Per tragediją Kuršių mariose žuvusį kapitoną R. Adomavičių prie atgimusio kurėno vairo pakeis sūnus
Tradicinis kurėnas „Sud 1“, kuriuo pernai vasarą plaukdamas Kuršių mariomis tragiškai žuvo Lietuvos jūrų muziejaus (LJM) istorikas Romaldas Adomavičius, atnaujintas ir nuleistas į vandenį Drevernos (Klaipėdos r.) uostelyje.
Savaitgalį Juodkrantėje startuos tradicinė senovinių burvalčių regata „Burpilis“ - per lenktynes prie iškelto iš marių dugno ir restauruoto kurėno vairo stovės žuvusio kapitono sūnus Romualdas Adomavičius.
Kopgalyje pastatė kurėną
Pernai per audrą Kuršių mariose katastrofą patyręs medinis kurėnas nugarmėjo į dugną tarp Preilos ir Pervalkos, bet greitai buvo iškeltas į vandens paviršių ir nugabentas į Švėkšnos (Šilutės r.) miestelį.
Lietuvos jūrų muziejaus burvaltė buvo restauruojama garsaus pamario krašto laivadirbio, vėtrungių meistro, medinių namų restauratoriaus ir buriuotojo Vaidoto Bliūdžiaus dailidžių dirbtuvėse. V.Bliūdžius prieš devyniolika metų R.Adomavičiui padėjo įgyvendino idėją – pagal senovinius brėžinius Kopgalyje autentiškai atstatė istorinį laivą – Kuršių marių žvejų kurėną.
Po to abu vyrai daug kartų kėlė šio laivo bures įvairiose ekspedicijose, Klaipėdoje per Jūros šventes dalyvaudavo LJM organizuojamuose senovinių laivų paraduose „Dangės flotilė“.
Dailidės atgaivino skenduolį
Ištrauktas iš vandens kurėnas nukentėjo – lūžo stiebas, apgadintas ragas, kai kur jau buvo sutrūnijusios bortų lentos, reikėjo keisti metalo detalės. Tačiau toks laivas dar galėjo plaukioti“, – pasakojo pernai į tragedijos vietą vienas iš pirmųjų atskubėjęs R.Adomavičius draugas ir bendražygis V.Bliūdžius.
„Nenorėjome atsisveikinti su kurėnu, kuris mums tarnavo kaip gyvasis laivybos istorijos eksponatas - nuspręsta jį restauruoti. Kuršių nerijos žvejai tokiais burlaiviais plaukiodavo pusšimtį ir net daugiau metų, perduodavo juos iš kartos į kartą„, - pasakojo Lietuvos jūrų muziejaus direktorė Olga Žalienė.
V.Bliūdžaus vadovaujami nagingi Švėkšnos dailidės, pasitelkę į pagalbą savanorius, kurėną restauravo per aštuonis mėnesius. Naujos korpuso lentos pagamintos iš ąžuolo, kaip ir pats laivas, dugnas – iš pušų, o naujas stiebas – iš eglės kamieno. Ąžuolinio kurėno detalės sutvirtintos kalvio darbo vinimis, pasiūtos naujos drobinės apie 50 kvadratinių metrų ploto burės.
Paminklas žuvusiam istorikui
Drevernos pramoginių laivų ir valčių uosto prieplaukoje susirinkę smalsuoliai stebėjo, kad automobilinis kranas pakėlė ir grakščiai nuleido į vandenį restauruotą, apie tris tonas sveriantį kurėną „Sud 1“.
Senovinio laivo dugnas ir bortai padengti specialių dervų mišiniu, dabar jis atrodo kaip naujas. 48 nuotr. Kurėnas atnaujintas Švėkšnos dirbtuvėse.. Laivadirbiai sukūrė naują vėtrungę – tokią pačią, kokia septynių metrų aukščio stiebe sukinėjosi anksčiau, tačiau pradingo mariose.
Šiurpią tragediją primena prie vairo plunksnos pritvirtintas metalo kryželis. „Kurėnas vėl tarnaus muziejui, džiugins žmones, o man primins tėvą, istoriką, aistringą jūrininką, savo gyvenimą pašventusį senoviniams laivams, išmokiusi ir mane juos valdyti “, – kalbėjo žuvusio kapitono sūnus Romualdas Adomavičius, taip pat istorikas, dirbantis Lietuvos jūrų muziejuje.
R.Adomavičius burvaltės dugno ertmėje po stiebo pagrindu pakišo euro monetą - prietaringi Kuršių marių žvejai tikėjo, jog toks ritualas medinius laivus esą apsaugo nuo nelaimių, laimikis būna gausesnis. Į vandenį leidžiamų kurėnų šonai dar buvo plakami karklų šakomis, kad velniai ir raganos išsilakstytų.
Mediniai laivai turi plaukioti
Įveikęs Kuršių marias atnaujintas LJM kurėnas „Sud 1“ prisišvartuos Juodkrantės uostelyje – čia savaitgalį startuoja tradicinės plaukiojančių medinių laivų sąšaukos „Burpilis“ pirmasis etapas.
Kurėnų ir kitokių burvalčių lenktynes mariose rengia jų savininkai, susibūrę į Tradicinių ir istorinių laivų asociaciją. Jie teigia, jog anksčiau laivai buvo mediniai, bet jūrininkai – geležiniai. Kuršių marias raižo apie dešimt įvairių konstrukcijų burvalčių – šiandieninių laivadirbių atkurtų senovinių žvejų laivų replikų.
Išgelbėta kurėną Drevernoje į vandenį nuleidęs R.Adomavičius nepamiršta tėvo ne kartą ištartų žodžių – mediniai laivai turi plaukti.
Šiurpi nelaimė Kuršių mariose
LJM kurėnas „Sud 1“apvirto ir nuskendo pernai liepos 2-ąją, Kuršmarėse tarp Preilos ir Pervalkos, siaučiant stipriam vėjui. Nuskendo ne tik burvaltė, bet ir 63 metų kapitonas R.Adomavičius. Tąkart istorikas per Kuršių marias buriavo Nemuno žiočių link.
Tikėjosi nusigauti iki Kauno - Nemuno ir Neries santakoje turėjo vykti finalinis televizijos projekto „Nacionalinė ekspedicija“ renginys. Kiti du kurėnu plaukę du vyrai mariose išgyveno siaubo akimirkas, bet išsilaikė ant vandens ir išvengė tragiškos lemties.
Vėliau jie pasakojo, kad stiprus vėjas ir bangos 11 metrų ilgio ir 2,5 metro pločio burvaltę, pasuko šonu, vartaliojo kaip skiedrą, o paskui apvertė. Buriuotojai jau matė Ventės rago kontūrus.
Atskubėję gelbėtojai išgriebė iš vandens du įgulos narius, o kurėno kapitoną R.Adomavičių bangos nubloškė tolyn. Po kurio laiko marios grąžino žuvusiojo kūną. Išgelbėtas LJM kurėnas „Sud 1“ – Kuršmarių puošmena.
Šis laivas buvo pasiekęs Amsterdamą, Vokietiją, Latviją, Karaliaučių, jo vardas įrašytas į „Nacionalinės ekspedicijos“ kelionių vidaus vandenimis istoriją.