Darbas Priėmimo-skubios pagalbos skyriuje: geriausias rezultatas pasiekiamas bendradarbiaujant
Priėmimo-skubios pagalbos skyrius (toliau – priėmimo skyrius) yra vieta, į kurią patenka pacientai, kurių gyvybei gresia pavojus – gaivinami, be sąmonės, dėl ūmios ligos, apsinuodijimo, autoįvykio, kritus iš aukštai, staiga apakus ir kitų sunkių sveikatos būklių.
Deja, ligoninių priėmimo skyriuose dirbantys medikai pastebi, kad vis dažniau atvyksta asmenys, sąmoningai nenorintys laukti suplanuoto vizito pas šeimos gydytoją. Dėl to kyla daug nesusipratimų.
Priėmimo skyriaus darbą reglamentuoja SAM tvarka
Priėmimo skyriuje teikiama skubioji ir būtinoji pagalba pacientams, kurių gyvybei gresia pavojus. Kadangi pacientai į priėmimo skyrių atvyksta įvairaus sunkumo būklių, jie yra skirstomi pagal griežtai apibrėžtas skubios medicinos pagalbos kategorijas, kas leidžia užtikrinti kokybišką ir savalaikį būtinųjų paslaugų teikimą. Sunkiausiems pacientams pagalba suteikiama pirmiausiai, todėl lengvesnės būklės pacientams kartais tenka palaukti.
„Įsivaizduokite, būna, jog priėmimo gydytojo apžiūros laukia keli negaluojantys pacientai. Vienas skundžiasi kosuliu, karščiavimu. Kitas – nugaros skausmu, trečiam savaitę svaigsta galva. Tuo metu atvyksta pacientas su ūmiai sutrikusia kalba, galūnių silpnumu ir šis pacientas skubiai apžiūrimas pirmas, nes kyla reali grėsmė jo gyvybei. Šiam pacientui gyvybiškai svarbi kiekviena minutė, nes tuo metu vyksta katastrofa paciento smegenyse – žūsta nervinės ląstelės. Gydytojui apžiūrint insulto ištiktą pacientą, slaugytojoms rūpinantis, jog skubiai būtų atlikti reikiami tyrimai ir pacientas kiek įmanoma greičiau būtų nukreiptas reikalingam gydymui, tuo pat metu kiti laukiantys pacientai ima nerimauti, jog nėra apžiūrimi vos atvykę, kad jiems reikia laukti. Pasitaiko nepasitenkinimo, kandžių replikų ligoninės personalui, gąsdinimų – švelniai tariant nemandagaus elgesio iš pacientų, supratingumo trūkumo. Nors pagal savo sveikatos būklę laukti jie gali – reali grėsmė tų pacientų gyvybei esamu momentu negresia“, – darbo priėmimo skyriuje kasdienybę komentuoja Šilutės ligoninės Priėmimo-skubios pagalbos skyriaus vedėjas Mantas Viliušis.
Gydytojas pastebi, kad daliai atvykusių pacientų skubi pagalba apskritai nėra reikalinga, užtektų kreiptis į šeimos gydytoją ir aptarti esamą būklę, tyrimų reikalingumą bei gydymo taktiką. Pacientai, neatitinkantys skubios medicinos pagalbos kategorijų, atvykę į priėmimo skyrių, ilgina sunkios būklės pacientų laukimo laiką.
Gydytojui nustačius, kad paciento būklė neatitinka būtinosios pagalbos kriterijų ir jis neturi siuntimo, sveikatos priežiūros paslaugos yra mokamos.
Būtinąją pagalbą priėmimo skyriuje teikia medicinos gydytojai, esant indikacijoms, kviečiami kitų profilių gydytojai – traumatologai, chirurgai ir kt. Visi čia dirbantys medikai, tiek gydytojai, tiek bendrosios praktikos slaugytojos, turi reikiamą kvalifikaciją ir yra išklausę privalomus kursus dėl būtinosios pagalbos teikimo.
Kaltinimai ne visuomet pagrįsti
Sveikatos priežiūroje, kaip pakankamai specifinėje socialinėje aplinkoje, paciento ir mediko sąveikos pobūdis yra ypač svarbus siekiant sveikatos priežiūros tikslų. Dažnas nesusikalbėjimas paciento su medicinos personalu neduoda taip laukiamų rezultatų.
Praėjusią savaitę socialiniame tinkle „Facebook“, o vėliau ir vietinėje žiniasklaidoje pasirodė informacija apie pacientės apsilankymą Priėmimo skyriuje.
Reaguojant į viešojoje erdvėje pateiktą informaciją VšĮ Šilutės ligoninės administracija atliko vidinius patikrinimus. Vidaus medicininis auditas pateikė išvadas, kad asmens sveikatos priežiūros paslaugos pacientei buvo suteiktos laiku, kokybiškai, pagal vyriausiojo gydytojo ir SAM patvirtintą tvarką. Atvejį nagrinėjusi Etikos komisija nenustatė personalo grubaus bendravimo su paciente apraiškų.
Apgailestaujame, kad pasitaiko atvejų, kai priėmimo skyriuje netinkamai bendraujama su pacientais. Matant tarp gyvybės ir mirties atsidūrusį pacientą ne visuomet pavyksta suvaldyti emocijas. Kai skyriuje kolegų yra gaivinamas pacientas, nėra noro šypsotis tuomet būtina susitelkti į paciento gyvybės išsaugojimą. Kad ir kokie aukšti bendravimo su pacientu standartai yra taikomi medikams, bet jie yra žmonės.
Šilutės ligoninės vyriausiojo gydytojo Algio Starkaus komentaras:
Priėmimo skyriaus darbas – dažniausiai pacientų viešai vertinama paslauga. Kadangi tai pats „karščiausias“ taškas įstaigoje, suprantama, čia ir kyla daugiausia nesusikalbėjimo tarp pacientų ir medikų. Aš manau, kad pagrindinė visų konfliktų ir nesusipratimų esmė – neteisingas priėmimo skyriaus funkcijų supratimas.
Sveikatos priežiūros paslaugų teikime geriausias rezultatas visada pasiekiamas, kai abi pusės – tiek pacientas, tiek medikas siekia bendro tikslo geranoriškai bendradarbiaudami.
Socialiniuose tinkluose ir žiniasklaidoje platinama neigiama turinio informacija demotyvuoja personalą ir neprisideda prie geresnio personalo ir pacientų savitarpio supratimo, formuoja išankstines neigiamas nuostatas, nepagrįstai žemina įstaigos reputaciją.
VšĮ Šilutės ligoninės prioritetas yra teikti kokybiškas asmens sveikatos priežiūros paslaugas ir įstaigos administracijai yra svarbi aplinkinių nuomonė bei pastabos. Pacientai, turintys pagrįstų kaltinimų dėl įstaigoje suteiktų paslaugų, visada gali kreiptis į vadovybę nustatyta tvarka.
Siekiant užkirsti kelią medikų žeminimui viešoje erdvėje pateikiant tikrovės neatitinkančią informaciją, įstaiga pasilieka teisę kreiptis į atitinkamas institucijas.