Formali smulkmenėlė šiandien – didelė klaida rytoj
Plinta akiplėšiškas sukčiavimo būdas, dėl kuriuo daugiausiai kenčia vairuotojai-ekspeditoriai. Lietuvos profesinė sąjunga „Sandrauga“ atkreipia dėmesį, kad vis dažniau tenka ginti identišku būdu apgautus vairuotojus. Didžiausia problema, kad viskas prasideda nuo nekaltai atrodančio „formalumo“, kuriuo pasinaudojus apgauti darbuotojai nukenčia itin smarkiai.
Vienoje Vilkaviškio bendrovėje tolimųjų reisų vairuotoju dirbęs Raimundas (past.- vardas pakeistas) pasakoja, kad konfliktas su darbdaviu prasidėjo banaliai – dėl atlyginimo. Grįžęs iš reiso ir nesulaukdamas atsiskaitymo, jis kelis kartus turėjo „priminti“ vadovui, kad už atliktą darbą turi būti mokama. Tačiau netrukus šis, atrodytų, eilinis nesutarimas pasisuko labai netikėta linkme.
Netrukus Raimundas sužinojo, kad buvo paslaptingai atleistas. Už pravaikštas. Darbdavys netikėtai nusprendė, kad tolimųjų reisų vairuotojams, ne kadencijos (reiso) metu, reikia būti ofise nuo 8 iki 17 val.
Savaime suprantama, kad vairuotojai-ekspeditoriai, vykstantys į Vokietiją, Belgiją, Olandiją ir kitas Europos šalis, dirba visiškai kitokiu grafiku nei biurų darbuotojai. Tačiau Raimundo, kaip ir kitų tos įmonės darbuotojų sutartyse, buvo nurodytas būtent toks darbo laikas – kiekvieną darbo dieną, nuo 8 iki 17 val. Deja, pasitikėdami darbdavio gera valia ir sveiku protu, darbuotojai nekreipė į tai per daug dėmesio.
„Tarp Raimundo ir vadovo iškilus nesutarimams dėl pinigų, būtent šiuo nesutapimu ir buvo pasinaudota susidorojant su darbuotoju“ – aiškino vairuotoją atstovaujančios Lietuvos profesinės sąjungos „Sandrauga“ teisininkė Živilė Čeplauskė.
Neteisėtai atleistas Raimundas neteko ne tik pragyvenimo šaltinio, dalies jau uždirbtų pinigų, tačiau susidūrė su rimtomis problemomis ir ieškant naujo darbo. „Vilkaviškis – nedidelis miestelis, tad gandas apie darbuotoją „pravaikštininką“ pasklido greitai. Šis įrašas trukdė ne tik rasti naują darbą, bet kišo koją net darbo biržoje – paaiškėjo, kad už pravaikštas atleistiems darbuotojams atidedamas bedarbio pašalpos mokėjimas.
,,Sandrauga“ teisininkams jau ne pirmą kartą tenka ginti narius panašiomis aplinkybėmis. „Mes pastebime, kad panaši situacija jau pasikartojo keletą kartų su įvairiomis, skirtinguose miestuose įsikūrusiomis bendrovėmis. Todėl norėtume perspėti visus vairuotojus atidžiai skaityti savo darbo sutartis. Jeigu jose išdėstyti teiginiai neatitinka realybės, būtina vienokiu ar kitokiu būdu tas formuluotes sukonkretinti, o nepalikti likimo valiai ar aklai pasitikėti darbdavio gera valia“ – tvirtina LPS „Sandrauga“ pirmininkas Kęstutis Juknis.
„Darbuotojui toks susidūrimas su akiplėšiška neteisybe kainuoja ne tik daug sveikatos, nervinės įtampos bet ir yra padaroma didelė žala jo ar jos reputacijai, o „pravaikštininko“ etiketė gali sukelti net labai rimtų finansinių pasekmių“ – pabrėžia profesinės sąjungos specialistė, teisininkė Ž. Čeplauskė.
Laimė, ši istorija Raimundui baigėsi sėkmingai. Jį atstovaujanti profesinė sąjunga kreipėsi į teismą, kuris priėmė Raimundui palankų sprendimą: pripažino atleidimą neteisėtu, bei nurodė, kad jam turi būti išmokėta kompensacija už patirtą neturtinę žalą.
„Visuomet verčiau yra pasitikslinti ir paderinti iškilusius klausimus iškart, nei nuleidus galvą su viskuo sutikti dabar, o ateityje likti apgautam. Mes nuolat konsultuojame savo narius, padedame jiems išvengti darbdavio paruoštų spąstų, tačiau to turi norėti ir darbuotojas, nelaukdamas, kol šiomis spragomis pasinaudos darbdavys“ – priduria K.Juknis.