Neišsklaido įtarimų, kad švaisto gyventojų kaupiamąsias lėšas
Šilutės daugiabutį administruojanti įmonė „In domu“ nesugeba įmonės administruojamo namo gyventojams paaiškinti, kiek kaupiamųjų lėšų jie yra sukaupę ir kaip šios lėšos naudojamos. Bendrovės vengimas atsakyti į pateiktus klausimus pakurstė daugiabučio bendraturčių įtarimus, kad jų turtas – sukauptos lėšos namui remontuoti – gali būti iššvaistytas ar naudojamas ne pagal paskirtį.
Vienas pasipiktinęs daugiabučio gyventojas dėl administratoriaus veiksmų pasiskundė Šilutės rajono merui, o pastarasis nurodė savivaldybės tarnautojams išsiaiškinti situaciją. Kaip Alfa.lt informavo Šilutės rajono savivaldybės administracijos direktorius Virgilijus Pozingis, savivaldybė dėl „In domus“ administratoriaus veiksmų, susijusių su gyventojo skunde nurodytomis aplinkybėmis, galimai planuoja pradėti administracinio nusižengimo teiseną bei neplaninį patikrinimą. Į prašymą pakomentuoti situaciją „In domus“ vadovas reagavo savaip – atsiuntė Lietuvos pašto kvitą.
Kilo įtarimų dėl iššvaistytų kaupiamųjų lėšų
Daugiabučio namo gyventojas P. L. (redakcijai vardas ir pavardė žinomi), gyvenantis Melioratorių al. 8 name, Šilutėje, šių metų rugpjūčio 27 d. raštu kreipėsi į namą administruojančią įmonę UAB „In domu“, nes jam kilo klausimų dėl administratoriaus teikiamų sąskaitų pagrįstumo. Be kitų klausimų gyventojas prašė paaiškinti, kaip naudojamos gyventojų sukauptos privalomosios kaupiamosios lėšos namui atnaujinti. Konkrečiai namo bendraturtis prašė pateikti detalią ataskaitą apie „In domus“ paslaugų teikimo laikotarpį priskaičiuotas, surinktas ir panaudotas kaupiamąsias lėšas, nurodant, kokios sumos ir kokiems darbams buvo panaudotos, bei tai pagrindžiančius dokumentus – sutartis, kaimynų daugumos priimtus sprendimus, atliktų darbų aktus, konkursų ir apklausų protokolus. Gyventojui kilo abejonių dėl kaupiamųjų lėšų apskaitos skaidrumo, todėl jis savo prašyme daugiabutį administruojančios bendrovės „In domu“ paprašė pateikti sutarties su banku dėl kaupiamųjų lėšų sąskaitos kopiją bei banko sąskaitos išrašą, kuris patvirtintų, kad šioje sąskaitoje tikrai yra gyventojų sukauptų kaupiamųjų lėšų – būtent tiek, kiek įmonė nurodo, kad namas yra sukaupęs.
Daugiabučių gyvenamųjų namų administravimo nuostatai administratorių įpareigoja per 10 darbo dienų atsakyti gyventojui. Gyventojas į daugiabučio administratorių kreipėsi dar 2021 m. rugpjūčio mėn. pabaigoje. Šiuo atveju terminas baigėsi rugsėjo 13 d., tačiau atsakymo gyventojui iš daugiabutį administruojančios įmonės iki šiol nėra. Gyventojas įtaria, kad galbūt sąskaitoje nėra ir kaupiamųjų lėšų.
Kreipėsi į merą, bet nebuvo išgirstas
Supratęs, kad ignoruojami jo teisėti interesai, bei pasipiktinęs daugiabučio administratoriaus savavališku elgesiu, gyventojas laišku kreipėsi į Šilutės rajono merą Vytautą Laurinaitį, prašydamas padėti pažaboti UAB „In domu“ savivalę ir nenorą bendrauti, teikiant informaciją apie namą ir suteiktas paslaugas, namo kaupiamąsias lėšas.
„Tikrai bijau, kad šios lėšos nebūtų iššvaistytos ar panaudotos ne namo reikmėms, ypač kai viešai prieinami duomenys (Rekvizitai.lt) rodo, kad įmonė pernai pradirbo daugiau nei 4 000 eurų nuostolingai. Bijau, kad nebūtų šios sumos pasidengusi mūsų lėšomis“, – Šilutės rajono merui rašė gyventojas. Šilutiškis prašė rajono vadovo pavesti atsakingiems savivaldybės darbuotojams įpareigoti UAB „In domu“ pateikti gyventojui atsakymus su prašomais dokumentais, o to nepadarius, už administratoriaus pareigų pažeidimą skirti įmonei baudą pagal Administracinių nusižengimų kodekso 349 str. 1 dalį, kad ateityje įmonė neignoruotų gyventojų.
„Labai labai tikiuosi, kad mano balsas bus išgirstas ir man pavyks gauti informaciją apie mano namą ir išsklaidyti dvejones dėl namo administratoriaus sąžiningumo“, – merui rašė gyventojas. Nesulaukęs atsakymo, rugsėjo 28 d. šilutiškis vėl kreipėsi į savivaldybę, teiraudamasis, ar bus imtasi veiksmų dėl jo laiške merui išdėstytų prašymų.
Gyventojas buvo informuotas, kad Šilutės rajono vadovas pavedė Šilutės r. savivaldybės administracijos Ūkio skyriaus vyriausiajai specialistei Eglei Andrėjevaitei įpareigoti UAB „In domu“ pateikti atsakymus gyventojams. Tačiau atrodo, kad UAB „In domu“ ignoravo ir savivaldybės įpareigojimą, nes gyventojas iki šiol negavo atsakymų į iškeltus klausimus, o „In domu“, kaip įtariama, galbūt bando sukrapštyti trūkstamą kaupiamųjų lėšų sumą į sąskaitą, kad turėtų ką parodyti.
Atsiuntė Lietuvos pašto kvitą
UAB „In domus“ direktorius Aurimas Kankalis Alfa.lt e. laišku informavo, kad į Šilutės daugiabučio, kurį administruoja „In domus“, gyventojo raštą atsakė.
„Visą informaciją išsiuntėme registruotu laišku rugsėjo 10 d. Pridedame išrašą“, – tvirtino įmonės vadovas. Prie laiško A. Kankalis prisegė laisvos formos Lietuvos pašto ataskaitą apie suteiktas pasaugas. Joje nurodoma, kad Lietuvos paštas rugsėjo 7 d. suteikė UAB „In domu“ paslaugas, siuntos numeris ir siuntos priėmimo data (2021-09-10), siuntos gavėjas ir adresas. Siuntos būsena ir pristatymo data ataskaitoje nenurodoma.
Alfa.lt žurnalistas įvedė ataskaitoje nurodomą siuntos numerį į Lietuvos pašto siuntų paieškos sistemą internete. Paštas pateikė informaciją, kad minėta siunta iš siuntėjo savitarnoje priimta rugsėjo 10 d., rugsėjo 13 d. iš Šilutės pašto skirstymo centro perduota pristatyti, tačiau informuojama, kad „siuntos įteikti nepavyko“. Gavėjas kviečiamas atsiimti siuntos atvykti į paštą.
„Šilutės rajono savivaldybė taip pat kreipėsi į mus, jiems pateikėme atsakymą, pridėjome registruotos siuntos išrašą iš Lietuvos pašto, viskas išsiųsta laiku, kaip tai numato teisės aktai. Manėme, kad Šilutės savivaldybė persiuntė mūsų atsakymą ponui (gyventojo pavardė) ir jis atsiėmė siuntą. Gražios jums dienos. Pagarbiai Jūsų daugiabučio namo draugas “, – mandagiai su Alfa.lt atsisveikino „In domu“ vadovas.
Vis dėlto A. Kankalis neišsklaidė įtarimų, kad galbūt „In domus“ administruojamo daugiabučio Melioratorių alėjoje, Šilutėje, sąskaitoje nebėra kaupiamųjų lėšų ar kad jos atsispindi tik įmonės buhalterijoje. Įmonės vadovas nepasinaudojo proga, kaip prašė Alfa.lt, pateikti komentarą dėl šios situacijos.
Negavę atsakymo inicijuos neplaninį patikrinimą
Šilutės r. savivaldybės administracijos direktorius V. Pozingis redakciją informavo, kad, gavusi patalpų savininko skundą, siekdama įvertinti skunde pateiktus duomenis ir informaciją, savivaldybės administracija kreipėsi raštu į administratorių. Pasak V. Pozingio, vadovaujantis teisės aktais, iki spalio 13 d. negavus administratoriaus atsakymo raštu, bus pradėta administracinio nusižengimo teisena bei neplaninis patikrinimas, susijęs su skunde nurodytomis aplinkybėmis.
„Tik atsižvelgiant į neplaninio patikrinimo rezultatus ir išvadas, skundą pateikęs asmuo bus informuojamas raštu per taisyklėse nustatytus terminus. Visais atvejais butų ir patalpų savininkai, susidūrę su administratoriaus neveikimu, gali kreiptis telefonu, e. paštu ar raštu į savivaldybės administraciją, kuri, atsižvelgdama į skundo aplinkybes, suteiks konsultaciją arba pagal kompetenciją imsis teisės aktais numatytų veiksmų“, – informavo Šilalės r. savivaldybės administracijos direktorius.
Kam renkamos ir naudojamos kaupiamosios lėšos
Kiekvieną mėnesį namo administratoriaus surenkamos kaupiamosios lėšos bendroms namo reikmėms nėra naujas mokestis, nustatytas daugiabučių namų administratorių iniciatyva. Pareiga kaupti lėšas, skirtas namui atnaujinti pagal privalomuosius statinių naudojimo ir priežiūros reikalavimus, įtvirtinta Civiliniame kodekse.
Gyventojų sukauptos lėšos yra naudojamos pagal tikslinę paskirtį – namo bendrojo naudojimo objektų (stogo, sienų, šildymo mazgo ir kt. konstrukcijų) remontui. Šie remonto darbai planuojami parengiant ilgalaikį planą, kuriame numatomi konkretūs darbai, lėšų kaupimo įmokos dydis, lėšų kaupimo trukmė ir kiti aspektai. Ilgalaikį planą ir apskaičiuotą kaupiamosios įmokos tarifą tvirtina butų ir kitų patalpų savininkai teisės aktų nustatyta tvarka.
Dalis sukauptų lėšų gali būti panaudojama ir nenumatytiems darbams, pavyzdžiui, avarijų atveju atsiradusiems defektams ar inžinerinių sistemų gedimams likviduoti. Gyventojų sukauptos lėšos yra jų bendroji dalinė nuosavybė, tad savininkai, pageidaujantys, kad būtų atliekami jų norimi darbai, visada gali kreiptis į administruojančią bendrovę, kad ši organizuotų darbus, už kuriuos bus apmokama iš kaupiamųjų lėšų. Savininkai taip pat gali kreiptis norėdami išsiaiškinti sukauptų lėšų likutį. Tokią informaciją administruojanti bendrovė teisės aktų nustatyta tvarka patalpų savininkams taip pat teikia metinėje veiklos ataskaitoje. Teisės aktai numato šių lėšų apsaugą – patalpų savininkų sukauptos lėšos yra kaupiamos atskiroje banko sąskaitoje, į apskaitą įtraukiamos ir tvarkomos kiekvienam daugiabučiam namui ir kiekvienam patalpų savininkui atskirai. Administratorius savarankiškai šių lėšų panaudoti negali. Nors kaupiamųjų lėšų tarifą nustato Vyriausybės nutarimas, butų ir kitų patalpų savininkai, pageidaujantys, kad jų name būtų atlikti reikalingi bendrojo naudojimo objektų atnaujinimo ar pagerinimo darbai, gali savo iniciatyva padidinti kaupimo įmokas.