Katyčių pagrindinė mokykla - Comenius projekto dalyvė

2015-05-29

2013 m. vasaros pabaigoje Šilutės r. Katyčių pagrindinė mokykla įsijungė į tarptautinį Comenius daugiašalės mokyklų partnerystės projektą  “The Seasons - resources for developing key skills to our students“ („Metų laikai – mokinių gebėjimų ugdymo šaltinis“). Projekto iniciatorė ir pagrindinė koordinatorė  - pradinių klasių mokytoja Livia Dobrescu iš Brasov miesto (Rumunija). Ji subūrė draugėn mokytojus ir mokinius iš 7 šalių (Rumunijos, Turkijos, Lietuvos, Lenkijos, Italijos, Ispanijos, Čekijos), panorusius plėtoti pasiūlytą metų laikų idėją. Projekto trukmė – dveji metai. Taigi, jis jau artėja link pabaigos, o dalyviai gali apibendrinti nuveiktus darbus, kurių per visą projekto įgyvendinimo laiką susikaupė gana nemažai: mokiniai ir mokytojai organizavo ekologines akcijas, atliko eksperimentus ir bandymus, piešė, fotografavo gamtą bei žmones, skaitė eilėraščius, dalyvavo konferencijose ir pan. Taip pat buvo atlikti  projekto ataskaitiniai darbai: 2014 ir 2015 m. kalendorius, aštuonių kalbų žodynėlis „Metų laikai“, diskas su dainomis bei knygelė apie  metų laikus, mokinių įspūdžių dienoraštis.

Per tuos pora metų buvo organizuoti ir 7 mokinių bei mokytojų susitikimai. Paskutinis įvyko š. m. gegužės 11 – 15 d. Jesenik (Čekija). Jame dalyvavo 3 Šilutės r. Katyčių pagrindinės mokyklos mokinės Neda Grimailaitė, Laura Glemžaitė, Brigita Nevardauskaitė bei direktoriaus pavaduotoja ugdymui Danguolė Švenčionienė, muzikos mokytoja Dalia Kriščiūnienė, socialinė pedagogė Ina Stankevičiūtė, sekretorė Judita Bendžienė. Susitikimo metu buvo organizuota įvairi ir įdomi veikla, kurios metu mokiniai ir mokytojais susipažino su mokykla, Moravijos gamtiniu ir istoriniu paveldu, turėjo galimybių tobulinti kūrybinius gebėjimus. Savo ruožtu, prieš vykstant į susitikimą kiekvienoje dalyvaujančioje mokykloje buvo organizuoti renginiai, skirti metų laikų paminėjimui ir projekto apibendrinimui. Jų scenarijus mokyklų komandos pristatė Bela pod Pradedam mokykloje (Zakladni skola a Masterska skola Bela pod Pradedam).

Mokykla, kurioje lankėmės, palyginus nedidelė – joje mokosi apie 180 mokinių ir dirba 13 mokytojų. Joje vykdomas ikimokyklinis ugdymas (3 – 5 m.) - Mateřská škola  ir pradinis ugdymas (6 – 15 m.) - Základní škola. Daug dėmesio skiriama mokinių užimtumui po pamokų, skatinamos ir palaikomos įvairios mokinių iniciatyvos. Mokykla įsikūrusi  Bela po Pradedam miestelyje. Jis pakankamai jaunas, nes įkurtas tik 1962 m., sujungus 2 gretimus kaimus. Šiuo metu Bela pod Pradedam gyvena apie 1800 gyventojų. Netoli (apie 5 km) yra Jesenik miestas (rajono centras).

Susitikimas truko 5 dienas ir buvo kupinas įspūdžių. Atrodė, kad kiekvienas, net mažiausias kaimelis,  pasiruošęs papasakoti savo istoriją. Keliaujant į akis itin krito Maro stulpai. Kaip Lietuvos pakelėse stūkso mediniai kryžiai ir koplytstulpiai, taip Čekijoje didesnės ar mažesnės Maro kolonos sutinkamos kiekvienoje gyvenvietėje. Jos primena maro, siautėjusio XVIII a. pradžioje, aukas ir simbolizuoja padėką Dievui už maro pabaigą. Viena įspūdingiausių – Šv. Trejybės kolona – yra Olomouco centre. Ji - 35 m. aukščio, pastatyta 1745 m. Viduje įrengta koplyčia. Pats Olomoucas – senas gotikinis miestas, Olomouco krašto, kuriam priklauso ir Jesenik, centras. Tai istorinė Moravijos regiono sostinė, pamažu perleidusi savo pozicijas Brno miestui. Anot vietinių gyventojų, Olomoucas – tai Praha, tik be turistų, bet su nuostabiu senamiesčiu, didelėmis aikštėmis, tekančiais fontanais, įstabiu astronominiu laikrodžiu.  Tai jaunatviškas miestas. Dar 1573 m. jame buvo įkurtas universitetas, šiuo metu turintis 8 fakultetus ir apie 25 000 studentų, sudarančių beveik ketvirtadalį Olomouco gyventojų.

Kadangi lankėmės Čekijoje gegužės mėnesį, ne viename kaimelyje buvo galima pamatyti iškeltus gegužės stulpus. Tai viena iš senųjų čekiškų tradicijų, kai gegužės pirmosios išvakarėse kaimo jaunimas iškelia vainikais, gėlėmis, kaspinais papuoštą stulpą, simbolizuojantį vasaros pradžią. Kartu vyksta tam tikros varžybos tarp atskirų kaimų jaunimo, jų ištvermės, atsakingumo, budrumo išbandymas. Jauni vyrai bando nukirsti ir pavogti kito kaimo gegužės stulpą. Jei jiems pavyksta, nesugebėjusieji apsaugoti savojo stulpo užsitraukia didelę gėdą. Gegužės mėnesio pabaigoje stulpai sudeginami.

Jesenik kraštas yra įspūdingas ir savo gamtiniu paveldu. Aplink stūkso kalnai, kurių aukščiausias – Praded (1410 m). Kaip darosi aišku iš pavadinimo, Bela pod Pradedam yra įsikūręs jo papėdėje. Mokiniai ir mokytojai turėjo galimybę užkopti į Praded viršūnę. Deja, daugelį pakeliui sustabdė besileidžiantis tirštas rūkas ir prasidėjusi šlapdriba. Geriau sekėsi kalnų „viduje“. Na Pomezi urvas buvo atrastas 1952 – 1955 m.  Jis driekiasi trimis lygiais, iš kurių vidurinysis pritaikytas lankytojams. Žemiausias šio lygio taškas yra 55 m po žemės paviršiumi. Per daugelį metų stalaktitai ir stalagmitai suformavo urve įspūdingus darinius, kuriuose galima įžvelgti žvėris, paukščius, žmones. Netoli nuo urvo pabaigos, kabo didžiulė širdis, galinti išpildyti vieną kiekvieno praeinančiojo norą. Jesenik patenkina ir lobių ieškotojų lūkesčius. Zlate Hory (Auksiniai kalnai) garsūs savo aukso kasyklomis, jau nuo XIII a. Išgaunamas auksas buvo 24 karatų. Prieš daugelį metų pasisekdavo rasti apie 1 kg  svorio aukso grynuolių. Paskutinį kartą sėkmė nusišypsojo 2007 m., kai buvo rastas 50 g grynuolis, nors aukso gavyba jau buvo sustabdyta ne vienerius metus.

Jesenik garsina ir jo tyro vandens šaltiniai. Vietinis gyventojas Vincenz Priessnitz laikomas vienu iš šiuolaikinės hidroterapijos pradininku. Jis XIX a. pirmoje pusėje išpopuliarino gydymą šaltu vandeniu. Mokiniai ir mokytojai susipažino su vienu iš jo receptų: 10 min apšilimas (pvz.: greitas ėjimas), pasinėrimas į šalto vandens šaltinį, fizinis darbas (pvz.: žolės pjovimas).

Kaip jau minėta, šis susitikimas buvo paskutinis. Džiugu, kad tiek vizitų, tiek mokykloje vykdytų veiklų metu Šilutės r. Katyčių  pagrindinės mokyklos mokiniai ir mokytojai turėjo galimybes patobulinti užsienio kalbų žinias, IKT įgūdžius, bendravimo ir bendradarbiavimo gebėjimus. Jie geriau susipažino  įvairių šalių kultūra, istorija, gamta, socialiniais ypatumais.  Šio projekto įgyvendinimas paskatino mokinius ir mokytojus susimąstyti apie savo vietą bendruomenėje bei sustiprini gebėjimą identifikuoti save kaip Europos pilietį.

Daugiau apie projektą „The Seasons - resources for developing key skills to our students“ galite sužinoti http://seasonscomenius.wordpress.com/ .

Šis straipsnis atspindi tik autoriaus požiūrį, todėl Švietimo mainų paramos fondas ir Europos Komisija negali būti laikomi atsakingais už bet kokį straipsnyje pateikiamos informacijos naudojimą.

 

 


Foto galerija

Straipsnio komentarai

:)2015-06-01
3 mokines išvežė 4 mokytojos...tai kam nauda didesnė mokytojoms ar mokiniams :) Komentaras patinka Komentaras nepatinka
taip2015-05-30
tai kodel is moters darote raguotaja Komentaras patinka Komentaras nepatinka