Svarbu žinoti: kada suplyšusius batus pardavėjui grąžinti ir po dvejų metų
Įsigijus nekokybišką avalynę, tarp pirkėjo ir pardavėjo dažnai kyla nesutarimų, kada grąžinti prekę.
Nors parduotuvės dažnai nesutinka atiduoti pinigų, argumentuodamos, kad batus priima tik per dvi savaites ir neavėtus, tačiau mūsų šalies įstatymai į pardavėją leidžia kreiptis net per dvejus metus.
Savo istorija, kaip įsigijo nekokybiškus batus, su „Vakarų ekspreso“ redakcija pasidalino jauna klaipėdietė Julija.
„Odines basutes pirkau vienoje puikiai žinomoje batų parduotuvėje. Norėjau įsigyti kuo tvirtesnes ir tvarkingesnes, tad nepagailėjau beveik 50 eurų. Deja, basutes panešiojau vos dvi savaites. Būdama užsienyje kryptelėjau koją ir iškart nutrūko pagrindinis jų dirželis. Neturėjau kitų batų, tad teko laikinai susiklijuoti basutę pleistru.“
Aktyvaus avėjimo pasekmė?
Grįžusi iš užsienio pašnekovė nuėjo į minėtą batų parduotuvę tikėdamasi grąžinti basutes ir atgauti pinigus. Tačiau čia pardavėjai tik pasiūlė išsiųsti batus į Vilnių ir atlikti ekspertizę.
Po maždaug poros savaičių mergina gavo atsakymą, kuriuo buvo atsisakyta grąžinti 50 eurų, tačiau pasiūlyta alternatyva – esą jų parduotuvių tinklo meistras galėtų tas basutes suremontuoti.
„Jūsų išvardinti trūkumai: „Atsiklijavo dirželis“, manome, yra aktyvaus avėjimo pasekmė. Tai yra avalynė, atitinkanti kokybinius rodiklius, kurių galima tikėtis, atsižvelgiant į daikto prigimtį, gaminimo medžiagas, ir turi tas savybes, kurios būtinos, kad ją būtų galima naudoti pagal įprastinę paskirtį“, – rašoma įmonės atsakyme.
Klaipėdietę papiktino tai, kad šio dirželio atsiklijavimas laiške įvardijamas kaip „mažareikšmis defektas“ ir „aktyvaus avėjimo pasekmė“: „Taip, šias dvi savaites basutes avėjau kasdien. Tačiau nejaugi tai yra jų „galiojimo laikas“?
Laiške taip pat rašoma, kad batus parduotuvėje galima grąžinti nepraėjus dviem savaitėms po pirkimo ir, žinoma, visiškai nenešiotus bei nepažeistus.
Tačiau mergina kreipėsi į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (VVTAT) ir, specialistams įvardijus dar vieną basučių broką, įmonei buvo išsiųstas pasiūlymas ginčą spręsti draugiškai.
Taigi po kurio laiko mergina gavo atsakymą, jog ji parduotuvėje galinti atsiimti pinigus.
Kreiptis galima 2 metus
Kiek ginčų per metus VVTAT tenka spręsti ir kokie dažniausiai būna rezultatai?
Remiantis tarnybos direktoriaus pavaduotojo Taurinto Rudžio pateikta statistika, 2014 m. gauti 1 427 vartotojų kreipimaisi dėl drabužių ir avalynės (tai sudaro 10 proc. visų kreipimųsi). 2015 m. sulaukta 1 580 kreipimųsi, 2016 m. pirmajame pusmetyje – jau 1 431 vartotojo skundo (13 proc.).
Anot T. Rudžio, Civiliniame kodekse nustatyta, jog pardavėjas visais atvejais garantuoja daiktų kokybę.
Kodekse rašoma, kad pirkėjas, kuriam buvo parduotas netinkamos kokybės daiktas, savo pasirinkimu turi teisę per nurodytą terminą reikalauti iš pardavėjo nemokamai pašalinti daikto trūkumus, nemokamai pakeisti netinkamos kokybės daiktą tinkamos kokybės daiktu, atitinkamai sumažinti kainą ar vienašališkai nutraukti sutartį ir pareikalauti sugrąžinti sumokėtą kainą.
Tačiau pirkėjas neturi teisės nutraukti sutarties, jeigu daikto trūkumas yra mažareikšmis.
„Taip pat pažymime, kad, vadovaujantis Civilinio kodekso 6.338 straipsnio nuostatomis, vartotojas visais atvejais į pardavėją dėl atsiradusių prekės trūkumų gali kreiptis per dvejų metų laikotarpį (garantija pagal įstatymą)“, – akcentavo T. Rudys.
Įsigijus nekokybišką avalynę visų pirma vartotojui, pataria VVTAT, reikėtų raštu kreiptis į pardavėją ir išdėstyti savo pasirinktą reikalavimą. Prie prašymo svarbu pridėti kasos aparato kvitą ar kitą prekės pirkimą-pardavimą patvirtinantį dokumentą.
Jeigu vartotojas nepateikia prekės pirkimo-pardavimo dokumento, prekė keičiama ar vykdomi kiti prašyme nurodyti reikalavimai tik pardavėjui sutikus.
„Jei per 14 kalendorinių dienų nuo raštiško kreipimosi į pardavėją vartotojui nepateikiamas atsakymas arba pardavėjo atsakymas vartotojo netenkina, vartotojas turi teisę kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą dėl ginčo nagrinėjimo Vartotojų teisių apsaugos įstatyme įtvirtinta vartotojų ir pardavėjų, paslaugų teikėjų ginčų sprendimo ne teismo tvarka“, – teisės aktus pacitavo T. Rudys.
Be diskomforto
Civiliniame kodekse numatyta, jog tinkamos kokybės daiktą pirkėjas turi teisę grąžinti per 14 dienų nuo prekės įsigijimo ar perdavimo dienos.
Pažymėtina, kad tokios prekės turi būti nenaudotos, nesugadintos, išsaugotos jų vartojamosios savybės bei nepraradusios prekinės išvaizdos.
„Neretai pardavėjai atsisako priimti nekokybišką ir dėvėtą avalynę, motyvuodami tuo, kad 14 dienų grąžinimo terminas baigėsi. Taip pat pasitaiko atvejų, kai pardavėjai atsisako priimti nekokybišką avalynę, nurodydami, kad baigėsi numatytas garantijos terminas.
Pakartotinai pažymime, kad, nepriklausomai nuo to, kokį garantijos terminą nustato pardavėjas, dėl prekės trūkumų vartotojas visais atvejais turi teisę kreiptis per dvejų metų laikotarpį“, – tikino VVTAT atstovas.
Jis taip pat pažymėjo, kad masinės gamybos avalynė gali neatitikti individualių kojos matmenų ir formos (pavyzdžiui, pločio, linkio ar kulno dalies formos ir t. t.), todėl atskiriems vartotojams avėjimo metu avalynė gali būti nepatogi.
Perkant avalynę pirkėjas turi įsitikinti, kad batai yra tinkamo dydžio, patogūs ir nesukels diskomforto avėjimo metu.