Žemaičių Naumiestis turi istorinį miestelio planą

2020-10-15, Žemaičių Naumiesčio muziejininkas Saulius Sodonis

Rugsėjo pabaigoje dienos šviesą išvydo pieštinis Žemaičių Naumiesčio centro istorinis planas. Jame pristatomas miestelio centras, kaip jis galėjo atrodyti XX a. pirmoje pusėje. Šį planą nupiešė šilutiškis dailininkas Andrius Sirtautas.

Mintis turėti tokį istorinį planą Žemaičių Naumiesčio muziejaus darbuotojams kilo norint kuo vaizdžiau ir patraukliau pristatyti miestelio praeitį. Turtingą istoriją turintis miestelis stokojo aiškiai ir paprastai nusakomų istorinių dalykų. Plano pagrindu buvo paimtas XX a. Žemaičių Naumiesčio centras, nes yra išlikusių pakankamai istorinių duomenų, kas ir kur tuo metu buvo. Juo labiau, kad XX a. karo negandos iš esmės pasigalėjo šio miestelio pagrindinių statinių. O štai nemaža dalis gyventojų keitėsi ir dėl ekonominių, ir dėl politinių priežasčių.

Praėjusio amžiaus pirmoje pusėje čia virte virė gyvenimas. Miestelio centre esančioje aikštėje sutartomis dienomis vyko didžiuliai turgūs. Paprastomis dienomis nemažai įvairių prekių buvo galima įsigyti aplink turgaus aikštę išsidėsčiusiose krautuvėse. Centre taip pat būta amatų dirbtuvėlių, siuvyklų bei, kaip anais laikais sakydavo, traktierių. Nuo seno miestelio centre ant Žaliojo kalno stovėjo katalikų Šv. arkangelo Mykolo bažnyčia, ant kitos kalvos – evangelikų liuteronų bažnyčia, o netoli turgaus aikštės - žydų maldos namai sinagoga.

Miestelyje būta ir dyzeliniu varikliu sukamos elektrinės. Visą tai bus galima rasti bei pamatyti šiame istoriniame plane.

Šio plano kampe esančioje legendoje yra išvardintos nemažos centro dalies pastatų paskirtys, pažymėti savininkai. Norint tai surasti – reikės sekti sudėtais žymėjimais. Šis istorinis Žemaičių Naumiesčio planas ateityje turėtų tapti įvairių galvosūkių pagrindu.

Parengus projektą istorinio Žemaičių Naumiesčio pieštinio plano sukūrimą ir parengimą spaudai finansavo Kultūros paveldo departamentas prie Kultūros ministerijos. Solidžiai prie šio projekto prisidėjus Šilutės rajono savivaldybei, atsirado galimybė šį planą ir atspausdinti. Antrą pusę parengto plano papildžius istorine medžiaga, taip ir bus padaryta.


Straipsnio komentarai

.. @ tada2020-10-15
Ne tai tik istorijos makaronai kuriuos kabina antavilistiniai medaus nešėjai. Nu žinai šitie vagys yra labai gudrūs, jie turi pasiruošę iš anksto visus atsakymus į bet kokį klausimą. Nu kaip karpovas, kasparovas ar kiti ostapininkai kurie žino visus ėjimus šachmatų lentoje į priekį. Jeigu pagausi juos su įkalčiais tai tave tada ir apkaltins vagyste, nes atseit kad vagį pagauti reikalinga būti vagimi. Nu žinai visos bitės yra vagys. Jos vagia nektarą ir žiedadulkes iš žiedų. Toje atskaitos sistemoje žiedų valdovai ir yra antavilistai, bitininkai, tt.. Atseit bitės vogdamos nektarą daro gerą darbą - jos dulkina augalus, pasiimdamos atkatą, duoklę, tt. Nu čia tik mažas pavyzdys kaip bet kas gali būti pateikiama kaip tik nori. Nu galima pažiūrėti į mūsiškius iš tos pusės kur jie kažkaip jaučiasi "neliečiami", nes atseit jie aiškina kažką nes jums kažkas neaišku. Pvz yra toks filmas "švilpiko diena", kur žmogelis atsiduria kažkokioje keistoje situacijoje. Nu jam niekada neišaušta nauja diena. Vis ta pati vasario 02, kurioje jis kažkodėl įkalintas. Nu kaip tie mūsiškiai kur dainuoja, kad va jie atsibunda ryte ir vėl šventė, vėl nuobodūs vyšnios žydėjimai. Kada bus normali diena, be vyšnių žydėjimų? Kada pagaliau bitėms nereiks eiti dulkinti vyšnių žiedų? kada išeiginė? Kada antavilistai įsteigs bitėms profsąjungą ar įstatymus ginančius bites nuo tokio išnaudojimo. Tad čia reikalinga kažkaip pabandyti pagalvoti apie žydėjimą ir kažką kaip natūralią dievų miško medžių gyvenimo etapą. Vyšnia žydi pavasarį tai kažkas savaime suprantamo. Bet jeigu kažkoks vijoklis apraizgė vyšnią ir žydi kai jau sirpsta vyšnios suvalkijoje? Nu reikalinga suprasti kad "žydėjimas" tai tik kažkoks etapas dievų miško augalų gyvenime. Bet dabar antavilistai pradėjo aiškinti kad būna kažkokie žiedai tarp žiedų, kur vieni žiedai yra lygesni negu kiti žiedai, nes tas va stuobrio vardas yra "žiedas", jau nekalbant apie kokią nors baidyklę kuri įsisegė į plaukus raudoną rožę. Taip ir su tuo žemaičių naumiesčio žydėjimo istorija. Jie aiškina kad va buvo žydėjo, visi pražuvo, bet kažkaip keistai kažkas už tuos pražuvėlius viską "prisimena". Nu gal ir prisimena tada tie žuvėjų krašto žuvėjai kurie ir žuvėlino tą žydėjimą. Nu jūs atseit kažkokie "medžiai" kurie auginami tik vytelėms, rykštėms, lenkimui, biokurui, tt kurie gyvenime negauna net pažydėti nei sykio. Tad tas filmas apie smulkintos kiaulienos laiko kilpas tai užuomina apie kažkokius kelius kuriais važiuojama. Nu čia nereikalinga labai toli eiti ieškant kažkokių laiko atžvilgiu įkalintų durnynų pvz jeigu būtum kažkoks sportininkas. pvz atsikeli ryte ir reikia eiti į treniruotę kiekvieną dieną mėtyti ietį ar žaisti su kamuoliuku. Kažkokia nesamonė. Vis tas pats per tą patį. Bet sakykim yra visokie "šventikai", kurie visus metus ruošiasi kalėdoms ruošia kažkokį pasirodymą. Kiekvieną dieną vis ta pats ir per tą patį - repeticija. Tai ir yra angliškas žodis apie kartojimą. Ir čia yra "lulzboat" nes sudaromas įspūdis kad tai ką jie parodo reikalauja didžiulių pastangų, daug laiko mokinimuisi, tt. Nieko panašaus. Ir va paprastiems žmonėms neįmanoma suvokti kažko apie 99 metų nuomos sutartis. Nu taip ir su šituo talibano aparteido gestapu. Jugi jie nesenai minėjo lietuvos vardo tūkstantmetį. Tad čia irgi kažkoks išsidavimas, kur jie atseit žino kaip lietuva vadindavosi prieš 1001 vasarų. Kodėl pirmoji lietuvoje radijo stotis pasivadino M1? Lotyniškai M ir yra skaičius 1000. Po to dar dadėjo pliusiuką ale kryžių. Bet tai tik gėlytės, kurios gelia su skeltais liežuviais. Komentaras patinka Komentaras nepatinka
tada2020-10-15
miestelis žydėjo, kol visai sužydėjo...paskui žydėjimas dingo Komentaras patinka Komentaras nepatinka
..2020-10-15
labai keistai atrodo šita aparteido atgimelių gauja, kad jiems istorija yra tik XX pirmoji pusė. Visas kitas laikas žemaičių naumiestyje nesiskaito kaip istorija. Jie pasiėmė laiko tarpą kurio niekas nežino ir neatsimena ir aiškina kad va jie neužmirštuolės, kurie buvo kriogeniškai užšaldyti gražulio kelnėse ir nesenai pabudo nuo šiltų karčiamos garbės paradų bučinukų. Problema kad jie visiški alkašai pas juos priklausomybės nuo gyrimų. Jiems kažkaip ir atrodo kad dabar XX pirmoji pusė, kai visi buvo beraščiai, o jie kažkokie "inteligentai". Gal ir taip bet tas jų "raštas" ir jų "raštingumas" yra iš viso slaptos karinės technologijos. Ir čia yra įdomu paradoksas, kur va šitas istorijos laikotarpis turi būti ne tik išiminėjamas iš linijinio ir paralelinio istorijos konteksto kaip netikras pranašas garbinamui, bet kažkodėl tai reikalinga kad "paaiškinti" kažką apie dabartį. Tai yra jeigu jūs nesimokinate tos karinės apgaulės makaronų vadinasi jūs karčiai kartojate istoriją kurios neišmokote. Jūs esate uždaryti fašistiniame tarybiniame konclageryje. Tai kodėl nenupeckeliojo peckeliotojas miestelio XIX plano? ar XVIII amžiaus plano? Kodėl ta istorija lygesnė negu kitos istorijos? Kodėl nenupaišo žemaičių naumiesčio plano kaip jis galėjo atrodyti XX amžiuje prieš mūsų erą? Gal net kokių nors dinozaurų nupaišyti. Komentaras patinka Komentaras nepatinka