Skubota politikų ataskaita ar apsukri reklama?
Dar vasario mėnesį šilutiškiai pašto dėžutėse rado leidinį, kuris pavadintas „Šilutės rajono savivaldybės tarybos ir Tarybos koalicinės daugumos programos vykdymo 2019-2020 metų ataskaita“. Kas tai: Tarybos veiklos ataskaita ar politinių partijų reklama už mokesčių mokėtojų pinigus? Todėl pamėginkime panagrinėti kai kuriuos teisinius aspektus, kad galėtume tai suprasti.
Dauguma sustiprėjo dviem balsais
Šilutės miesto ir rajono gyventojai buvo apdalinti leidiniu, kuriame teigiama, kad „Taryba ir Šilutės rajono savivaldybės tarybos koalicinė dauguma <...> džiaugiamės susibūrę į darbingai nusiteikusią komandą“. Lankstinuke pateikiami svarbiausi per pastaruosius dvejus metus atlikti darbai. Taip pat iš lankstinuko sužinome, kad Tarybos valdančiąją daugumą, įvardinančią save koalicine dauguma, sudaro Tarybos nariai, atstovaujantys keturioms partijoms ir visuomeniniam komitetui.
Taigi, per dvejus metus prie valdančiųjų pritapo ir Lietuvos socialdemokratų darbo partijai atstovaujantys du Tarybos nariai ir tuo sustiprino daugumos balsus iki 17. Tačiau grįžkime prie lankstinuko. Ar tai yra Tarybos veiklos ataskaita, apie kurią Vietos savivaldos įstatyme kalbama kaip apie Tarybos veiklos formą ir apie kurią privalu atsiskaityti kasmet?
Atsiskaitomumas yra reglamentuojamas
Politikai, išrinkti į Savivaldybės tarybą, savo įgaliojimus įgyvendina kolegialiai Tarybos posėdžiuose. Jiems įstatymo nustatyta tvarka privalu atsiskaityti vietos bendruomenei šio kolegialaus valdymo organo vardu. Todėl Vietos savivaldos įstatymo 12 straipsnio 2 punkte ir įgyvendinta Tarybos atskaitingumo gyventojams prievolė: „Savivaldybės taryba ne rečiau kaip vieną kartą per metus reglamento nustatyta tvarka turi pateikti savivaldybės bendruomenei viešą savo veiklos ataskaitą. Ataskaitą savivaldybės tarybos vardu pateikia savivaldybės meras“.
Iš Vietos savivaldos įstatymo sužinome, kad atsiskaitymo rinkėjams tvarką nustato Savivaldybės taryba, savo veiklos reglamente. Na, ir pasižiūrėkime, ką apie tai byloja pačių politikų priimtas reglamentas. O jame teigiama, kad meras ne rečiau kaip kartą per metus iki gegužės mėnesio 1 dienos atsiskaito Tarybai už savo veiklą ir iki birželio 1 dienos - rinkėjams už Savivaldybės veiklą per kalendorinius metus. Logiška, kad gyventojams pateikiama Tarybos veiklos ataskaita jau būtų pristatyta Tarybai atsakyti, kaip numatyta reglamente, į visus Tarybos narių klausimus. Be abejo, Tarybos veiklos ataskaitoje įdomu būtų pamatyti ir opozicijos vaidmens įvertinimą – juk tai taip pat politikų veikla. O kai jau kalbame apie Tarybos veiklą, prisiminkime, kad ją sudaro 25 politikai.
Posėdyje apsinuogino tikrovė
Tačiau šį kartą vežimas rieda pirmiau to, kuris turėtų jį traukti. Į tai ir buvo atkreiptas opozicijos dėmesys nuotolinio Tarybos posėdžio, vykusio vasario 25 dieną, metu. Ypač tai pasitvirtino tuomet, kai Tarybos narė, atstovaujanti valdančiajai daugumos koalicijai Lijana Jagintavičienė suabejojo išplatintoje ataskaitoje minimų darbų realumu. Politikės manymu yra perlenkta lazda, kai pabendravusi su bendruomenių pirmininkais sužinojo, jog dalis vardinamų ataskaitoje projektų yra bendruomenių įvykdyti projektai, kurių nėra Savivaldybės finansuojami. Kai kurie minimi atlikti darbai net nėra iš šio ataskaitinio laikotarpio.
Nors politikė L. Jagintavičienė priklauso Tarybos koalicinei daugumai, tačiau rengusiems ataskaitą jos kritika Tarybos posėdžio metu sukėlė nevienareikšmę reakciją. Tai, kad meras V. Laurinaitis mėgino nutildyti politikę jos pasisakymo metu, veikiausiai parodo susierzinimą. Tačiau išsikovojusi teisę pasisakyti iki galo L. Jagintavičienė po to sulaukė ne tik kritikos iš koalicijos partnerių ir savo partijos partiečio administracijos direktoriaus Virgilijaus Pozingio, bet ir buvo apkaltinta melu. Meras V. Laurinaitis netgi stebėjosi: „Negi mes darome ir nežinome, ką darome?“
Galbūt L. Jagintavičienė buvo suklaidinta netiksliai pateikta informacija iš kažkurio seniūno ar bendruomenės pirmininko? Galbūt ji neturėjo laiko patikrinti jai sakomos informacijos? Tačiau tai neužgožia akivaizdaus jos partiečio V. Pozingio susierzinimo, išreikšto frazėje: „Nesumaišykite žiniasklaidos ir Tarybos nario“. Ši diskusija nuotolinio posėdžio metu apnuogino kai kurias piktžaizdes, kurios ardo valdančios daugumos koalicijos ir konkrečiai Šilutės „valstiečių“ pamatus iš vidaus. Galbūt dėl šios priežasties ji buvo sustiprinta dviem balsais.
Netruko pastebėti nesutarimus ir opozicija, iš kurios barikadų nuskriejo replika apie nepatvirtintą ataskaitą ne tik Taryboje, bet ir pačioje valdančioje koalicijoje. Ar ši situacija parodo tai, kad eiliniams daugumos nariams ne visi ruošiami sprendimai pristatomi? O gal tik vienoje partijoje einama autokratinio valdymo keliu? Nežinia, tačiau aišku tik viena, kad parengta ir gražiu apipavidalinimu išleista ir jau išdalinta Tarybos veiklos ataskaita nebuvo aptarta su kiekvienu Tarybos nariu net ir valdančioje daugumoje.
Ar abejonės bus išsklaidytos?
Tačiau grįžkime prie faktinių dalykų ir politikų emocijas palikime patiems politikams. Pirmas faktas – meras, mero pavaduotojas ir administracijos direktorius savo veiklos metines ataskaitas pristato Tarybai ir atsako į klausimus. Tai turi padaryti iki kalendorinių metų gegužės 1 dienos. Antras faktas: meras už savo ir Tarybos veiklą rinkėjams atsiskaito iki kalendorinių metų birželio 1 dienos. Trečias faktas - Šilutės rajono savivaldybės tarybos ir Tarybos koalicinės daugumos programos vykdymo 2019-2020 metų ataskaita, gyventojams išplatinta šių metų vasario mėnesį. Ar šis dokumentas gali būti vadinamas mero ir Tarybos veiklos ataskaita? Jeigu žiūrėti per išvardintų anksčiau faktinių aplinkybių, grindžiamų Vietos savivaldos įstatymu ir Šilutės rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamentu, prizmę – tai akivaizdu, kad nusižengta Vietos savivaldos įstatymo ir Tarybos veiklos reglamento reikalavimams.
Iš kitos pusės visi supranta, kad politinės partijos ir Tarybos nariai ataskaitų forma gali netiesiogiai pasireklamuoti ne politinės kampanijos metu. Ir jei išplatintame lankstinuke tik paminėtos politinės jėgos, sudarančios taip vadinamą daugumos koaliciją, galime netiesiogiai suprasti, kad tai reklaminis lankstinukas. Tačiau jei tai yra politinių partijų reklaminis lankstinukas, tai kodėl jis išleistas Šilutės rajono savivaldybės vardu, panaudojant biudžeto lėšas ir įdarbinant Savivaldybės tarnautojus?
Ar turime mes apmokėti politinių partijų reklamą, kurios kone visos yra parlamentinės ir jau yra finansuojamos iš biudžeto. O tokiu atveju pamatome ir kitą medalio pusę – benderišką apsukrumą iš klasikinio romano. Tikėtina, kad visi klaustukai pranyks ir abejonės išsisklaidys, kol vasara sušildys vandens skalaujamą pamario krašto žemę.
Straipsnio komentarai
Schanchajus buvo Silutes vizitine kortele ir buvo viskas taip gerai. Ar siaip tiesiog esate nevisprociai su itin trumpa atmintimi.