Kaip įtrūkęs stiklas veikia automobilio saugumą?
Įtrūkęs priekinis stiklas dažnam vairuotojui atrodo kaip kosmetinė bėda – šiek tiek erzina, bet važiuoti juk vis tiek galima. Deja, šis požiūris ne tik klaidingas, bet ir pavojingas. Automobilio stiklas – tai svarbi saugumo konstrukcija, o bet koks jos pažeidimas tiesiogiai veikia ne tik matomumą, bet ir eismo saugą.
Kai stiklas įtrūksta – jis nebeatlieka savo funkcijų taip, kaip turėtų, ir rizika eismo įvykyje išauga kelis kartus.
Stiklas – tai daugiau nei permatoma plokštuma
Moderniuose automobiliuose priekinis stiklas yra struktūrinė kėbulo dalis. Jis palaiko automobilio standumą, apsaugo keleivius nuo sužeidimų ir netgi padeda teisingai veikti oro pagalvėms. Jei stiklas pažeistas – šios funkcijos sutrinka:
- avarijos metu stiklas gali neišlaikyti smūgio jėgos,
- gali neteisingai išsiskleisti oro pagalvės,
- gali sudužti stiklas ir sužeisti keleivius.
Įtrūkimas – tai silpniausia grandis, kuri avarijos atveju gali lūžti pirmoji.
Matomumas – tiesiogiai susijęs su reakcijos laiku
Bet koks įtrūkimas, ypač jei jis yra vairuotojo matymo zonoje, iškraipo šviesą, gadina vaizdo aiškumą ir gali sukelti akinimą. Tai ypač pavojinga naktį, lyjant ar intensyvaus priešpriešinio eismo metu. Vairuotojas reaguoja lėčiau, dažniau pervertina ar nuvertina situaciją, o tai tiesiogiai padidina avarijos tikimybę.
Net nedidelė įdauža gali lemti, kad akimirksniu „nepagaunama“ detalė ar silpnas atspindys tampa lemtingu veiksniu, todėl saugaus matymo aspektas – tai ne tik komfortas, o reali gyvybių apsauga.
Stiklas ir pagalbinės vairavimo sistemos
Šiuolaikiniuose automobiliuose priekinis stiklas dažnai yra ne tik langas, bet ir jutiklių bei kamerų platforma. ADAS sistemos (automatinio stabdymo, eismo juostos palaikymo ir pan.) dažnai priklauso nuo kamerų, kurios yra įmontuotos stiklo viršuje, o bet koks pažeidimas ar nelygumas gali paveikti jų veikimą.
Jeigu stiklas įtrūksta ar išsikreipia – net milimetriniai pakitimai gali išderinti sistemų sukalibravimą, o tai reiškia, kad jūsų automobilis nebebus toks „protingas“, kaip turėtų būti, ir saugumas bus prarastas net nesuprantant – kada.
Nedelsiant keisti – ne pasirinkimas, o būtinybė
Daugelis vairuotojų delsdami tikisi „dar šiek tiek palaukti“, tačiau laikui bėgant stiklas:
- skyla savaime, ypač keičiantis temperatūrai ar važiuojant per nelygumus,
- gali trūkti per visą plotą net važiuojant lėtai,
- praranda gebėjimą atlaikyti net silpnesnį smūgį.
„Stiklo keitimas turėtų būti atliekamas vos tik įtrūkimas peržengia matomumo zoną arba pradeda plisti. Kuo greičiau reaguosite – tuo mažesnė rizika ir dažnai – mažesnės išlaidos,“ – primena „Evelkas“ specialistas Saulius, kuris pabrėžia, kad daugelį stiklų galima pakeisti per vieną dieną, o modernios technologijos leidžia iškart kalibruoti ADAS sistemas.
Skubėkite keisti
Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, kasmet užfiksuojama per 500 avarijų, susijusių su ribotu matomumu, o viena dažniausių priežasčių – netinkama techninė transporto priemonės būklė (įskaitant pažeistą priekinį stiklą). Net ir nedidelis skilimas, ypač esantis vairuotojo matymo zonoje, gali iškreipti šviesą, sukelti akinančius atspindžius ar trukdyti greitai įvertinti situaciją kelyje. Tai ypač pavojinga esant stipriam lietui, žemai saulei ar važiuojant naktį.
Tyrimai rodo, kad įtrūkęs stiklas gali sumažinti matymo aiškumą iki 20 %, o tai – kritinis skirtumas avarinėje situacijoje, todėl skilęs stiklas – tai ne tik estetinė problema, o tylus pavojus, kuris gali kainuoti brangiau nei vien tik stiklo kaina.
Įtrūkęs stiklas – tai ne smulkmena, o įspėjimas. Tai ženklas, kad jūsų automobilio konstrukcija jau yra pažeista, o kelionės saugumas – sumažėjęs. Kuo anksčiau imatės veiksmų – tuo daugiau sau ir kitiems suteikiate apsaugos.
Stiklo keitimas nėra prabanga. Tai – būtinybė. Ir tai investicija ne į estetiką, o į tai, kas svarbiausia – jūsų gyvybę, matomumą ir pasitikėjimą automobiliu kiekviename kilometre.
Straipsnio komentarai

