Automobilio pirkimas: kainos verčia rinktis iš naujo
Automobilis statistinio lietuvio gyvenime užima labai svarbią vietą, bet vaizdas mūsų šalies keliuose per praėjusius metus stipriai pasikeitė.
Lietuviai ėmė ne tik pirkti daugiau naujų automobilių, bet ir pastebimai mažiau naudotų, o vidutinis automobilių parko amžius po ilgo laiko sumažėjo net dviem metais.
Naujų daugėja, naudotų mažėja
Lietuvos autoverslininkų asociacijos (LAA) duomenimis, per 2015 m. naujų asmeninės paskirties automobilių Lietuvoje parduota beveik penktadaliu (18,2 proc.) daugiau negu 2014-aisiais.
Pernai Lietuvoje iš viso parduoti 17 tūkst. 85 nauji automobiliai, o įskaičiavus ir reeksportuotus modelius, šis skaičius siekia net 19,4 tūkst. automobilių.
Naudotų automobilių rinkoje vyrauja priešinga kryptis. Lietuvoje naujai registruojamų naudotų automobilių skaičius smuko antrus metus iš eilės.
2013-aisiais jų buvo įregistruota 200,5 tūkst, 2014-aisiais – 165,5 tūkst., o pernai į mūsų šalį įvežtų naudotų automobilių sumažėjo iki 146 tūkst. Į šį skaičių neįtraukiami automobiliai, kurie į Lietuvą įvežami, bet čia neregistruojami, o parduodami pirkėjams iš užsienio.
Kodėl taip nutiko? Viena iš priežasčių – stipriai susitraukę pirkėjų srautai iš Rytų. Anksčiau pirkėjai iš Rusijos, Kazachstano ir kitų valstybių rinkdavosi automobilius ne tik turguose, bet ir pagal skelbimus, o pardavę savo automobilį lietuviai pirkdavo kitą, naujai įvežtą.
Virsta prabangos preke
Kita priežastis – po euro įvedimo itin sparčiai šoktelėjusios naudotų automobilių kainos.
Skelbimų portalo autoplius.lt duomenimis, per metus vidutinė naudotų automobilių kaina pakilo net 483 eurais, o šių metų pradžioje už naudotą automobilį lietuviai vidutiniškai mokėjo 3,8 tūkst. eurų arba net 14,7 proc. daugiau nei prieš metus.
Įdomu tai, kad labiausiai, net 15,6 proc., pabrango seni, prieš 11-15 metų pagaminti automobiliai.
Tuo tarpu vidutinė naujų automobilių kaina ūgtelėjo 3 proc ir 2015 m. paskutinį ketvirtį buvo 20,9 tūkst. eurų.
„Dėl pabrangimo yra keletas niuansų. Pati svarbiausia priežastis – euro įvedimas. Automobilių servisai pakėlė kainas. Pabrango ne tik remontas, bet ir automobilio eksploatacija, kaip padangų keitimas, todėl parduodami automobilį savininkai nori dalį šių išlaidų susigrąžinti.
Kita tendencija – kainų apvalinimas. Kas anksčiau kainavo 1,5 tūkst. litų, po apvalinimo tapo 500 eurų“, – pastebėjo autoplius.lt plėtros vadovas Matas Buzelis.
Tačiau automobilių brangimas neatbaidė vairuotojų nuo prabangos. M.Buzelis pastebėjo, kad pirkėjai vis labiau ieško prabangesnių automobilių ir jiems negaili savo santaupų.
„Volkswagen“, „Opel“ ar „Ford“ keičia į BMW, „Mercedes-Benz“ ar „Volvo“ automobilius ir nebūtinai į tokio paties amžiaus – net ir į senesnius, tačiau „premium“ segmento atstovus“, – pastebėjo jis.
Ėmė jaunėti
Lietuvoje registruotų automobilių amžiaus kreivėje labai ryškiai įsirėžusi ekonominės krizės žymė.
VĮ „Regitra“ duomenimis, 2009-aisias ir vėlesniais metais pagamintų automobilių Lietuvoje registruota tik po 13-21 tūkst., o senesnių transporto priemonių gerokai daugiau, pvz. 2008 metais pagamintų automobilių registruota apie 44 tūkst, 2007-aisiais – 57 tūkst., o daugiausiai mūsų šalyje yra 1999 metais pagamintų automobilių – apie 87 tūkst.
Senesnių automobilių kiekis artimas pačių naujausių statistikai.
Vis tik per metus Lietuvos automobilių parkas pastebimai atjaunėjo. Dar visai neseniai vidutinis mūsų šalyje eksploatuojamų automobilių amžius siekė 16-17 metų, o įskaičiavus visus registruotus, net ir be draudimo ar techninės apžiūros, viršydavo 20 metų.
Dabar padėtis gerokai pasikeitusi. „Regitros“ IT departamento direktorius Vytautas Jasiulevičius patvirtino, kad įtraukus automobilius, kuriems laikinai sustabdyta registracija, vidutinis automobilių parko amžius Lietuvoje siekia 15 metų, o skaičiuojant naudojamus automobilius jų amžius siekia tik 13 metų.
Lengvieji komerciniai automobiliai vidutiniškai dar naujesni, jų vidutinis amžius siekia 11 metų, bet šie automobiliai sudaro vos 4 proc. lengvųjų automobilių parko Lietuvoje.
Lietuvos autoverslininkų asociacijos vadovas Rokas Knyva įsitikinęs, kad vairuotojai galėtų persėsti ir į dar naujesnius automobilius, tik kol kas pernelyg įsišaknijęs atsainus požiūris į automobilio saugumą ir realią techninę būklę, o pirkėjų apsauga neveikia taip, kaip turėtų.
„Norėtųsi, kad tarp aplinkybių, darančių įtaką naudotų automobilių pardavimo verslui, būtų ir griežtėjantis valstybės požiūris į šešėlinės ekonomikos užkulisius.
Pernai atsirado kelios naujovės, keičiančios ar labiau reglamentuojančios verslo santykius naudotų automobilių rinkoje – privalomas eismo įvykių deklaravimas sutartyse bei pačių sutarčių privalomumas, baudžiamoji atsakomybė už sukčiavimą su rida ir panašiai. Galbūt šios priemonės kažkuria dalimi apribos nesąžiningą veiklą naudotų automobilių versle“, – tvirtino jis.
Pirkimas – pavasarį
Didžiausias sujudimas naujų ir naudotų automobilių rinkoje prasideda artėjant pavasariui.
Atšilus orams gyventojai ima dairytis automobilių, todėl tai geras metas parduoti savo nebenaudojamą transporto priemonę.
Skelbimų portalo Rinka.lt vadovas Gediminas Dijokas pasidalijo patarimais, į ką atkreipti dėmesį dedant skelbimą apie parduodamą automobilį.
1. Būkite kitoks. Pagalvokite, kaip galite išsiskirti iš kitų skelbimų.
2. Bendraukite su potencialiais pirkėjais. Mandagiai atsakykite į elektroninio pašto užklausas, žinutes. Jeigu žinote, kad nebūsite pasiekiamas tam tikromis valandomis, nurodykite tai skelbime.
3. Dalinkitės skelbimu socialiniuose tinkluose. Tai galima daryti ne tik savo paskyroje, bet ir automobilių gerbėjų grupėse, forumuose.
4. Nustatykite teisingą kainą. Pasidomėkite kitų panašių automobilių kainomis. Neužmirškite, kad kaina gali skirtis, nelygu komplektacija ar spalva.
„Norint lengviau ir greičiau parduoti automobilį, reikia neužmiršti įdėti nuotraukų, išsamiai aprašyti, būtina pateikti kuo daugiau automobilio techninių savybių“, – pabrėžė G.Dijokas.