Užsimojo pakeisti techninių apžiūrų sistemą
Lietuvoje dar kartą bandoma liberalizuoti ir atverti šalyje atliekamų techninių apžiūrų rinką. Šįkart šią užduotį užsibrėžusi atlikti Seimo frakcija „Tvarka ir teisingumas“ kalba apie tai, kad šalyje trūksta techninės apžiūros centrų, o šiuo metu veikiantys esą sudaro monopolį.
Praėjusią savaitę paskelbta, kad nuo liepos 1 d. Europos šalyse atliktų Lietuvoje registruotų automobilių techninė apžiūra turės būti pripažinta kaip galiojanti. Vis dėlto tai – tik pradžia reformų, kuriomis siekiama pakeisti visą techninių apžiūrų sistemą.
Jau porą dešimtmečių vykdyti technines apžiūras Lietuvoje yra patikėta dešimčiai įmonių, kurias vienija Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacija „Transeksta“. Ji nurodo, kad kasmet atliekama apie 720 tūkstančių pirminių ir 300 tūkst. pakartotinų techninių apžiūrų.
„Techninių apžiūrų duomenys yra privačiose rankose, t.y. „Transekstoje“ ir pagal dabar galiojančią tvarką, jeigu jie neleis prisijungti ir naudotis šiais duomenimis, nebus galima kurti alternatyvių techninės apžiūros centrų. „Transekstos“ savininkai atlieka technines apžiūras, taip pat jie prekiauja automobiliais būdami tam tikrų markių atstovais ir jie turi servisų tinklą. (...) Dabar tie patys žmonės atlieka ir technines apžiūras, ir save kontroliuoja“, – pirmadienį surengtoje spaudos konferencijoje sakė frakcijos „Tvarka ir teisingumas“ seniūnas Petras Gražulis.
Jo frakcijos inicijuotų pasiūlymų esmė – leisti technines apžiūras atlikti visoms norinčios šia veikla užsiimti ir numatytus reikalavimus atitinkančioms įmonėms. Vis dėlto tokie pateikti siūlymai sulaukė replikų, kad taip griaunama visa techninių apžiūrų sistema.
Paklaustas, ar nebus taip, kad didžiulius servisų tinklus valdančios įmonės šalia įsteigs techninių apžiūrų stotis ir viename garaže remontuos automobilius, o kitame – tikrins jų techninę būklę, P. Gražulis atsakė: „O kas čia blogo? Tą patį dabar daro kai kurios įmonės. Mes nelipam ant to paties grėblio, mes demonopolizuojame šią sistemą“.
Šiai idėjai pritaria ir Seimo narys Stasys Brundza, teigiantis, kad eilės prie techninių apžiūrų stočių byloja apie tokio pobūdžio centrų trūkumą.
„Techninės apžiūros bus atliekamos tik tokiose įmonėse, kurios bus patikrintos, ar jos turi tinkamą įrangą, yra sertifikuotos ir atitinka reikalavimus. Nemanau, kad tai pajėgs padaryti visos įmonės, o tik tos, kurios turi gerą įrangą. Tai įgyvendinta turi būti jokiu būdu nemažinant reikalavimų, „nepaleidžiant“ kainų, kurios turi būti nustatytos valstybės, tai turi būti eismo dalyvių patogumui“, – kalbėjo S. Brundza.