Daiktus iš JAV ar kitų ne ES šalių atsisiunčiantys Lietuvos gyventojai keiksnoja muitinę
Iš JAV ar kitų trečiųjų, Europos Sąjungai (ES) nepriklausančių, šalių daiktus atsisiunčiantys Lietuvos gyventojai žarstosi skundais Lietuvos muitinei.
Įforminti muitinės dokumentus savo jėgomis – beveik neįveikiama užduotis, prekėms deklaruoti skirtas portalas nuolat stringa arba visai neveikia.
Muitinės departamentas pripažino, kad per savaitę atsisiųstas prekes savo jėgomis vidutiniškai išsimuitina vienas žmogus.
„Šioje sistemoje labai reikia pokyčių“, – sako Indrė Liutkutė, kuri užsisakė prekes iš JAV ir jas išmuitinti pabandė pati, be tarpininkų pagalbos.
Pasirodo, tai padaryti yra labai sudėtinga, tad beveik visi siuntų gavėjai kreipiasi į tarpininkus. Tačiau moteris nusprendė savarankiškai išmuitinti prekes, o jos istorija jau tapo populiari socialinių tinklų grupėse. Užtruko visą mėnesį
„Tai man užtruko mėnesį. Informacija apie išmuitinimo procesą, procedūras išmėtyta įvairiausiuose šaltiniuose, deklaravimo programa veikia tik Windows aplinkoje. Pagalba telefonu nenori konsultuoti, į užklausas raštu atsako iki trijų dienų“, – vardino kliūtis I.Liutkutė.
Nepavykstant deklaruoti prekių galima kreiptis į tarpininkus, kurie mielai gelbsti, žinoma, už nemažą mokestį.
Prekes iš JAV atsisiunčiantis Šarūnas (pavardė redakcijai žinoma) 15min pasakojo, kad nors muitininkai tiesiogiai tarpininkų nerekomenduoja, tačiau užsiminus apie savarankišką deklaravimą, skuba atkalbinėti.
„Jie sako, kad procedūra sudėtinga, reikia sudaryti sutartį, be to, reikalinga speciali programinė įranga“, – pasakojo pašnekovas.
Jo pastebėjimu, sistema visiškai nepritaikyta asmeniniam naudojimui, bet to, reikalauja nemažų ir ilgai trunkančių investicijų į papildomą įrangą, pavyzdžiui, reikalinga naujo tipo ID kortelė, kortelės skaitytuvas ir mokama operacinė sistema (Windows).
„Visa tai atrodo kaip dirbtinis apsunkinimas, nes net bankai leidžia prisijungti su kur kas kuklesnėmis saugumo priemonėmis“, – pasakojo prekes iš JAV atsisiunčiantis vyras.
Priversti kreiptis į tarpininkus
Pasak Šarūno, didelį spaudimą daro siuntų tarnyba, kuri siuntėjui užsimena, kad jei muitinama ne per tarpininkus, siuntą išsiųs atgal. Todėl dauguma siuntėjų priversti kreiptis į tarpininkus ir jiems mokėti papildomai, tačiau Muitinės departamento atstovas tvirtino, kad konkrečių bendrovių muitininkai nerekomenduoja.
„Jei siunta atgabenta skubių siuntų vežėjų, jie paprastai turi savo muitinės tarpininkus, išmuitinančius siuntas. Muitinės pareigūnai informuoja paklausėjus, kad jie turi tokią teisę atsisakyti skubių siuntų vežėjų siūlomų tarpininkų ir pasirinkti kitus savo nuožiūra“, – teigė jis.
Muitinės departamento atstovas Vitas Volungevičius pripažino, kad savo jėgomis muitinės dokumentus įformina tik pavieniais asmenys.
„Pasiteiravome Vilniaus teritorinėje muitinėje ir sužinojome, jog pavieniai fiziniai asmenys kreipiasi dėl sutarties sudarymo dėl galimybės išsimuitinti prekes patiems. Tai nėra itin dideli skaičiai, jie sparčiai nedidėja, bet per savaitę vienas ar keli atvejai būna“, – sakė jis.
Verslininko portalas nuolat stringa
Dar daugiau problemų kyla dėl vadinamojo Verslininkų portalo, kuriame teoriškai galima deklaruoti siuntą. Tačiau sistema nuolat stringa, skundžiasi prekių siuntėjai.
„Verslininko portalas deklaruojant siuntą stringa. Mano atveju, net atvežus popierinę deklaraciją, kuri buvo užpildyta su Muitinės departamento darbuotoja, ji buvo koreguota ir net muitinės darbuotojams nepavyko jos suvesti per Verslininko portalą“, – pasakojo I.Liutkutė.
Šarūno pastebėjimu, Verslininko portalu tik teoriškai galima deklaruoti atsisiųstas prekes.
„Tačiau tam reikia bent pusmečio. Man to nepavyko padaryti, kaip ir mano pažįstamiems, kurie siunčiasi prekes iš JAV. Į deklaravimo metu man iškilusius klausimus muitinėje niekas nesugebėjo atsakyti, vis siuntinėjo „kompiuteristams“, o tie atgal „importo specialistams“.
Po kelias dienas trukusių skambučių, skiriant po 4 valandas per dieną, pasidaviau“, – pasakojo Šarūnas.
Svarstyklės politikui kainavo brangiai
Politikas Arminas Mockevičius turėjo progos pats įsitikinti, ką reiškia tarpininkavimo mokesčiai. Jis nusprendė iš JAV atsisiųsti 33 eurus kainuojančias svarstykles. Vien tik muitinės tarpininkavimo paslaugos jam kainavo 22 eurus, dar 12 eurų sumokėjo importo mokestį, dar 3 eurus kainavo terminalo paslaugos. Bet didžiausi vargai jam kilo išmuitinant pirkinį.
„Mes kaip piliečiai išlaikome muitinės departamentą, kuris mums turėtų padėti ir suteikti galimybes patiems deklaruoti savo prekes. Deja, situacija kitokia – vietoje to, kad Muitinės departamentas sukurtų paprastą sistemą, kai žmogus, turintis el.parašą, galėtų prisiregistruoti ir deklaruoti, padaro deklaravimo procedūrą labai keblią“, – piktinosi jis.
Jis pasakojo, kad į jį, kaip siuntėją, kažkodėl pirmiausia kreipėsi muitinės tarpininkas, kuris informaciją apie tiekėjus gauna iš siuntų tarnybos, lyg tarp kitko parašydamas, kad įmanoma deklaruoti ir per mistinę muitinės sistemą.
„Nuėjus į muitinės deklaravimo sistemos puslapį pasidaro baugu kaip viduramžiais, nes informacijos nėra, o yra tik vienas mygtukas – prisijungti, o jis nereaguoja“, – piktinosi politikas.
Be to, muitininkai reikalauja el.parašo, kurį sukurti kainuoja 44 eurus.
„Paskambinus į muitinės departamentą maloniu balsu paaiškina, kad reikalingas el. parašas, apsidžiaugiu, nes tokį turiu ir naudojuosi, tada patikslina, kad reikalingas Registrų centro el. parašo sertifikatas, tada rankos dar labiau svyra. Be to, painios ir deklaracijos. Pagailėjau 44 eurų, bet mane bandė atkalbėti, nes deklaracija yra labai neaiški ir paini", – teigė jis.
Jo nuomone, čia reikia didelių pokyčių, kuriems priešinasi tarpininkai.
„Matant visą painią situaciją galima daryti prielaidą, kad pokyčiams priešinasi muitinės tarpininkai, kurie yra sudarę sutartis su siuntų tarnybomis, taip apribodamos teisę ieškoti pigesnių variantų. Muitinės departamentas naudoja brangias pasenusias technologijas, nors skiriami milijonai elektroniniams valdžios vartams ir valstybės el. paslaugoms, kurios turėtų būti priartintos prie žmonių“, – sakė jis.
Negavęs duomenų – neprisijungsi
Muitinės departamento atstovas 15min paaiškino, kad Verslininko portalas siuntėjams padeda patiems išsimuitinti prekes.
„Jeigu pageidauja importo deklaraciją pateikti pats, asmuo turi sudaryti sutartį su teritorine muitine, kurios veiklos zonoje yra registruotas. Pasirašius sutartį suteikiami prisijungimo prie muitinės deklaracijų apdorojimo sistemos duomenys. Taip pat asmuo privalo registruotis Prievolininkų registre bei Registrų centre gauti elektroninio parašo sertifikatą. Visa tai atlikus elektroninės deklaracijos pateikiamos per Verslininko portalą“, – vardijo sąlygas Departamento atstovas V.Volungevičius.
Jis pridūrė, kad negavus prisijungimo duomenų prie Verslininko portalo prisijungti neįmanoma. Siuntėjai skundžiasi, kad sistema, sukurta „Java“ pagrindu, neveikia su dauguma modernių naršyklių, taip pat reikia būtinai turėti prie kompiuterio prijungtą skaitytuvą su ID kortele, nes kitu atveju neveiks.
„Net ir prisijungus prie portalo nepasidaro lengviau, nes suglumina tuščių langelių gausa, o naudojimosi instrukcijos niekur nepavyko rasti. Girdėjau, kad egzistuoja 180 puslapių dokumentas“, – pasakojo Šarūnas.
Reklama: Muitinės tarpininkas