Meras įrodinėja pamario žmonėms: atlyginimo didinimas nėra paskata
Šilutės rajono savivaldybės mero Vytauto Laurinaičio teikimu maksimaliai padidinti pareiginių atlyginimų koeficientai administracijos direktoriui ir jo pavaduotojui. Tarybos posėdžio metu meras paaiškino, kad tai nėra asmenybių paskatinimas. Anot mero, būtinumas kelti atlyginimą biudžetininkams yra diktuojamas infliacijos šalies ekonomikoje. Tik ar atsitiktinumo dėka prieš mėnesį drausminę nuobaudą gavusiam Savivaldybės administracijos vadovui didėja atlyginimas? O gal kažkieno interesai susipynė Šilutės „Baltųjų rūmų“ koridoriuose?
Padidino vadovams atlygį
Praėjusiame Tarybos posėdyje diskusijos kilo dėl Šilutės rajono savivaldybės mero V. Laurinaičio inicijuoto teikimo, kuriuo pasiūlyta iki maksimalios ribos padidinti pareigybinės algos koeficientus administracijos direktoriaus ir administracijos direktoriaus pavaduotojo pareigybėms. Pateiktame Tarybai sprendimo projekte toks būtinumas pagrįstas tik tuo, kad „Administracijos direktoriaus ir administracijos direktoriaus pavaduotojo pareigybių pareiginės algos koeficientai nebuvo didinti nuo 2019 m.“. Tačiau posėdžio metu šio sprendimo iniciatorius įtikinėjo:
„Kadangi yra infliacija, mes visiems savivaldybės darbuotojams ir biudžetinėms bei viešosioms įstaigoms didiname atlyginimus vienu ar pusantro koeficiento. Dėl to nėra išskirtiniai administracijos vadovai.“
Taigi turime aiškiai įvardintą ir antrąją priežastį – infliaciją. Sunku nesutikti, kad piniginio vieneto galios nuvertėjimas yra pakankamai svari priežastis atlyginimų didinimui. Juolab, kad infliacija pasiekė aukštumas ir jau viršijo 12 procentų. Tačiau ar infliacija nėra paversta tik širma, už kurios oficialiai melžiama „biudžeto karvė“? Pamėginkime į viską pažvelgti nuosekliai ir iš esmės.
Mistinės priežastys?
Susimąstykime, ar vietinė savivalda pajėgi kovoti su infliacijos padariniais, gyvendama tik iš vietinių mokesčių ir valstybės dotacijų. Net ir sunkiai susivokiančiam ekonominiuose procesuose piliečiui akivaizdu, kad tokie procesai yra diriguojami iš Vyriausybės orkestro šalies mastu. Apie tai ir byloja kai kurie sprendimai. Na, tarkime toks, kaip valstybės politikų, teisėjų, valstybės pareigūnų, valstybės tarnautojų, valstybės ir savivaldybių biudžetinių įstaigų darbuotojų pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio nustatymas. Šiais metais jis pakilo keturiais eurais ir nuo sausio 1 dienos yra nustatytas 181 euras. Sprendimas priimtas dar praėjusių metų lapkričio mėnesį, atsižvelgiant į šalies infliacijos rodiklius. Todėl infliacijos argumentas šiame fone nėra įtikinantis, nes, akivaizdu, juo jau pasirūpinta.
Reikia suprasti, kad būtent šiuo sprendimu pasirūpinta ir kitų biudžetinių įstaigų darbuotojais ir vargu ar matysime sprendimus dėl koeficientų didinimo. Nebent tai kol kas padėti koziriai atsargai prieš rinkimus. Bet visų kitų biudžetininkų atlyginimų galimam padidėjimui rajono valdžia nepadarė dabar jokios įtakos.
Atlyginimai didėjo nuosekliai
Liko vienas svarus argumentas, kad rajono administracijos vadovų atlyginimų koeficientai nebuvo didinami nuo 2019 metų. Tačiau tai nereiškia, kad atlyginimai nedidėjo. Kiekvienais metais valstybės politikams yra didinamas bazinio atlyginimo dydis, priklausomai nuo infliacijos. 2019 metais jis padidėjo nuo 132,5 Eur iki 173 Eur, 2020 metais iki 176 Eur, 2021 metais iki 177 Eur. Taigi, atlikus nesudėtingus matematinius veiksmus, galime pamatyti, kiek didėjo ir minimų politinių pareigybių atlyginimai.
Na, ir dar, kaip sakoma, vyšnaitė ant torto. Pagal skelbiamą informaciją savivaldybės internetinėje svetainėje apie darbo užmokestį, matome, kad administracijos direktoriaus vidutinis priskaičiuotas darbo užmokestis 2019 metais sudarė 3 361 eurą, 2020 metais – 3 595 eurus, o 2021 metais - jau 3 645 eurus.
Tad nuo 2019 metų šios pareigybės tarnautojo atlyginimas padidėjo 284 eurais. Todėl argumentas, kad nebuvo didinamas pareiginio atlyginimo koeficientas dar nereiškia, kad pats atlyginimas nedidėjo. Kitų priežasčių, dėl kurių būtinas pareiginio atlyginimo koeficiento didinimas politinio pasitikėjimo administracijos vadovybei, tiesiog nenurodyta. O nurodytos priežastys, jei žvilgtelėti giliau, nėra svarios ir įtikinančios.
Pasiųsta žinutė?
Štai taip, be jokios svarbios priežasties, iš rajono biudžeto per šešis su puse tūkstančio eurų atseikėta politikams, dėl kurių reputacijos tikrai yra klausimų. Nors meras šį sprendimą nesieja su pavardėmis. Tačiau tai yra ne kas kita, o manipuliacija įstatymais. Kitaip ir nepavadinsi to, kad prieš mėnesį nubaustam administracijos direktoriui Virgilijui Pozingiui už Viešų ir privačių interesų derinimo įstatymo pažeidimą, yra didinamas atlyginimas.
Iš esmės praėję politinio gyvenimo metai kaip niekada daug Šilutėje užderėjo šio įstatymo pažeidimais. O tai parodo ir atskleidžia tai, kas yra kas. Kaip ir kai kurie teiginiai, išskrieję iš politikų lūpų. Politikos mokslai moko skaityti žinutes politinių veikėjų pasisakymuose. Sugrįžkime prie mero pasisakymo posėdyje.
„Pasakau, kad visiems būtų aišku. Mes nekeliame atlyginimo nei Virgilijui Pozingiui, nei Daivai Žebelienei, o keliame administracijos direktoriui ir administracijos direktoriaus pavaduotojui. Nesvarbu koks, gal šį mėnesį vienas yra tarnautojas, galbūt kitą mėnesį kitas galėtų būti. Tai dabar, jei ateis kitas, kelsime pagal pavardes atlyginimą? Čia supraskite teisingai“, – įtikinėjo V. Laurinaitis Tarybą ir visuomenę dėl savo teikiamo sprendimo projekto.
Bet šioje žinutėje girdisi ir tai, kad kai kurių politikų kėdės galimai braška. Tai sustiprina ir faktas, kad V. Pozingiui neatsirado vietos naujoje partijoje, kurią įkūrė dalis jo buvusių bendražygių šalyje.
Epilogas
Kaip ir dera opozicijai, konservatorių frakcijos atstovai kabinasi už visų menkiausių galimybių kritikuoti. Tai, kad kritikavo atlyginimų koeficientų didinimą, nenuostabu nė kiek. Tačiau blauzdos per silpnos padaryti kažkokią rimtesnę įtaką, nei aploti riedantį politinį vežimą. Juolab šios stovyklos narys, visai susipainiojęs liaudies patarlėje, teigė:
„Gaunasi, kad arklys atsiduria prieš vežimą...“ (apie biudžeto klausimą darbotvarkėje, - red.). O kur to arklio tikroji vieta? Už vežimo? Pagal tokią logiką nenuostabu, kad priimami sprendimai dėl atlyginimų didinimo pučiant miglą į akis visuomenei, esą sprendimas susijęs su pareigybe, o ne su asmenybėmis. O kas tas pareigybes užima? Vežimas? Tikriausiai taip, nes arklys tuo metu tvarkosi savo turtinius reikalus Sekūnų gatvės asmeniniame kvartale. Tačiau kur bepastatysi arklį, jis vis tiek susijęs su vežimu, nors tu ką daryk.