Kodėl Savivaldybės administracija vengia viešumo?
Taikos ir V. Kudirkos gatvių sankryžos korekcijai viešinimo procedūra nereikalinga, teigia savivaldybės administracijos direktorius V.Pozingis.
Tęsiame laikraščio 90-ajame numeryje pradėtą gliaudyti viešinimo procedūrų temą, įgyvendinant projektinius sprendinius europinių pinigų įsisavinimo kelyje. Žinia, kad valdžios institucija, atsakinga už projektų rengimą, susiduria su visuomenės atstovų interesu, kuris neatitinka numatytų sprendinių ir stabdo piniginių srautų įsisavinimą. Todėl valdžios žmonėms labai patogu išvengti tos viešinimo procedūros. Šiandien pakalbėsime apie Šilutės miesto gatvių tvarkymo ypatumus ir suprasime, kodėl neliko dalies stovėjimo aikštelių centrinėje susisiekimo arterijoje.
Nepaisoma prievolės teikti informaciją
Visuomenės informavimo įstatymas atlieka funkciją, reglamentuojančią valdžios institucijų prievolę ir tvarkas dėl viešosios informacijos teikimo visuomenei apie savo veiklą. „Informacija, kurią rengiant nereikia kaupti papildomų duomenų, viešosios informacijos rengėjams ir (ar) skleidėjams, žurnalistams pateikiama ne vėliau kaip per vieną darbo dieną, o informacija, kurią rengiant reikia kaupti papildomus duomenis, – ne vėliau kaip per savaitę, – taip reglamentuota įstatymo 6-ajame straipsnyje – <...> įstaigos, atsisakiusios teikti viešąją informaciją viešosios informacijos rengėjui, ne vėliau kaip kitą darbo dieną turi raštu pranešti rengėjui apie atsisakymo suteikti informaciją priežastis“.
Tokie patys reikalavimai nustatyti ir Šilutės rajono savivaldybės administracijos administracinių paslaugų teikimo tvarkoje, koduojamoje kodu KOM02, pavadintoje „Informacijos pateikimas interesantams apie Savivaldybės veiklą“. Maksimali informacijos suteikimo trukmė – 5 dienos. Tačiau dominančią informaciją apie Šilutės miesto Lietuvininkų, Tilžės, K. Kalinausko gatvių, Atgimimo al. ir Laisvės al. rekonstrukcijas įrengiant eismo saugos priemones, techninio projektoparengimą ir įgyvendinimą iš Šilutės rajono savivaldybės administracijos pavyko gauti tik po... 25 dienų, ir tik po pakartotino priminimo.
O paprašytų šio projekto dalies dokumentų, liečiančių Lietuvininkų ir Tilžės gatvių rekonstrukciją, jau laukiame dvi savaites.
Gatvė nėra svarbus visuomenei statinys?
Kodėl Savivaldybės administracija vengia viešumo dėl gatvių rekonstrukcijos įvykdyto projekto, galime tik numanyti. Juk kiti viešai svarstyti projektiniai siūlymai patyrė visišką fiasko – tokie, kokie jie buvo pateikti, nesulaukė visuomenės pritarimo. Labai jau tikėtina, kad ir pagrindinės miesto arterijos: Tilžės ir Lietuvininkų gatvės rekonstrukcijai nebūtų pritarta.
Ypač tai atsispindi pastaruoju metu, kai sulaukiama gyventojų ir verslininkų nusiskundimų dėl automobilių stovėjimo aikštelių pertvarkymo judrioje gatvėje. Jau rašėme, kad Šilutės rajono savivaldybės administracijos specialisto Mindaugo Oželio parengtame dokumente tvirtinama, jog Lietuvininkų ir Tilžės gatvių pėsčiųjų ir dviračių takų rekonstrukcija nebuvo viešinama, nes „pagal tais metais galiojusio Statybos techninio reglamento STR 1.04.04:2017 „Statinio projektavimas. Projekto ekspertizė“ 4 priedą nebuvo priskiriami prie visuomenei svarbių projektų“. Taigi, anot specialisto, reikia suprasti, kad Lietuvininkų ir Tilžės gatvės su šaligatviais nėra visuomenei svarbių statinių sąraše, išvardintų minimo reglamento 4 priede.
Pagrindinė miesto gatvė – nemotorizuotas pėsčiųjų takas?
Keistokas sprendimas, kad centrinė Šilutės miesto gatvė nepateko į 2017 metais galiojusio dokumento 4 priedo 8.2 punkte apibrėžtą gatvės sąvoką „Gatvės: naujos ir rekonstruojamos A, B ir C kategorijų gatvės miesto ar kaimo gyvenamosiose vietovėse“. Tuo labiau, kad pagal aplinkos ministro įsakymu patvirtintą gatvių klasifikaciją B kategorijai priskiriamos pagrindinės gatvės, kuriose vyksta „susisiekimas tarp miesto funkcinių zonų, rajonų, centrų, didžiųjų transporto stočių. Ryšiai su užmiesčio keliais“.
Galų gale tai gali būti ir gatvė su aptarnaujančia funkcija: „Miesto plano funkcinės ir kompozicinės ašys. Pagrindinės keleivių viešojo susisiekimo linijos. Miesto vidaus transporto ryšiai“. Tokios gatvės yra C kategorijos. Ir abi šios gatvių kategorijos buvo įvardintos visuomenei svarbių statinių sąraše, 2017 metų Statybos reglamento 4-ajame priede.
O gal Šilutėje gatvių kategorijos suskirstomos pagal savanaudiško mentaliteto sampratą ir jau yra priskirtos tik prie nemotorizuoto eismo pėsčiųjų ir dviračių eismo gatvių, takų ir šaligatvių? Čia taip pat nebūtina visuomenės informavimo procedūra. Bet, kita vertus, ar gali valstybinės reikšmės krašto kelias pavirsti pėsčiųjų ir dviračių taku?
Gatvės tik remontuojamos
Tai kokiu pagrindu nebuvo atliekama visuomenės informavimo procedūra, lieka tik spėlioti. Ilgai dar būtų tekę sukti galvą ir kurti sąmokslo teorijas, norint suprasti Šilutės valdininkų mąstymo vingrybes. Tačiau miglą išsklaidė pats Administracijos direktorius Virgilijus Pozingis, paskutiniajame nuotoliniu būdu vykusiame posėdyje. Tai padarė atsakydamas į savo partietės Tarybos narės Lijanos Jagintavičienės klausimą dėl vykdomos Taikos ir Kudirkos gatvių sankryžos rekonstrukcijos viešinimo procedūros. Taigi, Administracijos direktorius pripažino, kad tai tik atliekamas gatvių remontas. O gatvių remonto viešinti nereikia.
Na, ką gi, kiekvienas žodžių reikšmes supranta pagal savo lenkiamus pirštus. Remontas ar rekonstrukcija, ko gero, vienas ir tas pats. Vieniems gatvių remontas tik duobių užtaisymas, kitiems tai aprėpia ir judėjimo krypčių koregavimą, atnaujinant šaligatvius, pakeičiant automobilių stovėjimo tvarką.
Ginčytinas klausimas, bet jei jis būtų apspręstas su galutiniu vartotoju, nebūtų tiek aktualus. Taigi, painiame ir sudėtingame viešinimo procedūrų labirinte atsirado nauja sąvoka – remontas, padedantis išsisukti nuo visuomenės veto ne visada logiškiems projektiniams sprendiniams. Juk tai pagrindinis ir rimtas pinigų įsisavinimo procedūros stabdis. Galbūt...