Šilutės politinis elitas patvirtino deficitinį biudžetą
Šilutės rajono politikai patvirtino 2021 metų savivaldybės biudžetą dauguma balsų. Pristatytam biudžetui nepritarė opozicijos frakcijai priklausantys politikai, kurie balsavo „prieš“ arba „susilaikė“. Tačiau save įvardinančios Šilutės rajono savivaldybės tarybos koalicinės daugumos politikų septyniolikos balsų pilnai užteko patvirtinti nutarimo projektą dėl 2021 metų Savivaldybės biudžeto. Tai koks tas šių metų biudžetas, sulaukęs politikų plojimų, tarsi rajono sportininkai būtų atnešę iškovotus aukso medalius.
Savivaldybės biudžetas negali būti deficitinis
Prancūzų kilmės žodis „biudžetas“ (bougette) reiškia krepšelį. Tai lėšų ar kitų materialinių išteklių visuma, skirta disponuoti. Tai planas, pagal kurį bus skirstomos veiklos subjekto lėšos atitinkamoms išlaidoms. Dažniausiai numatomi biudžeto ištekliai – piniginės lėšos. Šį kartą savo dėmesį skiriame Savivaldybės biudžetui. Paprastai valstybinės įstaigos biudžetas yra planuojamas atsižvelgus į praėjusiais laikotarpiais gautas įplaukas ir valstybės ekonomikos augimo tendencijas.
Savivaldybių biudžetai negali būti deficitiniais. Savivaldybėms leidžiama skolintis, įstaigos gali turėti tik įsiskolinimus tiekėjams, įmonės gali skolintis tik jei tai leidžia jų įstatai. Valstybės, savivaldybių, valstybinių įstaigų biudžetų išlaidos planuojamos pagal tai, kokios bus daromos išlaidos – už ką sumokami pinigai (kasinės išlaidos) – algos, transporto išlaikymas, komandiruotės ir kt. Sunaudoti resursai vadinami faktinėmis išlaidomis – tai per nustatytą laikotarpį gautos paslaugos, apskaičiuoti atlyginimai, bet už juos nebūtinai sumokėta.
Savivaldybės ir valstybinės įstaigos, pilnai neišleidusios lėšų, visas jas kalendorinių metų gale turi grąžinti atgal į valstybės biudžetą.
Deja, Šilutės rajono savivaldybės administracijai nepavyko parengti subalansuoto 2021 metų savivaldybės biudžeto. Pajamos šiais metais suplanuotos mažesnės daugiau nei pusšešto milijono eurų už išlaidas. Tai reiškia, kad Šilutės rajono savivaldybės tarybos koalicinė dauguma patvirtino deficitinį rajono biudžetą. Tokio biudžeto įgyvendinimui neišvengiamai „užprogramuojamas“ skolinimasis. Jeigu kartosis praėjusių metų situacija ir bus gaunamos papildomos lėšos ryšium su pandemijos padariniais ar bent atsiras galimybė skolinti su minimaliomis palūkanomis, tai neturėtume pajusti ekonominės turbulencijos sukrėtimų.
Tačiau Jungtinių Valstijų įkūrėjo Benžamino Franklino turtingo žmogaus receptu „Išleisk centu mažiau, nei uždirbi ir praturtėsi“ šį kartą Šilutės politikai nepasitikėjo.
Suskaičiavo būsimas pajamas...
Jeigu šiek tiek apžvelgti suplanuotą biudžetą, tai nesunku suprasti, kad planuojamos pajamos - tai įvairūs mokesčiai ir rinkliavos. Taigi, 2021 metais Savivaldybės administracija planuoja gauti 49 900,8 tūkst. eurų pajamų. Jas sudarys gyventojų pajamų mokestis – 22 610 tūkst. eurų. Dar 450 tūkst. eurų numatyta gauti iš žemės mokesčio, 8 tūkst. eurų - paveldimo turto mokesčio, 100 tūkst. eurų žemės nuomos mokesčio pajamų. Už nekilnojamojo turto mokesčius planuojama gauti 700 tūkst. eurų ir vietinės rinkliavos numatyta surinkti 900 tūkst. eurų. Specialiosios dotacijos mokinio krepšeliui numatoma gauti 12 416,9 tūkst. eurų, specialiųjų tikslinių dotacijų valstybės perduotoms savivaldybėms funkcijoms vykdyti 2021 m. skirta 5 275,7 tūkst. eurų.
Planuojamos gauti Europos Sąjungos finansavimo lėšos projektams vykdyti – 1 779,3 tūkst. eurų. Rengiant Savivaldybės biudžeto išlaidų projektą, kaip teigiama pateiktame rašte, buvo atsižvelgta į tai, kad padidinta minimali mėnesinė alga, kuri nuo 2020 m. sausio 1 d. sudaro 642 Eur (2020 m. minimali mėnesinė alga buvo 607 Eur) ir pareiginės algos (atlyginimo) bazinis dydis, kuris nuo 2021 m. sausio 1 d. yra 177 Eur, 2020 m. buvo 176 Eur.
Taip pat buvo atsižvelgta į pasirašytas vykdomas sutartis ir Savivaldybės biudžeto finansines galimybes. 2021 m. biudžeto asignavimai paskirstomi 8 Savivaldybės tarybos patvirtintoms programoms vykdyti. Viena didžiausių, tai 1-a programa – Ugdymo kokybės ir sporto plėtros programa. Šiai programai skiriama 21 384,9 tūkst. eurų, tai 38,5 proc. visoms programoms skirtų lėšų. Antra pagal dydį Savivaldybės socialiai saugios ir sveikos aplinkos kūrimo programa. Šiai programai vykdyti skiriama 8 612,8 tūkst. eurų. Savivaldybės savarankiškoms funkcijoms vykdyti skiriama 28 117,2 tūkst. eurų, mokymo reikmėms finansuoti 2021 m. skirta 12 416,9 tūkst. eurų, iš jų darbo užmokesčiui – 11 766,5 tūkst. eurų. 2021 metais planuojama 1 415 tūkst. eurų paskolos lėšų 2021 metų programose numatytiems investiciniams projektams finansuoti.
Supaprastintas ir neužbaigtas?
Pristatyto biudžeto svarstymas nesulaukė itin didelio susidomėjimo ir aštrių diskusijų posėdyje nebuvo, jei išskirsime oponuojančių politikų kritiką, kuri labiau atrodė formali nei dalykiška. Politikams, kurie pritarė pristatytam Savivaldybės 2021 metų biudžeto projektui nekilo nė vieno klausimo. Matyt, visi klausimai, kurie galėjo kilti, greičiausiai buvo aptarti kokiuose nors neformaliuose frakcijų ar koalicinės daugumos pasitarimuose, kurių turinys dažniausiai išlieka tik tarp dalyvių. O ir oponentų pastabos bei priekaištai vienu ar kitu klausimu nesulaukė jokio atsako ar kitokio dėmesio iš valdančiųjų pusės.
Todėl mes, rajono gyventojai, galime prisidėti prie plojimų tiesioginiame eteryje, kad Savivaldybės administracija atliko tai, ką ir privalo padaryti – suplanuoti ir subalansuoti įstaigos pajamas bei išlaidas. Ar gerai atliktas šis darbas, ar remiantis Tarybos nario Audriaus Endzino pastabomis – supaprastintas ir neužbaigtas, įsitikinsime dar šiais metais. Įdomu tai, kad jau dabar galime drąsiai prognozuoti, kad jis bus koreguojamas ir taisomas bet kuriuo atveju, nes gyvenimas nestovi vietoje, gaunami papildomi finansavimai, perskirstomos lėšos – o visa šių procesų tėkmės pasekmė ir daro įtaką biudžeto pataisoms.