių smalų upes. Tame ir esmė kad tai ne žydai. tai ir yra tas baltijos sėlinantis tigras tūnantis drakonas. Matot taip kaip jie verčia iš kinų kalbos "tūnantis" irgi yra "lost in translation" problema. Į anglų kalbą jie išvertė kaip "hidden" ty paslėptas, tupintis pasaloje, užsimaskavęs, tt., nors tas hieroglifas kinų kalboje reiškiai ir "tibeto drakonas", "tibetietiškas drakonas", tt. Nu čia turint omenyje jų svastikų ir vaivorykščių garbinimus ir tą šlykštų ostapininką dalai lamą. Negalima pamiršti ir cžvistėlių lietuvoje veikloje irgi užkariaujant lietuvos teritorją kažkokiais keistais vienos erelių pjautuvų, kūjų, grandinių, tt "žydėjimo" tikslais. Turiu omenyje tibeto skverus vilniuje ir kaune. Bet čia jau yra vėl tas pats skvernelio "drąsos kelias". Tad labai labai sudėtinga ką nors ir galvoti. Jūs negalite įbristi į upę jeigu ta upė į jus brenda. Jau per vėlu "reaguoti", nes tie makaronai irgi tarnauja ne tik kaip karinė propaganda kuri kaip bebūtų nekeista draudžiama lietuvos konstitucijos, bet ir kaip "jaukas", kur jie irgi meškerioja kažką ty kariauja. Komentaras patinka Komentaras nepatinka