Stebuklingi vairavimo kursai: kodėl vienur kainuoja 400, kitur – 200 eurų?

2015-12-11, 15min.lt
Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr. / „Regitros“ praktinio B kategorijos egzamino automobiliai – „Ford Focus“
Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr. / „Regitros“ praktinio B kategorijos egzamino automobiliai – „Ford Focus“
Kiek kainavo B kategorijos vairavimo kursai prieš dešimtmetį? Daugiau nei tūkstantį litų, arba, dabartine valiuta, daugiau nei 300 eurų. Kiek jie kainuoja dabar? Daugelyje Lietuvos vairavimo mokyklų – 300-400 eurų, tačiau yra išimčių. Kai kuriose vairavimo mokyklose B kategorijos vairavimo kursus galima praeiti vos už porą šimtų eurų.

Konkurencinė kova, kurioje laimi vartotojai – taip paprastai iššifruojamas kainų karas, trumpiau vadinamas dempingu. Panašių atvejų yra visur: jų būna ir parduodant degalus, ir mėlynes. Paprastai kainų mažinimas žemiau savikainos taikomas norint iš rinkos pašalinti mažesnius jos žaidėjus.

Dabartinė situacija Kaune ir dar keliuose Lietuvos miestuose taip pat išskirtinė. Vilniuje sunku rasti vairavimo mokyklą, kurioje B kategorijos kursų kaina būtų mažesnė nei 300 eurų, tuo tarpu Kaune vos keliose mokyklose kaina už identišką produktą viršija 250 Eur, o ne vienoje siekia apie 200 Eur.

Panaši padėtis ne tik Kaune, bet ir Ukmergėje, Jonavoje, Prienuose, Kėdainiuose ir Šakiuose. Konkurencinė kova, dėl kurios dalis mažesniųjų vairavimo mokyklų kaltina vieną didelę?

Normali kaina – 400 eurų

„Tai – konkurencinė kova. Važiuojam mes už dyką 2-3 pamokas. Techninė apžiūra metų pradžioje pabrango, draudimas nuo rugsėjo taip pat – dabartinė kursų kaina yra nuostolinga“, – teigė Valentino Žulio individualios vairavimo mokyklos Ukmergėje vadovas Valentas Žulys.

Jo vadovaujama mokykla siūlo B kategorijos kursus už bene žemiausią kainą Lietuvoje – 195 eurus. Už tiek galima gauti ir 30 akademinių valandų praktikos, ir 40 akademinių valandų teorijos paskaitų. Jo manymu, tokia situacija susiklostė dėl kitos Ukmergėje veikiančios vairavimo mokyklos, kuri sumąstė išstumti iš rinkos konkurentus.

„Kitų pelningų veiklų, iš kurių dengčiau nuostolį, pas mane nėra. Aš pats ir direktorius, ir dėstytojas, ir instruktorius. Normali kursų kainą būtų apie 400 eurų – kituose miestuose tokios ir svyruoja“, – kalbėjo V.Žulys.

Ši Ukmergėje veikianti mokykla 2014-aisiais pateko į Valstybinės kelių transporto inspekcijos geriausių vairavimo mokyklų sąrašą Lietuvoje. Jis sudarinėjamas pagal egzaminus išlaikiusiųjų tos mokyklos absolventų procentą.

V.Žulys nelinksmai kalbėjo, kad tokia konkurencinė kova privers profesionalius instruktorius pereiti į kitas sritis, o po poros metų kainų karo iniciatoriai jas vėl padidins.

Panašiai kalbėjo ir dar kelių vairavimo mokyklų Kaune atstovai – dirbti nuostolingai nenori niekas.

Sąžininga konkurencija

Rimvydas Krocas, „Rigveda“ vairavimo mokyklos, kurią kitos kaltina dempingu, direktorius, šią situaciją vadina normalia konkurencija ir neigia įtarimus, neva kainos mažinamos stengiantis išstumti iš rinkos konkurentus.

„Konkurencija diktuoja savo sąlygas. Mūsų kainos tikrai nėra mažesnės – Kaune galima rasti ir po 300 eurų, yra ir po 180. Vilniuje kursų kainos – plius minus 300 eurų. Mitas, kad Kaune yra pigiausia, kaip ir mitas, kad ten, kur mes esame, tuose miestuose kaina mažiausia“, – įsitikinęs direktorius. Jo vadovaujamos įmonės B kategorijos kursų kaina Jonavoje, Kaune, Kėdainiuose bei Prienuose – 214 eurų. Ukmergėje – 209, Šakiuose – 259 Eur. Papildomos vairavimo pamokos kaina – 23 eurai.

Jo teigimu, „Rigveda“ veikla apima visų kategorijų vairavimo mokymus, tad mažesnės pajamos vienoje vietoje gali būti keičiamos pajamomis iš kitos veiklos. R.Kracas turi savo pastebėjimus, kodėl kai kurios vairavimo mokyklos pradėjo taikyti tokias mažas kainas.

„Žiemą visada mažiau mokinių yra. Visi konkuruoja, visi nori mokinukų, visi nori išmokyti ir tos kainos tokios yra. Nežinau, kodėl taip yra vairavimo mokymo srityje – aš labai norėčiau, kad kaina būtų didesnė“, – tikino „Rigveda“ vadovas.

Kainų karas atsilieps kokybei

Vilnietis vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas šiuo klausimu buvo kategoriškas – jo nuomone, kainų karas ilgainiui tik sumažins paslaugos kokybę.

„Kai kovojama kaina, pralošiama kokybe. Tada pralošia visi. Visada sakau kolegoms, kai juos sutinku – konkuruokime kokybe. Mokinių visiems užteks. Būkime geresni pedagogai, geriau išaiškinkime, išmokykime vairuoti per mažesnį pamokų kiekį“, – kalbėjo A.Pakėnas.

Jo manymu, B kategorijos vairavimo kursų kaina turėtų kainuoti ne mažiau 400 eurų, o viena individuali vairavimo pamoka – apie 30 eurų. Tik taip būtų galima užtikrinti aukštą vairavimo mokymo lygį.

„Mokiniai be reikalo džiaugiasi, kad kaina tokia maža. Kokį tu mokytoją gausi? Koks normalus dėstytojas ateis dirbti už centus? Buvęs taksistas, su visa pagarba tai profesijai? Jis yra taksistas, bet jis nėra mokytojas – tai skirtingos profesijos. Pas mane ateina mokiniai, kurie sako: „Ant manęs rėkė, per ranką mušė įjungus ne tą pavarą, ir t.t.“. Sakau aš jiems, bet gi mokėjai 15 eurų už pamoką ir džiaugeisi – ko norėjai, tą ir gavai“, – savo patirtį prisiminė instruktorius.

Jis teigė manantis, kad mokyklos, kurių kursų kaina yra mažesnė nei 300 eurų, arba dirba nuostolingai, arba kažkurią veiklos dalį atlieka nelegaliai. Arba turi kitą veiklą, kurios pelnas kompensuoja vairavimo mokymo nuostolius.

„Kaip jie nesupranta vieno dalyko? Na, gerai – bus karas. Mažesnės mokyklos užsidarys. Bet didesnės ilgą laiką nedirbs nuostolingai, tiesa? Kai tik jos pakels kainas, tada vėl grįš mažosios mokyklos. Taip išeina, kad dirbi nuostolingai visada. Juk pakėlus kainas, rinka viską iškart sutvarkys. Jie patys kerta šaką, ant kurios sėdi – konkuruoja su savimi“, – stebėjosi A.Pakėnas.


Straipsnio komentarai

Aug2017-04-23
Jau ponas Pakenas tokio auksto intelekto ir luomo, taksistas gali buti bet kas, kaip ir gatves slavejas gali but destytoju. Negalima skatint bet kokio darbo nepagarbos. Pats dirbau ir stalium ir slaviau gatves, paskui tik studijavau, dirbau taksistu, paskui instruktorium. Islaikymas 83 procentai. Komentaras patinka Komentaras nepatinka