Kazimieras Gudžiūnas: „Lenktynių trasoje saugiau nei kelyje“
Sulaukęs 50-ies Kazimieras Gudžiūnas Sulaukęs nusprendė atsisveikinti su automobilių sportu. Tačiau tai nebuvo ilgas išsiskyrimas su trasa. S.Gvildžio nuotrauka.
Automobilių sporto entuziastas, ralio-kroso varžybų pradininkas Šilutės rajone, automobilių sporto klubo „Vilkyčiai“ įkūrėjas ir vadovas, 65-erių lenktyninkas Kazimieras Gudžiūnas žinomas ne tik Lietuvoje, bet ir už jos ribų. Jis jau 31 pirmus metus organizuoja automobilių sporto varžybas Vilkyčių trasoje, kurią pats įkūrė ir išpuoselėjo. Šiandien Vilkyčių trasa atitinka griežčiausius Tarptautinės automobilių sporto federacijos (FIA) standartus ir čia rengiamos aukščiausio lygio varžybos.
Pajuto lenktyninko gyslelę tėvo „gazike“
Meilę automobiliams įskiepijo tėtis, kuris dirbo vairuotoju. Jo dėka Kazimieras pradėjo vairuoti automobilį būdamas 6-7 metų amžiaus, net dar nesiekdamas kojomis pedalų. Lenktyninko gyslelę pajuto, kai pasiėmęs tėvo „gaziką“, Pagėgių stadione lenktyniaudavo su broliais. Bet ne automobiliai buvo pirmoji sporto šaka, kai teko užlipti ant apdovanojimų pakylos. Mokantis žemės ūkio akademijoje, Kazimieras lankė dziudo ir savigynos imtynių treniruotes. Dziudo sporto šakai atidavė gerus devynerius metus, kol vienoje kovoje ant kilimo jo neaplankė trauma. Dar besimokant akademijoje, jis papildomai lankė ir automobilininkų būrelį. Taigi, po traumos daugiau dėmesio skyrė saugesnei sporto šakai - automobilių sportui. Tuomet darbuojantis Tauragės rajone, vis daugiau gilinosi į automobilių sportą ir kartu su Danieliumi Šalkevičiumi buvo autokroso pradininkais Tauragės rajone. 1982 metais persikėlė gyventi ir dirbti į Vilkyčius. Darbuojantis tuometiniame Vilkyčių tarybiniame ūkyje, dalyvaudavo sunkvežimių autokroso čempionatuose. Važiuodavo automobiliu GAZ-51, kurį keitė naujesnis GAZ-53. Statant Vilkyčiuose naują technikos kiemą, direktorius Stasys Benkunskas leido įsikurti sportinių automobilių garažą. Kadangi Vilkyčių technikos kiemas garsėjo kaip geriausias Lietuvoje, įkūrus lenktyninių automobilių boksą, atsirado jau ir lengvieji automobiliai. Dalyvaujant įvairiose kroso varžybose, susipažino su lenktyninkais iš Maskvos, kuriems mašinas ruošdavo tiesiogiai Toljačio automobilių gamykloje. Kadangi jie atsovavo Tarybų Sąjungos rinktinę, sportininkams buvo gaminami automobiliai vienam sezonui. O po sezono jie galėdavo parduoti automobilius. Kazimierui buvo pavykę nupirkti du tokius automobilius sau ir jaunesniam broliui Alfredui. Lietuvoje pradėjus su jais važiuot – buvo nepavejami, kadangi Lietuvo autosporto meistrai rinkdavo, kurdavo automobilius patys, savo dirbtuvėlėse. O čia automobiliau suprojektuoti specialistų ir surinkti gamykloje, skirti tik lenktynėms, todėl jie buvo ženkliai pranašesni. Žinoma, tik atsiradus trasoje tokiems automobiliams, buvo iškilę kuriozinių situacijų, nes daugeliui atrodė neįtikėtina, kad taip greit gali važiuoti „sovietiniai žiguliukai“.
Pavykdavo tapti prizininku
1991-1996 metai buvo Europos autokroso čempionatų šturmo laikotarpis, kur atvažiuodavo su „žiguliais“, neprilygstančiais tenykščiams automobiliams. Tačiau vis tiek pavykdavo patekti tarp prizininkų. Po to prasidėjo pastovūs dalyvavimai Europos čempionatuose, iškovota ne viena prizinė vieta. Socialistinio lagerio žlugimo Europoje pasekmės neaplenkė ir automobilio sporto. Padaugėjus šalių dalyvių skaičiui, FIA Europos čempionatą padalino į tris zonas – pietų, vidurio ir šiaurės. Į pastarajį pateko Baltijos valstybės, Baltarusija ir Rusija. Kazimieras tuomet buvo Lietuvos atstovas šiaurės zonos komitete. O prieš vienuolika metų jis buvo prie NEZ čempionato įkūrimo ištakų. Pradėjo organizuoti NEZ varžybas Vilkyčiuose, dalyvauti NEZ čempionato etapuose. Tai buvo turiningi metai: tapo NEZ čempionu, užimdavo prizines vietas. Kuomet Europoje FIA pradėjo rengti pasaulio kroso čempionato etapus, atsirado būtinybė atskirti pasaulio ir Europos ralio kroso čempionatus. Todėl FIA kilo idėja ir buvo įkurtas „Rallycross challenge“ čempionatas, kuris ir turėjo pakeisti tuometinį Europos autokroso čempionatą. Prieš trejus metus vieno etapo varžybos buvo ir Vilkyčiuose. Tačiau ta idėja liko iki galo neįgyvendinta. Todėl buvo nutarta rengti toliau Europos kroso čempionatą, kurio etapas įvyks ir šį savaitgalį Vilkyčiuose. Europos mastu ASK „Vilkyčiai“ įsitvirtinę neblogai, yra žinomi Tarptautinėje automobilių sporto federacijoje (FIA), trasa vertinama gerai.
Nusprendė atsisveikinti
Sulaukęs 50-ies Kazimieras nusprendė atsisveikinti su automobilių sportu. Tačiau tai nebuvo ilgas išsiskyrimas su trasa. Po metų nusipirko automobilį Ford Puma ir vėl sugrįžo. Lenktyniavo NEZ čempionate, Lietuvos, Lenkijos autokroso čempionatuose, „Rallycross challenge Europe“ čempionate.
Įsimintiniausias lenktynių epizodas K. Gudžiūnui vis tik buvo namų trasoje Vilkyčiuose. Tuomet NEZ čempionato etape lenktyniavo su geriausia Norvegijos ralio-kroso sportininke Camilla Antonsen dėl pirmosios vietos. Finaliniame važiavime, išsiveržus jam į priekį, ši sportininkė stumtelėjo į galą Kazimiero automobilį, pastarasis susisuko ir vertėsi. Žinoma, varžybos jam tuomet ir baigėsi. Tai buvo apmaudžiausia ir nepamirštama.
Žinomiausias lenktyninkas, aplankęs Vilkyčius – Petter Solberg. Tik jis dalyvavo ne kaip lenktynininkas, o kaip savo sūnaus mechanikas. Varžybų organizatoriams ir paruoštai trasai žymus Norvegijos lenktyninkas pagyrų negailėjo.
Perspektyviausias jaunasis Lietuvos autokroso sportininkas, autokroso meistro K. Gudžiūno nuomone, tauragiškis Rokas Baciuška. Jam imponuoja sportininko požiūris į darbą, kuris daug treniruojasi. Jam daug padeda Vokietijos vienas iš geriausių mechanikų. Ir rezultatai akivaizdūs. Jaunasisi sportininkas jau žinomas Europoje, jo vardas skamba tarp geriausių lenktyninkų.
Prieš trejetą metų, galutinai atsisveikinęs su aktyviu dalyvavimu autokrose, dėl sunkios žmonos Virginijos ligos, Kazimieras neatmeta galimybės vėl sugrįžti. Liepos 28-29 d. Vilkyčiuose bus rengiamas Baltijos šalių, Lietuvos ir Lenkijos ralio – kroso čempionatas ir galime išvysti K. Gudžiūną už savo plieninio žirgo vairo. Nors dar abejonės sklando dėl savo dalyvavimo, tačiau savo anūką Kazimieras paruošė ir patikino, kad jį trasoje tikrai išvysime. Anūko pirmasis startas įvyks liepos 1-ąją Tauragėje, kur bus Lietuvos ralio-kroso čempionato vaikų klasės pirmasis etapas, o po to ir Vilkyčiuose. Vienuolikmečiui jau paruoštas lenktyninis automobilis Toyota Yaris.
Bus skirtas žmonos atminimui
Taip jau nutiko, kad FIA keliant trasoms vis didesnius saugumo reikalavimus, keletas organizatorių Lietuvoje suabejojo savo galimybėmis rengti čempionato etapus. Kazimieras, būdamas automobilių sporto federacijos kroso komiteto pirmininku, nenorėjo, kad išnyktų du čempionato etapai. Todėl nusprendė surengti rugpjūčio 25-26 d. dar vieną Lietuvos autokroso čempionato etapą Vilkyčiuose. Jis bus skirtas K. Gudžiūno automobilių sporto ir gyvenimo bendražygės, žmonos Virginijos šviesiam atminimui. Jis taip ir vadinsis „Virginija 2018“.
Nenuilstantis ir visą gyvenimą lenktyniaujantis Kazimieras Gudžiūnas, tai trasose lenkdamas varžovus, tai organizaciniuose darbuose įveikdamas sunkumus ir problemas, labiausiai dėkingas Šilutės rajono valdžios atstovams už palaikymą. Ir ne tik materialų. „Visada malonu dirbti žinant, jog esi palaikomas, - sako Kazimieras,- tai suteikia papildomų jėgų ir stimulo kažką daryti, organizuoti, judėti.“ Jau šį savaitgalį, birželio 9-10 dienomis, Vilkyčiuse startuos Europos autokroso čempionatas. Laukiama lenktyninkų ne tik iš Lietuvos, bet ir iš Vokietijos, Čekijos, Liuksemburgo, Prancūzijos, Rusijos, Olandijos, Vengrijos, Italijos, Ispanijos ir Latvijos. Organizatoriai prognozuoja, jog bus atkaklios ir įdomios lenktynėse, kuriose išvysime įnirtingą sportininkų kovą dėl galimybės kuo greičiau įveikti trasą ir pirmam išvysti languotą finišo vėliavą. Kaip pažymi organizatoriai, palyginus, koks brangus yra automobilių sportas, bilietų kaina Lietuvos etape net 5 eurais pigesnė nei Latvijoje. Taip stengiamasi, kad kuo daugiau šio sporto mėgėjų turėtų galimybę gyvai pamatyti autokroso lenktynes.