Atšvaitų vengiantys pėstieji žaidžia su mirtimi ir... pinigine
Eismo įvykiai, kuriuose sužalojami ar žūsta pėstieji, pastaruoju metu pradėjo kelti išties didelį nerimą ne tik policijos pareigūnams, bet ir tiems, kurie sėdi prie vairo. Jau daugelį metų mokyklose ir vaikų darželiuose gausiai dalijami atšvaitai, keliamas žmonių sąmoningumas įvairių akcijų ir susitikimų metu, bet policijos triūsas – vis dar beviltiškas. Pėsčiųjų savisaugos stoka Šilutėje – kaip niekad aktuali problema. „Šilokarčema“ domėjosi, kodėl pėstieji piktybiškai vengia naudoti atšvaitus, taip sukeldami pavojų ir sau, ir stresą vairuotojams. Policija atrodo bejėgė sudrausminti tokius drąsuolius, nes baudas už tai skiria labai retai. Panašu, kad dėl to labiausiai kenčia vairuotojai.
Nematomi pėstieji gali būti nubausti
Policijos departamento teigimu, pareigūnai suaugusiesiems ir vaikams jau turi išdaliję apie 4 mln. atšvaitų. Čia vėl pasitvirtina senas posakis, kad už dyką gautas daiktas niekam nereikalingas...
Šilutės rajono policijos komisariato viršininkas Artūras Mikalauskas „Šilokarčemai“ sakė, kad yra net įstatymas, jog pėsčiuosius be atšvaitų galima bausti.
„Manau, kad tikrai yra nubaustų, - sakė A. Mikalauskas. - Mes, pareigūnai, pamatę tokius pažeidimus, privalome reaguoti. Toks reikalavimas yra ne dėl policijos, o pėsčiųjų saugumo gatvėse. Pasitaiko, jog dar ir dviratininkai važiuoja be liemenių ir be žibintų, kaip priklauso tamsiu paros metu. Gal ne kiekvienu atveju baudžiame, pasikalbame su žmogumi, perspėjame. Susitikimų su gyventojais metu akcentuojame, kad tai daryti yra privaloma, bet į susitikimus ateina tik tokie žmonės, kurie laikosi Kelių eismo taisyklių reikalavimų, o tie, kurie taip elgiasi, į tokius renginius nevaikšto“.
Tauragės apskrities vyriausiojo policijos komisariato Komunikacijos grupės specialistė Rūta Janavičiūtė vakar „Šilokarčemą“ informavo, kad Šilutės rajone praėjusiais metais pėstiesiems buvo surašyti 73 protokolai, šiemet per 11 mėnesių – 41. Dėl atšvaitų nenešiojimo pernai nubausta 13 pėsčiųjų, šiemet – jau 14. Žuvusiųjų pėsčiųjų šiais metais rajone nebuvo.
„Nagrinėjome trejų pastarųjų metų žuvusių pėsčiųjų statistiką. Kasmet jie sudaro apie trečdalį visų žuvusių eismo dalyvių. Tačiau tarp jų – tik vienas kitas, kuris buvo prisisegęs atšvaitą ar dėvėjo liemenę. Beveik nėra žuvusiųjų su atšvaitais, o tai iškalbinga statistika“, – portalui Delfi.lt teigė Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos Eismo saugumo skyriaus vedėjas Nemunas Abukauskas.
Pasak jo, eismo dalyvių matomumas su atšvaitais bei kitais šviesą atspindinčiais elementais padidėja apie tris kartus. Važiuojant su įjungtomis artimosiomis žibintų šviesomis tamsoje jie pastebimi maždaug iš 150 metrų atstumo, be atšvaito – ne daugiau nei iš 50 metrų. Su tolimosiomis žibintų šviesomis eismo dalyvių matomumas sudaro atitinkamai 300 ir 100 m. Palyginkime, automobilio stabdymo kelias važiuojant 100 km/val. greičiu yra apie 80 metrų.
...Panašu, kad atšvaitų neturėjimas mažai apšviestose gatvėse, o dar ir tamsių drabužių vilkėjimas tuo metu, geriausiai „atspindi“ tokių asmenų neišprusimą, gal ir piktybišką elgesį.
Kaip įkalti į galvą, jog tai - būtina
Mūsų šalyje policijos pareigūnai gana dažnai vykdo sustiprintą pėsčiųjų, dviratininkų ir vadeliotojų kontrolę. Vis norima atkreipti šių eismo dalyvių dėmesį į saugumą kelyje, atšvaitų ar kitų šviesą atspindinčių priemonių naudojimo svarbą tamsiuoju paros metu.
Matyt, policijos pareigūnai, vykdydami eismo priežiūrą, nelabai griežtai reaguoja į pėsčiųjų daromus šiurkščius Kelių eismo taisyklių pažeidimus, t. y. už netinkamą elgesį kelyje per mažai taiko administracinio poveikio priemones. Visi, būdami eismo dalyviai, turime suprasti, kad svarbiausias dalykas kelyje - kiekvieno atsakomybė už savo ir kitų saugumą.
Tik įstatymai akcentuoja administracinio poveikio priemones už šiurkščius pažeidimus. Štai ištrauka iš Kelių eismo taisyklių:
„Pėstieji, eidami neapšviestu kelkraščiu arba važiuojamosios dalies kraštu tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, privalo neštis šviečiantį žibintą arba vilkėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba turėti prie drabužių prisisegę kitiems eismo dalyviams matomoje vietoje atšvaitą. Traukiamas (stumiamas) platesnis kaip 1 m vežimėlis turi būti su atšvaitais: kairėje vežimėlio pusėje iš priekio – baltu, o iš galo – raudonu.“
Ką reiškia – privalo neštis žibintą ar būti prisisegę atšvaitą? Jeigu yra privaloma, bet taip nesielgiama, už tai policijos pareigūnai privalėtų visus tokius pažeidėjus bausti piniginėmis baudomis, o ne perkelti atsakomybę vairuotojams.
Gera žinia: Šilutėje naktį bus... šviesu kaip dieną
Jau ruošėmės skambinti Šilutės seniūnui Raimondui Steponkui ir pasiteirauti, kodėl mieste kai kuriose vietose prastai apšviečiamos pėsčiųjų perėjos. Juk kovoti, kad nebūtų sužaloti pėstieji, turi ne tik policijos pareigūnai (jei pėstiesiems „vienodai rodo“), bet ir valdžia privalo sudaryti sąlygas, kad jie geriau būtų matomi.
Iš mero Vytauto Laurinaičio anądien išgirdome gerą žinią - Savivaldybės taryba artimiausiame posėdyje ruošiasi pritarti projektui „Šilutės miesto gatvių apšvietimo sistemos modernizavimas“.
Projekto įgyvendinimo metu planuojama Šilutės mieste, Traksėdžių, Pagrynių, Grabupių ir Macikų gyvenvietėse pakeisti susidėvėjusias apšvietimo sistemos dalis: 1389 šviestuvus, 937 atramas, apšviesti iki šiol neapšviestas 5 perėjas, pakeisti 1,2 km kabelio, pakeisti 16 apšvietimo energijos valdiklių.
Šviestuvai būtų keičiami trimis etapais – 2017, 2019 ir 2020 metais. 2017 m. būtų pakeisti 1 267 šviestuvai, 2019 m. - 82 šviestuvai, o paskutiniais 2020 m. – 40 šviestuvų. Taigi, iš viso per ketverius metus būtų pakeisti 1 389 šviestuvai.
Projektas bus įgyvendinamas skolintomis ir nuosavomis lėšomis, numatant paskolos grąžinimo terminą – 20 metų. Projekto vertė – 540 972 Eur, iš kurių 456 445 Eur – skolintos lėšos pagal suteikiamą UAB VIPA garantiją (84,4 proc.) ir 84 526 Eur - Savivaldybės biudžeto lėšos (15,6 proc.).
Baudos pėstiesiems:
Važiuojamosios kelio dalies perėjimas arba ėjimas ja ten, kur draudžiama, taip pat atšvaito nedėvėjimas tamsiuoju paros metu užtraukia baudą nuo 23 iki 40 eurų.
Statistika:
Pernai Lietuvoje eismo įvykiuose 955 pėstieji buvo sužeisti ir 81 žuvo. Net 60 (74 proc.) pėsčiųjų žuvo tamsiu paros metu.