Tai nėra naujas mokestis – 15 proc. nuo gautų pajamų jau seniai reikėjo susimokėti, jeigu automobilis buvo parduotas brangiau nei pirktas ir savininko rankose išbuvo mažiau nei 3 metus. Tačiau į deklaracijas jis įtraukiamas pirmą kartą, tad daugeliui automobilį pernai pardavusių žmonių tai gali būti staigmena.
Kaip nutiko, kad parduodami itin greitai nuvertėjančią prekę, automobilį, net 35 tūkst. lietuvių sugebėjo užsidirbti? Lietuvoje galioja praktika nerašyti pirkimo-pardavimo sutartyje kainos, už kurią transporto priemonė išties įsigyjama. Taip 5 tūkst. eurų vertės automobilis būna parduodamas už 100 ar 200 Eur.
Praėjus porai metų ir atsiradus progai atnaujinti automobilį, žmonės parduoda turėtą mašiną, tačiau neretai nepamena, kokią sumą į dokumentus buvo įrašę anksčiau. Jeigu 2013-aisiais 5 tūkst. eurų kainavęs „Volkswagen Golf“ buvo nupirktas pirkimo-pardavimo sutartyje įrašant 100 eurų („nes taip išvengsim mokesčių“), o pernai parduotas už 4 tūkst., tą sumą ir įrašant sutartyje, neatidžiam žmogui teks susimokėti 585 eurus.
Daužtų automobilių aritmetika
Dalis žmonių, kurie turės susimokėti 15 proc. pajamų mokestį, yra automobilių perpardavinėtojai, kuriems tai neturėtų būti staigmena – jie mokesčius mokėdavo ir anksčiau. Bent jau dalis jų. Tačiau apie tokią prievolę nenutuokiantiems gyventojams vertėtų atidžiau pildyti dokumentus ir tikrinti, ar transporto priemonę parduodantis žmogus į pirkimo-pardavimo sutartį įrašo tikslią kainą.
Egzistuoja dar viena didelė grupė žmonių, kuriems teks susimokėti 15 proc. pajamų mokestį: daužtus automobilius pigiai nusipirkę, juos suremontavę ir vėliau pardavę piliečiai. Jie, net ir dokumentuose nurodydami tikslias transporto priemonių pirkimo ir pardavimo kainas, vis tiek yra apmokestinami papildomai. Neretai – gana didele suma, juk kainos skirtumas tarp daužto ir sveiko automobilio paprastai būna didelis.