Eksperto patarimai: kaip įveikti balas, kad nenužudytumėte automobilio
Potvynis Pamaryje ir Kauno bei Jonavos rajonuose gali tapti rimtu išbandymu vairuotojams. Tiesa, vieniems apsemtas kelias Rusnė-Šilutė ar tiesiog kelionė į patvinusius Kleboniškių ar Radikių sodus prie Kauno yra vargas ir būtinybė. O kiti vandenyje smaginasi, norėdami išbandyti savo ir automobilio galimybes.
Kaip neperžengti ribos? Ir kaip saugiai įveiki balą, jei nėra kito kelio?
Turint omeny, kad kelias Šilutė-Rusnė uždaromas (automobilius ima kelti spec. traktoriai), kai vandens lygis pasiekia 20 cm, peršasi logiška išvada, kad būtent toks gylis ir yra saugus. Tačiau paklauskime patarimo ekspertų.
Vairavimo mokyklos „Amplius LT“ vadovas Artūras Pakėnas, išgirdęs klausimą, kaip saugiai važiuoti per balą, atsako retoriniu klausimu:
– Ar esate vaikystėje nuo tiltelio ant pilvo nušokę į upelį? Turbūt labai skaudėjo?
Todėl, saugaus vairavimo eksperto nuomone, jei nėra kitos išeities, į balą važiuokite lėtai, pirma pavara, stabiliu greičiu, nekeldami didelių bangų.
Automobilio dydis – ne visad svarbiausias
Žinoma, šie patarimai taikomi standartiniams automobiliams. Visureigiu, pritaikytu važiuoti ir per pelkes (jo oro paėmimo anga iškelta iki stogo), be pavojaus įveiksite ir kelis kartus gilesnes balas.
Tačiau ne visada automobilio dydis yra tiesiogiai proporcingas jo galimybėms nardyti po balas. Tarkime, Lietuvoje gana populiarus vienatūris „Renault Espace“ su 2,2 litro dyzeliniu varikliu – visai netinkamas važinėjimui per polaidžio vandenis, nes jo oro paėmimo anga yra žemai.
Riba – gylis iki slenksčių
Pasak vairavimo mokytojo A.Pakėno, maksimalus gylis, kurį galima šturmuoti standartiniu automobiliu – 30 cm.
Jei į balą įvažiuosite per greitai, automobilis susidurs su pasipriešinimu (panašiai, kaip nušokus ant pilvo į upelį). Todėl smūgio banga gali nuplėšti ne tik numerį (prieš keletą metų Kaune tikrai nemažai vairuotojų buvo susidūrę su šia problema), bet ir priekinį bamperį.
Jei dar labiau pasistengsite, galite likti ir be žibintų.
Dugnas neturi būti kiauras
Tuo tarpu važiavimas per balą nedideliu greičiu, jei jūsų automobilio dugne nėra skylių ir jei vanduo nesiveržia per slenksčius, neturėtų sukelti rimtų pasekmių. Jei automobilis nenaujas ir jo dugnas skylėtas, vanduo gali pasiekti elektros instaliaciją. Tuomet laukia tos pačios bėdos, kaip visų automobilių-skenduolių – dažnas lankymasis autoservise dėl streikuojančių elektros grandinės dalių.
Patyręs vairavimo instruktorius įspėja apie dar vieną pavojų: važiuojant apsemtu kelio ruožu nematyti duobių. Todėl galite sugadinti ir pakabą, ir variklį.
Hidro smūgis
Internete tikrai gausu pavyzdžių, kai koks nors „Subaru Outback“ ramiai perplaukia gilesnę nei metro balą. Ir nieko – važiuoja toliau.
Jei seksite tokiais ekstremalais, jūsų automobilio variklis gali patirti hidro smūgį: per oro filtro paėmimo angą vanduo patenka į įsiurbimo kolektorių ir, galiausiai, į cilindrus.
Tai reiškia, kad gali tekti keisti smūgio deformuotas dalis – švaistiklius, veleną. Arba ir visą variklį, jei rasite nebrangų „sąvartyne“. Taigi pasivažinėjimo po balas kaina, priklausomai nuo automobilio modelio, gali siekti 1500-3000 Eur.
Vienintelis patarimas: jei pervažiavę balą išgirdote bildesį variklio skyriuje, skubiai išjunkite degimą – gal dar pavyks išgelbėti jėgainę nuo visiško nokauto.
Svarbu jūsų saugumui
Pervažiavę per balą, būtinai patikinkite, ar veikia stabdžiai (švelniai spauskite stabdžių pedalą). Nepatyrę vairuotojai dažnai nustemba pajutę, kad per atodrėkį ar įveikus balą, automobilis nestoja. Taip įvyksta todėl, kad stabdžių kaladėlės ir diskai pasidengia vandens sluoksniu. Todėl trumpais stabdžių pedalo paspaudimais jas reikia išdžiovinti.