Šilutės autobusų parkui neleista „numirti“
Dar ne taip seniai įvairiomis protestų formomis dėl keletą mėnesių neišmokėtų atlyginimų grasinę Šilutės autobusų parko vairuotojai jau ramūs – su jais atsiskaityta. Tai pavyko padaryti po to, kai Šilutės rajono savivaldybės administracija palaipsniui grąžino savo skolas. Ir nors dar jų šiek tiek yra, tačiau UAB „Šilutės autobusų parkas“ direktorius Artūras Stonkus nemato problemos. Priešingai – jau pradėjo planuoti ateitį.
Skolos už neapmokėtas paslaugas
Dar vasaros viduryje Šilutės r. savivaldybė Šilutės autobusų parkui buvo skolinga kone milijoną litų. Skolos susidarė dėl to, kad su šia įmone nebuvo atsiskaitoma už jos suteiktas paslaugas. Jos elementarios – po to, kai Šilutės rajone prieš keletą metų buvo optimizuotas švietimo įstaigų tinklas, daug mokinių, norėdami pasiekti savo mokyklas, į jas pradėjo keliauti autobusais. Pertvarkant tą švietimo sistemą parko administracija suderino autobusų maršrutus ir pritaikė važiavimo grafikus su pamokų pradžia ir pabaiga. Savivaldybė įsipareigojo apmokėti autobusų parkui už šį mokinių vežimą į mokyklas ir parvežimą iš jų. Tačiau dėl sunkios savo ekonominės padėties ėmė nevykdyti įsipareigojimų– laiku arba net visai nemokėjo už mokinių vežimą. Taip ir ėmė augti skolos autobusų parke. O didžiausiu skolininku tapo šios įmonės steigėja ir savininkė – Šilutės rajono savivaldybė.
Vasaros pabaigoje, anot šios įmonės direktoriaus A. Stonkaus, Savivaldybė pradėjo skolas padenginėti ir jau iki rudens vidurio jų beveik visai neliko. Tai leido lengviau atsikvėpti ir šios įmonės vadovybei, ir jos darbuotojams. Šis palengvėjimas taip pat suteikė galimybę pradėti aiškiau planuoti savo ateitį – drąsiau dėlioti perspektyvas: gyvenimas „ant ribos“, kaip vaizdžiai sakė direktorius, baigėsi.
Planuojami nauji pirkiniai
Dar pavasarį Šilutės rajono savivaldybės tarybos komitetų posėdžių metu Šilutės autobusų parko direktorius kalbėjo, kad jau kurį laiką įmonė dirbtų pelningai, jei ne tos jau minėtos Savivaldybės skolos. O teigiamas balansas susidarė dėl pagaliau baigtų mokėti paskolų bankams, kurios buvo paimtos autobusams įsigyti bei dėl įvairių privalomų buhalterinių skaičiavimų, kurie buvo būtini nurodant technikos nusidėvėjimą.
Šiuo metu, suskaičiavus devynerių metų pajamas, matosi, kad jau yra 25–30 tūkst. litų pelnas. Be to, iki metų pabaigos jis dar turėtų kiek išaugti. Tai leidžia drąsiau planuoti ateitį, todėl jau yra svarstoma galimybė įsigyti keletą naujų autobusų. Šiuo metu pradėta analizuoti panaudotų autobusų rinka, nes į visiškai naujus dėl jų kainų kol kas nėra ko žvalgytis. Planuojama, kad autobusų įsigijimui būtų galima išleisti kiek daugiau nei milijoną litų. Žinoma, tam būtų imama paskola iš banko. Nors tai ir vėl kiek suvaržys veiklą, o kurį laiką bus skolų, tačiau autobusų parką būtina atnaujinti. Šiuo metu „važiuojančių“ autobusų yra apie keturiasdešimt. Dar devyni – bebaigiantys savo gyvenimą, todėl juos būtina keisti naujais.
Euro pasirodymas – išbandymas, kuriam rengiamasi
A. Stonkus kalbėjo, kad su nerimu laukia euro pasirodymo. Be to, autobusai važiuoja ir švenčių dienomis. Tačiau, pasak direktoriaus, kurį laiką jiems leista grąžą atiduoti ir litais. Jau taip pat sutarta ir su bankais, kad jie specialiai autobusų vairuotojams paruoštų smulkių eurų bei euro centų monetų rinkinius grąžai atiduoti. Vairuotojai tai žino ir tam ruošiasi.
Šiokių tokių problemų kyla ir dėl autobusuose naudojamų kasos aparatų. Jie nepritaikyti eurui – jų perdirbti negalima. Autobusų parkas jau planuoja naujas išlaidas pastarųjų įsigijimui. Tam prireiks apie 50 tūkstančių litų. Juos ims iš savo įmonės lėšų. Tačiau dabar visur skelbiama, kad valstybė kompensuos su naujos valiutos įvedimų susijusias išlaidas. Tad tiems kasos aparatams įsigyti skirti pinigai galėjo būti panaudoti autobusams tvarkyti.
Siūlomas sprendimas
Pokalbio metu kalbėta ir apie Šilutės skauduliu tapusią autobusų stotį. Tokia didžiulė ji išties nereikalinga nei keleiviams, nei autobusų parkui. Anot direktoriaus, būta įvairių siūlymų iš komercinių struktūrų, tačiau viskas dėl įvairių priežasčių nusikelia.
Kaip vieną iš išeičių Šilutės autobusų parko direktorius mato galimybę autobusų stočiai pritaikyti dabartinę autobusų parko teritoriją. Ji nemaža – daugiau kaip pusantro hektaro. Ją šiek tiek pertvarkius užtektų vietos atvažiuojantiems autobusams. Be to, taip su minimaliomis investicijomis būtų galima pagražinti šią istorinę Šilutės miesto dalį. Tačiau tai daryti turėtų parko savininkas – Šilutės rajono savivaldybė. Parko vadovybė pasiruošusi įvairiems siūlymams.