Švėkšnos klebonas reketuoja parapijiečius?
Prieš ne vieną dešimtį metų buvo sukurtas eilėraštis: „Eina klebonas minios priešaky – rankoje kryžius, o velnias širdy“. Jei tiesa tai, kas yra filmuotoje medžiagoje, kurią į youtube įkėlė vienas švėkšniškis, tuomet šis ketureilis būtent apie Švėkšnos Šv. Apaštalo Jokūbo parapijos kleboną Saulių Katkų. Pabandėme tai išsiaiškinti.
Ne kartą gėdino dėl to, kad derėjosi
Dar prieš Kalėdas tikriausiai ne vienam teko išgirsti Salantų gyventojų išreikštus pasipiktinimus. Čia prieš didžiąsias metų šventes gyventojai patyrė ne džiaugsmą, o baimę, kad į jų duris pasibels klebonas. Jo renkamos aukos bažnyčiai nustatyto dydžio – 60 eurų. Jei žmogus neturi tiek pinigų, jis įtraukiamas į juodą skolininkų knygą ir patiria nemalonumų, kai reikia laidoti artimuosius ar krikštyti vaikus. Taip apie savo parapijos kleboną Petrą Smilgį kalbėjo Salantų gyventojai. Ko gero nesuklystume pavadinę tai tiesiog reketu.
O dabar grįžkime į Šilutės rajoną, kur galbūt vyksta ir dar didesnis žmonių reketavimas. Sausio 7 dieną švėkšniškis Simonas Zagurskas internetinėje erdvėje youtube.com įkėlė vaizdo medžiagą kurioje matyti, kaip jis mobiliuoju telefonu, pasak jo, renka Švėkšnos klebono Sauliaus Katkaus telefono numerį.
Švėkšniškis Simonas, paskambinęs neva klebonui S. Katkui, klausė, kiek kainuotų dukters krikštynos, ar užtektų 20 eurų. Tuomet ir prasidėjo įdomybės. Dalijamės pokalbiu:
Klebonas: „O kiek gauni algos?“
Simonas: „Aš užsienyje dirbu“.
Klebonas: „Ai, tu užsienyje...Užsieniečiams ir kainos užsienietiškos“.
Simonas: „Bet, gerbiamas klebone, aš...
Klebonas: „Bus 80 eurų“.
Simonas: „80 eurų? Bet, gerbiamas klebone, iš kur jūs tokius pinigus... 80 eurų...“
Klebonas: „Nenorite, nekrikštykite. Atvažiuos žmonės iš Klaipėdos, kitos parapijos, sumokės“.
Simonas: „O tada ką daryti pensininkams? O kokios nuolaidos pensininkams? Močiutė pensininkė pas mus yra. Gal ant jos padaryčiau viską? Dar dešros, lašinukų užvežčiau...“
Klebonas: „O ką nori krikštyti? Savo vaiką, ar ką?“
Simonas: „Dukrą noriu krikštyti. Jai jau 18 metų, ir nekrikštyta“.
Klebonas: „Nuo praeitų metų keitėsi kainos. Būtų mažesnis vaikas, būtų pigiau. Tai į bažnyčią neinat?“
Simonas: „Oi, gerbiamas klebone, kada būnam čia, visada einame“.
Klebonas: „Ar tu čia būsi iš kitos gatvės?“ (pamini pavardę).
Simonas: „O kaip atpažinote mano vardą?“
Klebonas: „Buvo užėjęs kaimynas. Sakė, kad sūnus užsienyje darbuojas, turi mašiną gražiausią. Ir dar nuolaidos prašot, gėdos turėkite. O tu dešimt metų sėdi Anglijoj“.
Simonas: „Ne, 15 metų“.
Klebonas: „Tai gėdos turėtum... Iš klebono nuolaidos prašyti... Švėkšnoje gimei, nieko čia nedirbi, darbuojies kur nori, dar nuolaidos prašai. Zakrastijonui dar reiks sumokėti“.
Simonas: „O tai dar zakrastijonui papildomai reikia sumokėti?“
Klebonas: „Zakrastijonui taip pat reikia“.
Simonas: „Čia kaip bažnyčia... Nežinau net... Atrodo, esate Dievo tarnas. Prieš jus dirbo Rolandėlis. Jis plėšikaudavo, sakydavo – be 100 eurų nekrikštysiu. Tai jūs šiek tiek pigiau. Gal galima būtų neoficialiai kaip nors? Aš dešros, bulvių užvežčiau. Dar česnakų, svogūnų priauginęs turiu. Kiek tų bulvių jums?“
Klebonas: „Gal geriau, žinai, atnešk pinigais. Neturiu, kur jų dėti. Atiduokit pinigais“.
Simonas: „Brangokai žinokit“.
Klebonas: -„Rašau šeštadienį, 5 valandą gerai bus?“
Simonas: „Taip, taip. Gerai būtų. O klausykit, ar čia teisybė, kad į pamaldas ateina seniūnas?“
Klebonas: „Jei nori, kad seniūnas ateitų, tai papildomai kainuoja 30 eurų“.
Simonas: „Tai galima užsisakyti ir seniūno sveikinimą?“
Klebonas: -„Galima ir seniūno. Supranti, ką tik nori“.
Simonas: „Ir Petras Čeliauskas gali ateiti pasakyti kalbą?“
Klebonas: „Gali ir Petras. Tai priklauso nuo pinigėlių“.
Simonas: „Aš nežinau, ar jūs senas, ar žinote, kad yra IP service? Kažką tokio žinote? Padaryti kažką įspūdingesnio, kad švėkšniškiai pavydėtų, kad sakytų - o kaip padarė...“
Klebonas: „Gali duoti dar 50 eurų ir varpais paskambins 11 valandą, ir „Švėkšnos naujienos“ parašys“.
Simonas: „Švėkšnos naujienos“ dar parašys? Oi, čia, žinokit, labai... Tai gal aš tą IP service užsisakau su Šepučio kalba. Gal dar Petras pasakytų gerus žodelius. O būtų galima per banką pervesti? Ar jums grynais duoti?“
Klebonas: „Tik grynais. Pas mus tik grynais“.
Simonas: „Bet, klebone, aš nesu kažkoks turtingas. Vištoms galvas pešioju, kokie ten tie pinigai... Žinot, vištos...“
Klebonas: „Su tokia mašina nesivažinėtum, jei neturėtum pinigų“.
Simonas: „Bet aš tik vištas pešioju, o mašina - žmonos. O tai jums gera mašina svarbu, tai reiškia, kad daugiau pinigų turiu sumokėti?“
Klebonas: „Čia kaip pats nori.“
Simonas: „Nu, žinot, man jau geriau oficialiai pabūti biednesniu. Jei mažesnė kaina... Tai pats suprantate...“
Klebonas: „Dėl kelių eurų nenubiednėsi“.
Simonas: „Ačiū, gerbiamas klebone Sauliau...“
Klebonas: „Rytoj atneškit pinigus. Be pinigų, kaip sakoma, negalėsime jums padėti“.
Netrukus pokalbis baigėsi. Dvasininkas priminė, kad švėkšniškio lauks.
Šį pokalbį galite išgirsti čia: https://www.youtube.com/watch?v=BIuI75SgAHs
Kainos nėra?
Ar tas pokalbis tikrai vyko tarp švėkšniškio Simono ir dvasininko? O gal tokio pokalbio nebuvo, gal kalbėtasi ne su sielų ganytoju, o su neaišku kuo? Ar tiesa, kad Švėkšnos klebonijoje galima užsisakyti VIP paslaugas, kuomet už papildomą 30 eurų mokestį kalbą gali pasakyti net pats Švėkšnos seniūnas Alfonsas Šeputis, o už dar papildomą 30 eurų – pasveikins ir metraštininkas Petras Čeliauskas?
Pabandėme atlikti žurnalistinį tyrimą ir paskambinome dvasininkui Sauliui Katkui. Pasakėme, kad neva giminaitė pagimdė ir norime suorganizuoti Švėkšnos bažnyčioje krikštynas - pakrikštyti berniuką. „Ar reikia pas jus atvažiuoti, ar galima dėl to susitarti telefonu? Nežinau kainų. Pirmą kartą būsiu kūma. Tai neįsivaizduoju kiek kainuoja krykštynos, pamaldi nelabai esu, tai į bažnyčia dažnai nevaikštau“ – dėsčiau klebonui, tikėdamasis išgirsti, kad klebonas pasakys konkrečią pinigų sumą kurią reikia sumokėti jam už krikštynas.
Atsiliepęs telefonu dvasininkas S. Katkus teigė, kad nėra kainos. „Yra tiek, kiek paaukoji. Tai nėra nustatyta. Paimate voką, įdedate kiek norite ir viskas, nieks nemato, ir niekam širdies neskauda“, - tęsė klebonas. Pokalbio metu susitarėme, kad dar dėl krikštynų datos paskambins vėliau ir susitarsime galutinai.
Taigi, mums išsiaiškinti krikšto paslaugos kainos nepavyko. Tai gal nustatytos kainos ir nėra? O gal jau plačia Švėkšnoje nuskambėjo aidas, kad yra išplatinta vaizdo medžiaga viešoje erdvėje?
Teigė nekalbėjęs
Vėliau susisiekus ir su klebonu S. Katkumi jis tikino, kad su švėkšniškiu S. Zagursku nekalbėjo. Kodėl tada vaizdo įraše švėkšniškis minėjo būtent jo vardą, pavardę? „Aš to pokalbio negirdėjau. Kažkas apie tai sakė, bet aš jo negirdėjau. Apkalbos yra apkalbos. Nežinau. Nesu jo matęs“, - sakė dvasininkas.
Tai kaip yra Švėkšnos parapijoje atsiskaitoma už paslaugas? Pasak klebono, žmogus aukoja tiek, kiek gali. O kaip žinoti, kad ta auka nei per didelė, nei per maža? „Įkainiai nenustatyti. Reiškia - nenustatyti. Aukoja tiek, kiek gali“, - pakartojo klebonas.
Pasidomėjome ir Šilutės seniūno Alfonso Šepučio –kiek gi jam kliūna nuo to papildomo 30 eurų mokesčio, paimto už pasakytą kalbą, pvz. krikštynų metu?
„Liaudiškai tariant, ten asilas. Yra čia toks asilas kvailys, paprastai liaudiškai įvardinant. Žinau, kad yra toks vietinis švėkšniškis, kuris į youtube prideda visokių savo samprotavimų, cirkų. O apie įkainius – aš nieko nežinau. Niekas su manimi niekada apie tai nešnekėjo, jokių pasveikinimų neprašė. Čia nesveikos fantazijos. Su kunigu nesame nieko derėjęsi. Jis man tokių pasiūlymų nėra davęs. Čia cirkai yra. Neaišku, ar kunigas apskritai su juo yra kalbėjęs. Įrašytas pokalbis kelia abejonių. Balsas neva kunigo – yra neaiškus. Simonas – yra švėkšniškis. Jo mama čia gyvena. Ji internete dėl to sūnaus pokalbio viešai atsiprašė visų, kuriuos jis įžeidė. Jo samprotavimų nei aš žiūriu, nei skaitau, nei man jie įdomūs. Su manim tikrai šia tema niekas nekalbėjo. Baikit juokus, dėl ko čia seniūnas, dėl ko čia tie cirkai?“, - dėstė seniūnas. Jis teigė, kad sveikina tik artimai pažįstamus žmones, o į nepažįstamų šventes nevaikšto.
Švėkšniškiai lieka kvailio vietoje
Pavyko susisiekti ir su Simonu Zagursku, kurio filmuota medžiaga ir įkelta į youtube sukėlė itin daug diskusijų. Anot jo, kalbant apie Švėkšnos bažnyčią, yra vieša paslaptis, kad Švėkšnos kunigai jau nuo senų laikų reketuoja parapijiečius. „Buvęs klebonas Rolandas buvo išmestas iš vyskupijos, kadangi susirinkęs dešimtis tūkstančių litų pareiškė, jog susirado moterį ir nebekunigaus. Ne su viena švėkšniške jis draugavo. Mano draugas norėjo pas Rolandą krikštyti dukrą, bet be 200 eurų nėjo į kalbas. O kai Eglė Jackaitė Švėkšnoje tuokėsi, tai visi aplink ją šokinėjo. Pinigai viską gali. Dabar Švėkšnoje yra taip“, - kalbėjo S. Zagurskas. Jis įsitikinęs - klebonas S. Katkus dirba ranka rankon su seniūnu A. Šepučiu. „Dabar yra kuriamas monopolis: krikštynų, laidojimo, vestuvių sferoje. Grafienei mirus, Vila Genovefa naudojama - nuomojama už centus, o aplinką ir visa kita tvarkoma už Savivaldybės lėšas. Parką nemokamai tvarko Savivaldybė, dirba ištisos mokinių klasės su mokytojų priežiūra. Kai parkas išgražinamas, kviečiami vestuvininkai, o tuomet ir klebonas, pasinaudodamas gražiai sutvarkytu parku ir išskirtine bažnyčia ,užkelia savo paslaugų kainas iki aukštumų. Kadangi vilniečiai, kauniečiai, klaipėdiečiai gali mokėti ir po 200-300 eurų, švėkšniškiai lieka kvailio vietoje. Jiems buvo pasakyta nuo šiol nešti pinigus tiesiai į kleboniją. O tariantis dėl mišių, pasikviečiama į kleboniją. Reikia atskirai po mišių dar papildomai susimokėti zakristijonui, kitiems patarnautojams už tai kad sutvarko gėles“, - savo pastebėjimais dalijosi Simonas.
Jis neslėpė pasipiktinimo ir sakė, kad apie dvasininko įkainius gali papasakoti bet kuris miestelyje gyvenantis vyresnis žmogus.
Apie šią situaciją kalbėjome ir dar su keliais dvasininkais. Susisiekėme ir su Telšių vyskupijos kurija. Bet apie tai skaitykite kitame „Šilokarčemos“ numeryje.