Pareigybių kvalifikacijų ir specialistų kompetencijų labirintai
Sausio mėnesį personalo vyriausioji specialistė D. Bernotienė pristatė savo parengtą sprendimo projektą dėl Savivaldybės administracijos struktūros.
Sudomino nevienodas giminingų pareigybių traktavimas Šilutės rajono savivaldybės administracijoje. Juolab, kad kaimyninių savivaldybių pavyzdys yra priešingas ir jokių klausimų dėl to nekyla. Administracijos direktorius Virgilijus Pozingis šiuo klausimu nori bendrauti, tai yra paaiškinti, tik susirašinėjimo būdu.
Viešųjų paslaugų teikimo mechanizmas
Kiekvienam šalies piliečiui rūpi, kokioje politinėje ir administracinėje erdvėje
priimami jo kasdieniam gyvenimui svarbiausi sprendimai. Savivaldybėse šių sprendimų įtaka geriausiai matoma, greičiausiai pasireiškia ir kaip niekur kitur detaliausiai analizuojama. Mat savivaldybėse priimami sprendimai, susiję su viešųjų paslaugų teikimu savivaldybių gyventojams.
Savivaldybių tarybos arba savivaldybių bendruomenių narių demokratiškai išrinktos
atstovybės negalėtų pačios savaime užtikrinti nei rinkėjams duotų pažadų, nei įgyvendinti vietos gyventojams svarbius ir jų kasdieniam gyvenimui tiesioginę įtaką darančius sprendimus, neturėdamos efektyviai funkcionuojančios atstovaujamosios institucijos bei savivaldybės tarybos sprendimų įgyvendinimą organizuojančios ir kontroliuojančios įstaigos – savivaldybės administracijos. Savivaldybės administracijai tenka nelengvas ir atsakingas uždavinys – įgyvendinti tiek įstatyme deleguotas funkcijas, tiek savivaldybių politikų sprendimus, užtikrinti
nuolatinį ir tinkamą viešųjų paslaugų teikimą. Savivaldybės administracija savo paskirtį gali užtikrinti per efektyviai veikiančius struktūrinius padalinius, kuriems aiškiai nustatytos funkcijos, apibrėžti sprendimų priėmimo, atskaitomybės, kontrolės mechanizmai.
Pareigybių kvalifikacijų skirtumai
Vienas iš tokių padalinių Šilutės rajono savivaldybės administracijoje yra padalinys, užtikrinantis pačios institucijos funkcionavimą – tai Teisės ir personalo skyrius. Juk čia atranda pradžią sprendimai nuo institucijos organizacinės struktūros iki pareigybių užpildymo realiais žmonėmis, įvertinami atitikimo teisės normoms visų padalinių ruošiami sprendimai. Įsigilinę į šio skyriaus veiklą, galėtume jį pavadinti kone svarbiausiu skyriumi, kuris aprūpina visos savivaldybės administracijos darbuotojų normalų funkcionavimą. Todėl niekas neprieštaraus, kad tokiame skyriuje turi dirbti ne tik nepriekaištingos reputacijos, bet ir aukštos kvalifikacijos, patyrę darbuotojai.
Nuspendėme žvilgtelėti pro uždarų „durų plyšelį“ į padėtį Šilutės rajono savivaldybės administracijoje. Teisės ir personalo skyriuje dirba trys karjeros valstybės tarnautojai ir vienas specialistų grupės darbuotojas, taip pat šiam skyriui priklauso Civilinės metrikacijos poskyris, kuriame darbuojasi du valstybės karjeros tarnautojai ir vienas specialistų grupės darbuotojas. Akį traukia personalo vyriausiojo specialisto pareigybė, kuri priskirta ne valstybės karjeros tarnautojų grupei, o specialistų grupei. Trumpai ir ūkiškai tariant, tai pagal darbo sutartį dirbantis darbuotojas, kuriam netaikomi valstybės tarnybos kvalifikaciniai reikalavimai.
Juk pagal Valstybės tarnybos įstatymą, tokios pareigybės tarnautojui yra pakankamai aukštai užkelta kvalifikacinio išsimokslinimo kartelė: turėti aukštąjį universitetinį arba aukštąjį koleginį išsilavinimą.
Kaimynų pavyzdžiu nesekama
O kaip gi kitose savivaldybėse - ar taip pat personalo pareigybės yra viso labo priskiriamos specialistų grupei? Peržvelgėme Palangos, Pagėgių, Plungės, Šilalės ir Jurbarko savivaldybių struktūras. Visose minėtose savivaldybėse personalo vyriausiojo specialisto pareigybė yra priskiriama karjeros valstybės tarnautojo grupei. Tai atrodo pakankamai logiška ir teisinga, kad savivaldybės įstaigose personalo klausimus sprendžia aukštesnio lygio specialistai, turintys aukštąjį universitetinį ar aukštąjį koleginį išsilavinimą.
Bet Šilutės savivaldybės administracijoje galioja visai kitokie kriterijai. Galime tik numanyti, kad prioritetu čia laikomi lojalūs žmogiškieji ištekliai. Kaip gi be lojalumo galima valdyti tokį didelį ir sudėtingą administracinių funkcijų veiklos organizmą?
Ar buvo manipuliacijos?
Analizuodami viešai teikiamą informaciją Šilutės rajono savivaldybės internetinėje svetainėje atrandame ir įdomių neatitikimų. Štai skelbiamame rašte „Šilutės rajono savivaldybės dirbančiųjų vidutinis mėnesinis 2019 m. darbo užmokestis“ galime pastebėti, kad tokia pareigybė, kaip vyriausias specialistas priskiriama tik valstybės karjeros tarnautojų grupei, kuriems priskaičiuotas
vidutinis mėnesinis darbo užmokestis yra 1 530 eurų. Deja, vyriausiojo specialisto, priklausančio darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartį, sąraše nėra. Toks nežymus faktas duoda pagrindo manyti, kad su šia pareigybe yra padarytos tam tikros manipuliacijos, konkretaus darbuotojo – Dalios Bernotienės - atžvilgiu.
Tai nėra kažkokia nauja istorija. Dar 2016 metais spaudoje buvo pasirodžiusi informacija dėl šios personos pareigų. Tuomet Kontrolės komitetas aiškinosi, kaip savivaldybės Teisės skyriaus vyriausioji specialistė D. Bernotienė galėjo užimti šias pareigas, neturėdama A lygio pareigas einantiems karjeros valstybės tarnautojams privalomo aukštojo universitetinio arba jam prilyginto išsilavinimo. Tačiau bręstantis skandalas buvo nuslopintas pasirodžius informacijai, kad D. Bernotienė dirba tik pagal darbo sutartį.
Vadovas telefonu nekomentuoja
Tačiau šiandien ši informacija vėl aktuali todėl, kad specialistų grupės darbuotojo veikla turi veiklos požymių, kuria gali būti prilyginami valstybės karjeros tarnautojo veiklai. Kaip pavyzdį galime paminėti savivaldybės administracijos struktūros pakeitimų rengimą ir pristatymą komitetuose bei Tarybos posėdžiuose. Tokia veikla atitinka specialistų grupės pareigybės kompetencijos ribas visoje jos apimtyje? Ar klausimus, susijusius su įstaigos struktūra ir pareigybių apimtimi, neturėtų rengti specialistas su universitetiniu išsimokslinimu?
O gal tai iš tikrųjų yra kitokios sąsajos, galimai pagrįstos lojalumu ir turinčios neopotizmo kvapelio? Šilutės rajono savivaldybės administracijos direktorius Virgilijus Pozingis telefonu paaiškino, kad pareigybių priskyrimas vienai ar kitai kategorijai yra vykdomas įstatymo ribose. Konkrečiai apie personalo vyriausiojo specialisto pareigybę komentuoti telefonu atsisakė, žadėdamas atsakyti tik į raštišką paklausimą.
Egzistuoja sąsąjų gijos?
Greičiausiai neapsiriksime, jeigu dabartinį savivaldybės administracijos direktorių V. Pozingį sutapatinsime su Šilutės kredito unija. Kiekvienas rajono gyventojas, nors kiek besidomintis rajono politiniu gyvenimu, žino, kad būtent ši įstaiga yra siejama su Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos Šilutės skyriumi. Gal neatsitiktinai D. Bernotienė 2009 metais atstovavo šiai įstaigai, kaip civilinam ieškovui baudžiamojoje byloje nr. 1A-289-382-2009. Žinoma, privačios įstaigos vidinis reikalas rinktis atstovą, nors ir neturintį teisinio išsilavinimo. Bet šios tarnautojos sąsajos su valstiečiais akivaizdžios. Nors kyla dar ir kitokių dalykų, kurių eilinis pilietis, nesusidūręs tiesiogiai, net nenumano.
Esmė tame, kad teismuose juridinį asmenį atstovauti pavedimu gali tik ribota asmenų grupė su būtina sąlyga – aukštasis universitetinis teisinis išsilavinimas. Tai grupei priklauso advokatai, jų padėjėjai arba juridinių asmenų darbuotojai ar valstybės tarnautojai. Ši atvejis su D. Bernotienės atstovavimu išliks miglotas ir paslaptingas, galimai nebeturintis jokių teisinių pasekmių, bet nepaneigiantis tam tikrų dalykų.
Epilogas: reikėtų svarių argumentų
Reziumuojant galima pasakyti, kad nė vienai personai, dirbančiai savivaldybės administracijoje, neturime nei simpatijų, nei antipatijų. „Tai ne mūsų metodas“, – tokiais vienos senos sovietinės kino komedijos personažo žodžiais galime apibūdinti savo pažiūrį į iškeliamas problemas, susijusias su darbuotojais. Tačiau manome, jog būtų pasiektas aukštesnis žmogiško teisingumo lygis, jei atvirai būtų pasakyta, kad vertingam specialistui atsiranda būtinumas kai kurioms išimtims. Turbūt teisingai suprastų visi, net ir aršiausi oponentai, jei būtų pateikti svarūs ir neginčijami argumentai. Tuomet taškų sudėliojimas nebekeltų abejonių ir visokiausių paslaptingų teorijų.
Straipsnio komentarai
Savivaldybėje vyr. specialisčių, specialistų pagrindinės pareigos- gaminti skyriaus vedėjams kavutę.
Tad visos žvalgybinės struktūros yra taip sugalvotos kad jos nieko neseka, nebent pasakas. Jeigu jau rimtai kažkas "seka" kažką tai jau yra ta dievų miško teritorija kur vyksta kažkokie daktarų grupuotės apokalypto stiliaus "žaidimukai". Tad bet koks "sekimas" vyksta atbulomis, atbuline tvarka, klastojant dokumentus, tt.
Matot koks įdomus epilogas pasiramstant nuotaikingomis šurikų operacinėmis. Tame ir esmė kad pas mūsiškius nėra metodų, kurie jums būtų aiškus kaip "mūsų" metodas. Jie "uber alles". Visi metodai kuriuos jūs turite ir yra "jūsų" metodai, panašiai kaip kad metodai kurie "priklauso" arklių savivaldai: balnas, apynasris, vadelės, žaslai, akustinės bangos, bizūnas, pentinai, tt.. Arklys nesirenka kurio "stimulo" klausyti. Viskas veikia vienu metu kaip kažkokia sinfonija. Nu kai raitelis duoda su bizūnu jis tebelaiko ir vadeles, ir spaudžia su savo svoriu balną, tt. Bet jeigu staiga prieš arklio nosį išbėga vilkas ar geležinis vilkas tai jau yra didelis klausimas kas paims viršų ar paklusnumas drąsos keliui ar savisaugos instinktas. Ir čia nesvarbu ar grėsmė pamatuota ar tik įsivaizduojama. Taip ir su tokiais straipsniais kur bandoma sudaryti įspūdi kad va ant savivaldybės garbėtroškinių paradų munduro yra keli šapeliai į kuriuos reikia atkreipti dėmesį. Iš tikrųjų viskas šiais laikais yra labai nesudėtinga. Visa savivaldybės administracija ir bet kuri biudžetinė įstaiga tai smaluotų biudžetų juodas katilas, kuriame ir juokiasi šitas raganysčių puodas. Viską buožės sutvarko per vieno langelio principą. Kažkas panašaus į "brandos" branduolinių bombų egzaminius. Kur langelyje pažymima varnelė ir tiek. Jie viską "mūsiškiems" susitvarko po stalu, po skverneliu, tt.. Jums net pro duris negalima. Turit eiti per langelį arba per "windowsus". Jūs ir esate aklos varnos.