Ar leisime nugriauti mažlietuvių paminklą – Gudų tiltą per Vilką?

2021-03-17, Svetlana Jašinskienė
Tilto apžiūra atlikta 2015 metais.
Tilto apžiūra atlikta 2015 metais.
Po straipsnio apie tilto per Vilkos upę rekonstrukciją, socialiniame tinkle Facebook užvirė aistros dėl unikalaus tilto išsaugojimo. Apie tilto istoriją bei numatomus atlikti darbus pasidomėjome ir mes.

Atliko apžiūrą

Tilto apžiūra atlikta 2015 metais. Jau prieš šešerius metus specialistai nustatė nemažai defektų. Atlikus patikrinimą surašyta nemažai aktų. 2017 metais gautas leidimas šį tiltą rekonstruoti. Leidimas tuomet išduotas VĮ „Tauragės regiono keliai“. Pagėgių savivaldybės Architektūros ir kraštotvarkos skyriaus vedėjas Valdemaras Dikmonas patikino, kad gautas leidimas atitinka visus teisinius reikalavimus ir yra suderintas su visomis reikiamomis institucijomis.

Apie aistras socialiniame tinkle vedėjas nežinojo, tačiau maloniai pateikė informaciją: „Darbo praktikoje taip yra: specialistai, numatę perspektyvinius planus, rengia suderinimus, leidimus, tuomet laukia atitinkamų programų finansavimo ir turėdami visus reikiamus dokumentus pradeda vykdyti darbus. Šiuo atveju įmonė VĮ „Tauragės rajono keliai“ viską atliko teisėtai, nes tiltas nebuvo įtrauktas į Kultūros paveldo objektų sąrašą ir rangovai laukė reikiamo momento darbams pradėti.“

Kalbinome Pagėgių savivaldybės merą Vaidą Bendaravičių: „Bendradarbiavimo su Valstybine automobilių kelių direkcija visada trūko ir trūksta. Jie tarsi valstybė valstybėje nelinkę niekada nieko derinti. O šiuo atveju kelias priklauso jiems.“

Apie socialiniuose tinkluose paplitusią diskusiją dėl istorinio tilto išlikimo meras nieko nežinojo ir patikino tuoj pat pasidomėsiąs. Paklaustas, ar palaiko visuomenės nuomonę, jog senąjį tiltą reikėtų palikti kaip kraštovaizdžio elementą, meras teigė: „Taip, mintis graži ir, jeigu visuomenė kreipsis, būtinai į tai reaguosime. Žinoma, tuomet laukia labai dideli darbai: žemių nuosavybių peržiūrėjimai, planų koregavimas, paties projekto keitimas ir t. t., bet kolegų praktikoje taip yra buvę. Tokią kliūtį įveikė Kazlų Rūdos savivaldybė, keitė projektus ir išsaugojo senąjį tiltą, greta pastatydama naują.“

Reikia laiko

Ar savivaldybės vadovai patys inicijuos istorinio objekto išlikimą, meras nepaminėjo.

Susisiekėme su UAB „Kelprojektas“ projekto vadovu Modestu Tvysa. Deja, M. Tvysa atsakė, kad projekto užsakovai yra Lietuvos automobilių kelių direkcija ir informacijos apie tilto rekonstrukcijos projektą galime kreiptis į užsakovą – VĮ „Lietuvos automobilių kelių direkcija“. Atsakymui gauti reikia laiko, tad klausimą pateiksime ir vėliau pasistengsime skaitytojus informuoti apie atsakymą. Nes laiko išsaugoti istorinį objektą reikia ir tiems, kurie norėtų šį tiltą išsaugoti, mat darbai turi būti pradėti jau kovo mėnesį.

Ar rekonstrukciją pavyks pradėti be papildomų kliūčių – klausimas, nes krašto istorijos puoselėtojai kreipėsi į Kultūros paveldo departamento Telšių-Tauragės skyrių prašydami šį inžinerinį objektą įtraukti į Kultūros paveldo registrą. Kiek mums žinoma, šiuo metu paveldosaugos specialistai šį klausimą spręs pasitelkdami Kultūros paveldo vertinimo tarybą.

Ką gi byloja istorija apie šį istorinį tiltą ir šio krašto gyvenimą? Tiltas statytas 1894 metais.

Išliko iki šių dienų

Dr. Martynas Purvinas knygos „Mažosios Lietuvos etnografiniai kaimai“ (2011 m.) straipsnyje „Gudų kaimas“ mini, kad 19-ojo amžiaus antrojoje pusėje, pertvarkant didesnių krašto kelių tinklą, nuo tarptautinio plento Tilžė-Mikytai-Tauragė-Ryga per Gudus ir Natkiškius buvo nutiestas plentas iki pasienio su Žemaitija (Sartės upelio). Kiek vėliau nuo šio plento buvo nutiesta ir atšaka į Pagėgius. Tokia kelių struktūra išliko iki šių dienų.

Dr. Vytenis Almonaitis ir Junona Almonaitienė knygoje „Šiaurės Skalva“ (2007) rašo, kad Natkiškių miestelio plėtrą lėmė 1897 metais nutiestas kelias į Sartininkus.

Taigi, šiame kelyje, kurio ilgis apie 15 kilometrų, 1894-1897 metais buvo pastatytas tiltas per Vilką ir dar apie 12 mažesnių tiltų, kurie sudarė įspūdingą tiltų grandinę. Iš 12 pastarųjų apie 10 tiltų yra išlikę iki šių dienų, nunykusios tik viršutinės jų dalys – stulpai ir tvorelės, bet ir jų vienur bei kitur dar galima pamatyti.“ Stulpai su vokiškais užrašais išlikę ir ant minėtojo Gudų tilto.

„Tiltas per Vilką, atlaikęs abu karus, ne tik kad beveik nepakito, bet iki šiol sėkmingai tarnauja, tarnautų ir ateities kartoms, jei nebūtų sumanyta jo nugriauti“, - socialiniame tinkle savo nuomonę išsako visuomenininkai.

Socialiniame tinklo sekėjai išdėstė ypatingai patrauklią mintį - senąjį tiltą palikti ir pritaikyti dviratininkams bei pėstiesiems, juolab, kad Pagėgių savivaldybės vizija šiame kelyje įrengti nacionalinio lygmens dviračio trasą ir bendrojo apskrities plano dviračių trasos „Karšuvos dviračių žiedas“ atkarpą. Paliktas senasis tiltas galėtų būti šios vizijos įgyvendinimo pradžia.

Kol kas planai

Apie dviračių takus Pagėgių savivaldybėje kalbame nuo pirmosios Pagėgių savivaldybės įkūrimo dienos, bet kol kas tai tik planai ir nuolatiniai turistų priekaištai Pagėgių savivaldybės vadovams, kad tenka važiuoti respublikinės reikšmės keliu, kuriame nėra net šalikelių, nekalbant jau apie dviračių takus, o tai ypač pavojinga.

Tai galėtų būti atskira tema, kiek kartų projektuose Pagėgių savivaldybė buvo numačiusi dviračių takus ir kiek jų realiai įrengė. Šiuo metu asociacija Pagėgių bendruomenė inicijuoja parašų rinkimą dėl dviračių tako Pagėgiai-Rambynas, nutiesimo. Tikėkimės, kad akcija sulauks teigiamo vadovų atsako.

Apie šio tilto rekonstrukciją prieštaringai pasisako VšĮ „Archeologijos centras“ direktorius Linas Tamulynas: „Manau, kad tai tik apsisprendimo ir lėšų klausimas. Likusių šio kelio tiltelių rekonstravimas į pralaidas yra gėdingas Kelių direkcijos ir Pagėgių savivaldybės požiūris į paveldą ir regiono perspektyvą. Vietoj dviračių takų įrengimo išlikusiuose istoriniuose keliuose uždega žalią šviesą sunkiasvorės technikos važinėjimui. Manau, kad reikėtų kalbėti apskritai apie šio istorinio kelio pritaikymą turizmui ir sunkiasvorių sunkvežimių nukreipimą kitais keliais.“

2021 m. sausio 20 d. „Delfi“ portalo straipsnyje „Jau pavasarį – tilto per Vilkos upę Pagėgių savivaldybėje rekonstrukcija“ išsakyti argumentai, kad tilto konstrukcijos yra nusidėvėjusios. Socialiniame tinkle diskusijoje dalyvavusios istorikės, Mažosios Lietuvos enciklopedijos I tomo vienos iš sudarytojų Laimos Rupšytės, puikiai žinančios šią vietą, nes tai jos po lopinėlį ištyrinėtas kraštas - gimtinė, nuomonė yra tokia: „Taip, sunkiasvorei technikai jis nėra pritaikytas, bet tokiai technikai nėra pritaikytas ir visas kelio ruožas Gudai-Natkiškiai-Sartininkai. Manyčiau, kad šis tiltas, kaip Gudų kaimo simbolis ir svarbiausias kelio Gudai-Natkiškiai-Sartininkai tiltų grandinės tiltas, turi būti išsaugotas.“

O ką manote Jūs, brangūs kraštiečiai, Mažosios Lietuvos kultūros mylėtojai, mokytojai, Savivaldybės tarybos nariai? Apie tai skaitykite kitose laikraščio numeriuose.

 


Straipsnio komentarai

.. @ koks2021-03-20
nu čia iš tos lietuvių (zemeckis) pastatytos akių muilino operos apie keliavimą laiku, kur buvo "The Enchantment Under the Sea dance". Dabar klausimas - Who lives in the šiloobuolyje under the sea? Arba panašūs klausimai kad va jeigu turėtumėte laiko mašiną ir galėtumėte nukeliauti į praeitį ir užmušti hitlerį ar tai padarytumėte? Nu kad dabar žodis "hitleris" yra žymiai gyvesnis negu 1894 metais. Tie klausimai kvaili nes tai tik alyvuoti makaronai į asmenybės kulto aukurą. Nu čia tokia logika kad jeigu prie įvažiavimo į šilutę nugriausit informacinį kelio ženklą su vietovardžiu tai traukinys nežinos kur važiuoti ir neatvažiuos. Nu kad visiškai nesvarbu tas tiltas išskyrus tai kad pilamos ant galvos kažkokios neaišku iš kur ištrauktos istorijos pamazgos panašiai kaip ta kolumbeikių atrasta draugystė tarp kalenbacho ir gandžio ar tas mažylio "atrastas" nepriklausomybės aktas. Jugi visi tie su tilto statyba ir vystymu susieti dokumentai turbūt jeigu ir egzistuoja tai egzistuoja vokiečių kalba. Tai negali skaitytis kaip "informacija" lietuvos valstybinės ty lietuvių kalbos atžvilgiu tol kol "neišversta" ir neperkelta iš tos vokiečių kalbos sistemos. Tai yra visa ta istorija kuri kabinama yra kabinama ne "originalo" kalba. Jie susigalvojo kažkokius "mažlietuvius" kurie atseit kažkokie tarpininkai. Aš kaip suprantu va jidiš kalba yra irgi "tarpinė" kuri bent jau iš pirmo žvilgsnio skamba labai panašiai kaip vokiečių kalba tik rašosi hebrajų rašmenimis. Nu tarpinės atlieka labai svarbią funkciją ne tik smaluotų mechanizmų sistemose, bet ir visiškai atvirkštinę funkciją karinėse sistemose kur angliškai naudojamas žodis "seals". Komentaras patinka Komentaras nepatinka
koks 2021-03-19
tilto ryšys su tada dar aštuonių metų adolfuku... Komentaras patinka Komentaras nepatinka
.. @ tiltas turi išlikti2021-03-19
nesuprantama tavo logika. nu kam tos šiukšlės? gal tu turi kažkokius piratų lobių žemėlapius kur tas tiltas tarnauja kaip orientyras. Gal žuvėjų krašte paslėptas hitlerio aukso traukinys? Gal ir pats hitleris dar gyvas? Komentaras patinka Komentaras nepatinka
tiltas turi išlikti2021-03-19
Lai stato kitą tiltą šalia, patiesindami kelio vingį... Komentaras patinka Komentaras nepatinka
..2021-03-19
ko tie kultūristai neina į pas kultūristus į jų sporto sales ir nepradeda aiškinti kur tai matyta žuvėjų krašte štangos ir treniruokliai, anabolikai, tt. Eikit akmenų skaldyti ar plūgą tempti ar dar kažkokį visuomenei naudingą darbą dirbkit veltėdžiai. Nu kad ir į policiją ar bet kokią statutinę įstaigą. Ten visi kažkaip atrodo užsikačialinę "neproporcingai" gyventojų statistikai. Ar į bet kokį sportą - kad va jūs kokie nepilietiški, neišprūsėliai, negerbiate savo istorijos, kodėl nežaidžiate futbolo ar krepšinio su vyžomis ar naginėmis kaip ir derėtų mažlietuviams? Turėtų nike ir adida pradėti gaminti sermėgas ir tautinius drabužius. Nu įsivaizduokite tokį pat "kultūrizmą" 1894 metais kai buvo statomas tas tiltas. Nu neaišku gal anksčiau buvo pradėtas statyti. Dabar klausimas ar tie vokiečiai 1894 metais statė naują tiltą ar pakeitė kažkokį seną tiltą tuo naujesniu ir modernesniu. Nes niekas nestovi vietoje, išskyrus kažkokius "kultūristus" kurie atseit viską žino apie viską kas buvo seniau. Nes viskas kas buvo seniau yra geriau, tobuliau, išmintingiau, tt negu kad turi žmonės dabar išskyrus visokias svetlanas ir panašius kultūristus. Tie irgi geri nes jie "žiniuoniai" kurie žino. Nu ir va 1894 metais ateitų pas vokiečius tuometinė svetlana ir pradėtų vokiečiams aiškinti kad va šitas bezdžionių tiltas labai svarbus. Reikalinga kažkaip išsaugoti, ateitiems kartoms. Tų kultūristų elgesys primena kažką panašaus į "The Enchantment Under the Sea dance" reikalus. Tarsi jiems 'dega' kažkas. Nu jeigu tų kultūristų klausytų visi tai visų upių krantai būtų vien tiltai ir vien krantinės arkos ir vamzdžiai į neerį. Tad viskas apie ką kultūristai gai aiškinti yra ne tiltas, bet tilto dekoracija. Tie tiltininkai gali pastatyt naują modernų tiltą ir sudekoruoti kad atrodys "senoviškai" su tais akmenais. Ne tame problema. Taip kaip jie aiškina kad tiltui reikalingas "kapitalinis" remontas. Nu kad va atseit gaisras. Kad pavojinga tuo tiltu važiuoti. Klausimas ar tai ir yra tiesa, kad tas tiltas toks va griūvantis ir avarinis. Negi vokiečiai tiltą statė tik šimtui metų? Ar tik va šitiems tiltininkams kažkas atrodo. Pamenu man irgi buvo kažkas panašaus. Nuvarau mašiną pas tokį "meistriuką", nes jis ten va atseit "tėvo" pažįstamas kažkoks pažiūrėjo kažką perkant. O nupirkus ten kažką padarė ką dera daryti nusipirkus mašiną, ten dirželius pakeitė, tt bendroje sumoje už kelis šimtus litų. Nu ir po to jo taisymų ten kažkas leidžia tepalą. Nu nuvarau pas jį jis jau ir duoda kažkokias užuominas apie kapitalinius. Nu gerai nuvariau pas kitą meistrą. Tai ten kažkokią gumytę pakeitė už 30 centų (dar litai buvo) ir baigėsi tepalavimasis. Tad jeigu nesupranti nieko apie tiltų statytbą tai negalima klausyti nei kultūristų nei tiltininkų. Ne tavo reikalas tie tiltai. Ten tik melagiai važinėja ir tie tiltai kažkodėl nesibražuolina. Viskas yra invertuota.
Komentaras patinka Komentaras nepatinka
Propaganda2021-03-18
https://www.delfi.lt/miestai/taurage/jau-pavasari-tilto-per-vilkos-upe-pagegiu-savivaldybeje-rekonstrukcija.d?id=86276525 Komentaras patinka Komentaras nepatinka
282021-03-18
,, „Darbo praktikoje taip yra: specialistai, numatę perspektyvinius planus, rengia suderinimus, leidimus, tuomet laukia atitinkamų programų finansavimo ir turėdami visus reikiamus dokumentus pradeda vykdyti darbus. Šiuo atveju įmonė VĮ „Tauragės rajono keliai“ viską atliko teisėtai, nes tiltas nebuvo įtrauktas į Kultūros paveldo objektų sąrašą ir rangovai laukė reikiamo momento darbams pradėti.“

Ok. O kas ir kada vertino šį objektą pagal kultūros paveldo vertės kriterijus? Ar ne pats Pagėgių savivaldybės Architektūros ir kraštotvarkos skyriaus tai turėjo ir turi tai teikti vertinti? Kiek jau tokių teikimų vertinti yra teikęs? Ar ne dėl ,,neteikimo'' Natkiškių centre buvo nušluotas senosios autentiškos architektūros pastatas?
Komentaras patinka Komentaras nepatinka
Patyręs2021-03-18
Sugrauti ir iškirsti reikia viską, dėl ko galima parašyti ,,renovacijos ar viešųjų erdvių pritaikymo'' projektus įsisavinant ES ir biudžeto pinigus. Čia buvo klerko žodis. Komentaras patinka Komentaras nepatinka
Faktas2021-03-18
Išsaugoti būtina. Kaip inžinerijos istorinį paminklą. Gaila, kad įvairūs "specialistai" pradeda reikšti susirūpinimą tik tada, kai jau "šaukštai po pietų"... Komentaras patinka Komentaras nepatinka
bom2021-03-18
taigi viska reikia tvarkyti..sub kurie sako kitaip?arba kur sako kad medzius reikia saugot Komentaras patinka Komentaras nepatinka
kai beždžionė neturi ką veikt subięęęęęę krapšto ,taip ir šitie ,viską iš pagrindo naikiną 2021-03-17
kai girti tokius projektus rašo ir tipo nebeturi iš kur pinigų paimt tai nebežino kuo griebtis , drasko , griauną , laužo , o ką jie per tokį laiką yra pastatę nieko Komentaras patinka Komentaras nepatinka
palyginkime2021-03-17
statinių kokybę...to laikmečio vokiški statiniai pergyvens dabar statytus ir statomus... Komentaras patinka Komentaras nepatinka
.. @ nuo karo laikų...2021-03-17
neina suprasti kodėl tu kaltini lietuvius? Jugi čia kalba ne kažkokie "specialistai", kurie atstovauja kažkokias visiškai kitokias operas. Tai vatnykai kurie vynioja viską į vatą. Paskaitai ir kažkas "atrodo". Jeigu esi jaunas medelis tai paskaitęs turėtum stovėti tokioje pozicijoje kur būti nuolankiai "nusilenkęs", nes čia kažkokie "šventieji" su krištolo rutuliais ir krivulėmis dėsto ir rūpinasi jūsų šventenybėmis. Jeigu kažkas gyvena lietuvoje tai visiškai nereiškia kad jie yra lietuviai. Jeigu gyveni baltų krašte tai nereiškia kad esi baltas. Jeigu gyveni mažojoje lietuvoje tai nereiškia kad esi mažas. Jugi ne visi kas keliais važinėja yra kelininkai, ir net ne visi kas kelius tiesia gali skaitytis kaip kelininkai, nes tenais irgi turbūt būna pagalbiniai darbininkai, chalturščikai, tt. ir net tie kurie kelius tiesia turbūt nemokėtų to kelio suprojektuoti. Architektūra tai tarsi natos, kuriomis groja statybininkai. Atseit. Tai kurie didesni kelio tiesėjai tie kurie kelią užsakė, tie kurie kelią suprojektavo ar tie kurie kelią nutiesė? Turbūt tie kurie ropoja keliais. Ir vis tiek negalima taip skaldyti kažko valdymo tikslais. Nu kaip su tuo klausimu iš kur dygsta kojos? Tarsi jeigu išdygsta kojos su kojomis išdygsta ir keliai. Tai kas dygsta pirmiau ar keliai ar kojos? Taip kaip mokina mokslas kad kojos dygsta gimdoje, bet aklųjų karalystėje akliesiem to dygimo nesimato kol tos kojos neišjuda į dienos šviesą. O kai išlenda irgi neina pasiklausti ar tikrai tenais kojos išdygo. Atseit toks pragaras kad žmonėms neįmanoma susikalbėti žmonėms su savo vaikais. Nors gal va ir nereikalinga kalbėtis jeigu "aišku", jeigu matosi. Nes akliesiems yra pragaras. Jiems nesimato nieko. Jie turi viską "čiupinėti", kad ir su savo dirbtiniu matymu ir varginančiu dėmesiu. Tai ir yra vargas ir varguoliai. Komentaras patinka Komentaras nepatinka
nuo karo laikų stovi niekam neužkliuvo tik Lietuviams viskas griaut naikint , draskyt , parduot , o ką jie gero padarė nieko 2021-03-17
kai beždžionė neturi ką veikt suuuuuuuuuubee kasosi , taip ir čia kai pagirios kažkam nepraeina tai kyla tipo tokie projektai Komentaras patinka Komentaras nepatinka
andrius2021-03-17
ir isvis kokiam cia debilui kyla tokiu klausimu griauti atsiprasant gal koki kuola y subine Komentaras patinka Komentaras nepatinka
..2021-03-17
jeigu tiltas statytas 1894 metais tai kažkoks vokietijos imperijos susisiekimo ir logistikos tikslams patenkinti pastatytas inžinerinis objektas kuris visiškai nieko bendro neturi su jokiais kultūristų išgalvotais mažlietuviais. Čia tie garbinimai ir "saugojimai" panašiai kaip ta komedija apie tai kaip afrikoje kažkokia primityvių žmonių gentis atrado coca-cola butelį ir jiems tai kažkoks stebuklas ir pradėjo garbinti tai kaip kažkokį nežemišką paminklą. Taip ir čia. Kažkas panašaus į tą gogolio sparnuotą išsireiškimą apie rusijos bėdas: keliai ir durniai. Lietuvoje būdavo televizijos laida su panašiu pavadinimu: keliai, mašinos žmonės. Gogolio laikais matyt nebuvo mašinų ir negalima gogolio kaltinti kad jis va trumparegis, neišsamiai apibrėžė baltoslavijos problemas. Gogolio laikais lietuvos keliai turbūt irgi priklausė rusijos teritorijai? Gal ir žmonės visaip kitaip vadindavosi. Nesvarbu su ta istorija, jeigu viskas iškolumbeikinta kažkokių kolumbų neaišku iš kur ar iš kolumbijos kokaino plantacijų ar iš kažkurio kolumbijos rajono (district) ar panašiai. Nu ir va rekonstravo tuos tiltus prieš priekulę ir kas iš to? Vis tiek negali net dvi lengvosios mašinos prasilenkti. Kam tokie tiltai reikalingi? Kaip ir tas šilutės geltonas gargaras. Eismo atžvilgiu tai kažkokie užkietėję viduriai, konstipacija, tt. Tarsi rekonstrukcija buvo tik dėmesio nukreipimas kad nutiesti aplinkelį. Nu kad tai ir yra kažkas panašaus į bražuolės diversijas. Panašiai kaip su kitomis atseit "lietuviškomis" tradicijomis, kur važiuoja karavanas kad vykdyti mirties bausmę į kartuves tai užtveria kelio ir prašo saldainių. Nes matyt mirties bausmė yra labai pelningas verslas iš kurio čia visi ir užsidirba. Dar didesnė problema jeigu pačios diversijos ir tie diversantai tai yra dalis vystomo "projekto", kur tam numatytos lėšos iš anksto (greičiausiai). Ir tada visi tie straipsniai yra ruošiami kažkur kur būna kazarmai su dviaukštėmis lovomis, bet suaugusiems. Nu ir patys pasigrožėkite kas per paminėjimai: svetlana, dikmonas, bendaravičius, tvysa, purvinas, tamulynas, rupšytė, almontai, tt.. Pamenu buvo rekonstruojamas tiltas per veržės upę prie šilininkų. Ilgokai jie ten tvarkė. Ir va atėjo ta diena kai reikėjo priimti. Tas darbų vykdytojas labai prakaitavo, bėgiojo visaip , tt. Nu kad rimtai atvažiavo kažkokia politikorių komisiją ir "priėmė" jo objektą nežiūrėdama į komisinius, bet į patį objektą. Nu ir kas iš tos komisijos? ką jie supranta ar jeigu nesupranta ką jie gali suprasti apie tiltų statybą? Nu nesamonė kažkokia. Va įsivaizduokit NASA ir Elon Musk aiškina apie savo kosmosus ir palydovus. Kas būtų jeigu kiekvieną raketą ir palydovą jie "priduotų" žmonėms kurie uždegtų žalią šviesą.. Nors iš esmės taip ir turėtų būti. Bet kad aborigenai nieko nesupranta net apie coca-colos butelių gamybą. Kaip ir tiltų statyboms tam jugi irgi yra kažkoks silicio slėnis. O kultūristai supranta kažkaip stebuklingai. Žodis tiltas žodžiui tiltas nelygu, nes va kiek čia antikvarinių būdvardžių jie turi pasislėpę savo skverneliuose ir sysuose. Kur dantys pas kalinčias kalenančias kalančias kales? Komentaras patinka Komentaras nepatinka