Šilutės senamiesčio „papuošimas“ XXI amžiaus naujovėmis?

2020-06-21, Sergėjus GVILDYS
Administracijos direktorius V. Pozingis (viduryje) kantriai klausėsi miestiečių nuomonės dėl projekto.
Administracijos direktorius V. Pozingis (viduryje) kantriai klausėsi miestiečių nuomonės dėl projekto.
Žiedinė sankryža gatvės susiaurinimo būdu sulėtina eismą. Tokiu būdu mėginama pagerinti visuomenės saugumą aktualioje kelio atkarpoje. Tai yra pagrindinis argumentas, kuriuo siekiama įrengti dar vieną žiedinę sankryžą Šilutėje, Lietuvininkų, Tilžės ir M. Jankaus gatvių sandūroje. Tačiau Šilutės miesto dalies visuomenės tokie argumentai neįtikino. Žmonėms kur kas svarbesnis yra istorinės miesto dalies kultūros paveldo likimas. Todėl projektinio viešinimo procedūros metu pažymėta, kad visuomenė nepritaria šios žiedinės sankryžos įrengimui.

Pristatytas sankryžos projektas

Penktadienį Šilutės seniūnijos salėje po įvykusio visuomenės informavimo apie numatomą valstybinės reikšmės krašto kelio Nr. 165 Šilalė-Šilutė sankryžos su Šilutės miesto M. Jankaus gatve, esančios 56,65 km, rekonstravimo į žiedinę sankryžą, pristatant projektą, Savivaldybės administracijos direktorius Virgilijus Pozingis savaitgalį turėjo pasitikti su slogia nuotaika. Mat jo patronuojamam projektui visuomenė ištarė „riebų“ „ne“.

Nors ir nedidelis būrelis šilutiškių susirinko į projektinio siūlymo svarstymą, tačiau dėl to svarstomos problemos aktualumas nesumažėjo. UAB „Patvanka“ projekto vadovas Nerijus Juškevičius pristatė susirinkusiems numatomos žiedinės sankryžos projektą. Su juo taip pat galima susipažinti ir Šilutės rajono savivaldybės internetinėje svetainėje: https://www.silute.lt/data/public/uploads/2020/05/arc12s01p.pdf 

Šio projekto užsakovas yra Šilutės rajono savivaldybė, kuri suformavo užduotį suprojektuoti sankryžą. Žiedinės sankryžos tikslas – saugaus eismo gerinimas.  Pristatydamas projektą projektuotojas paminėjo, kad statinys yra kultūros paveldo teritorijoje, tačiau pagal esamas tvarkas kultūros paveldo sąlygos bus pateiktos tik po šio projekto svarstymo su visuomene. Kadangi sankryža yra Kelių direkcijos statinys, o ši institucija užima griežtą poziciją ir jokių išlygų nenumato, kelio ženklų skaičius ir jų dydis paliekamas pagal normatyvinius reikalavimus.

Netikslumai vertinimo išvadose

Pristatymo metu susirinkusiems Šilutės m. gyventojams iškilo pagrindinis klausimas dėl žiedinės sankryžos įrengimo reikalingumo ir pagrįstumo. Projektuotojai pažymėjo, kad Savivaldybė užsakė eismo saugumo auditą šioje sankryžoje. Gautoje išvadoje buvo pateikti du siūlymai: palikti esamą sankryžą, kuri nerekomenduojama, nes yra nesaugi ir įrengti žiedinę sankryžą. Svarstymo diskusijoje apie eismo saugumo vertinimą su dokumentu susipažinę šilutiškiai pastebėjo, kad eismo saugumas buvo vertinamas nuo geltonojo tilto (Rusnės g. - red. pastaba) iki geležinkelio pervažos. Pastebėta, kad užfiksuotas artimiausias įvykis tik prie Tilžės g. Nr. 9 namo.

Taip pat buvo atkreiptas dėmesys į manipuliavimą sąvokomis, mat išvadoje minimi pažeidžiami eismo dalyviai, o pristatinėjama kaip pažeidimai, kurių per valandą užfiksuoti net 53. Išvadoje nurodoma apie saugumą prie įstaigų, nors jos yra už trijų sankryžų. Tai policijos komisariatas ir autobusų stotis. A. Petravičiaus nuomone, saugaus eismo vertinimas tai visiškas blefas. Jis pareiškė, kad taip vadinama netipinė keturšalė sankryža iš tikrųjų nėra tokia. Tyrimas parodė, kad ketvirtojoje vadinamoje gatvėje, kuri yra iš tikrųjų tik pėsčiųjų alėja, nevyksta joks transporto judėjimas. Pasak aktyvisto, tyrimas parodė, kad lemiamas transporto srautas yra Lietuvininkų-Tilžės gatvėse ir Tilžės gatvėje-Laisvės alėjoje, kaip dviratininkų-pėsčiųjų takas.

Gyrė esamas žiedines sankryžas

Po tokios saugaus eismo tyrimo išvadų analizės pradedama suvokti, kokio rezultato galimai buvo siekiama šiuo tyrimu. „Projektuojant nesuvokta istorinės padėties ir todėl šis projektas tai nesąmonė, kuri prievartauja netipinę senamiesčio aikštę, - aiškino A. Petravičius. - Nėra jokių argumentų, kad reikėtų išleisti tokius didelius pinigus ir sudarkyti senamiestį, kaip ir išleistų pinigų atsiperkamumo“.

„Visus aspektus išspręsti, sprendžiant vieną problemą, neįmanoma. Eismo intensyvumą galima sumažinti, sutvarkant apvažiavimą iš Rusnės iki Juknaičių“, - kalbėjo Arvydas Jakas. „Arba leidžiant važiuoti tik vienam automobiliui šeimoje, o kitus apmokestinant“, – antrino jam V. Pozingis. Jis taip pat gyrė jau esamas žiedines sankryžas, kuriomis pavyko sumažinti avaringumą.

Tačiau su juo nesutiko susirinkimo dalyviai: eismo intensyvumas piko metu liko nesumažintas. „Man tas miestas dar brangesnis nei kitiems“, - sakė V. Pozingis. Šilutiškė, ilgametė Šilutės muziejaus direktorė Roza Šikšnienė mano, kad svarstant projektinį pasiūlymą turėtų būti pristatyti keli pasiūlymai. Į tai V. Pozingis replikavo: „Tai, Roza, jūs pasiūlykite“. Netrukus paaiškėjo, kad administracijai buvo pateiktas raštiškas pasiūlymas dėl horizontalaus sankryžos ženklinimo. O į tai atsakyta, kad sankryža projektuojama pagal saugaus eismo vertinimo komisijos išvadas. Atsakymą pasirašė administracijos direktorius V. Pozingis. Tačiau pats V. Pozingis to kažkodėl neprisiminė.

Projektui nepritarta

Buvęs Šilutės r. savivaldybės meras A. Jakas rodė projektuotojams istorinę sankryžos nuotrauką ir siūlė projektuoti atsižvelgiant į istorinį bei kultūrinį paveldą. Jis pasigedo vizijos ir idėjos svarstymo konkurso. Po karštų diskusijų projektą pristatę asmenys pažymėjo, kad visuomenė nesutinka su žiedine sankryža.

Tačiau visuomenė sutiko, kad šioje sankryžoje eismo sureguliavimo pokyčiai yra reikalingi. O pokyčių įgyvendinimui pirmiausia reikia atsižvelgti į paveldo autentiškumą, labiau skatinti pėsčiųjų ir dviratininkų eismą. Buvo pateiktas pasiūlymas eismo reguliavimo problemą spręsti šviesoforu. Projekto vadovas pažymėjo, kad dabartinė gatvė yra pernelyg plati ir ją, pagal normatyvinius dokumentus bet kuriuo atveju reikia siaurinti. Kadangi projekto viešinimo metu nepritarta žiedinei sankryžai, pats projektas galimai bus stabdomas.

Metas dialogui?

Projekto svarstymas parodė, kad valdžia nepakankamai bendrauja su gyventojais. Tad jiems šilutiškiai pasiuntė aiškią žinią. Užtenka darkyti miestą sankryžomis, trinkelėmis ir panašiais projektais, kurie neturi nieko bendra su Mažosios Lietuvos kultūra. Visuomenei yra svarbus kultūros paveldas, jie nori daugiau valdžios dėmesio autentiškumo atkūrimui. Visoms pusėms būtų naudinga, jei būtų pradedama nuo dialogo, o ne taškomi pinigai studijoms ir projektinėms vizijoms. Ypač tai aktualu, kuomet pristatomos vizualizacijos visiškai skiriasi nuo realybės. Bet tai jau kita tema...


Straipsnio komentarai

.. @ Pranius2020-06-22
Ir kaip tu galvoji tie žemaitiški knisimai pagerins visuomenės saugumą? Jeigu tu jautiesi nesaugus vadinasi tau reikalinga saugumiečių pagalba, nes matyt tu nesupranti ką reiškia vienybės žydėjimas. Vakar vyko veiviržėnuose festivalis, nes veiviržėnai yra lietuvos mažosios kultūros sostinė. Tokių stotelių sostinininkams net 10. Tiek tų kultūristinių buožių yra prisibrexitinę. Oy vey, Country Vei, jo majo,... Čia su tomis ostapininkų nesamonėmis galima važiuoti iki begalybės: bukis, bukesnis, bukiausias, bukevičius, tt arba buožas, buožė, buožiūnas, buožgalvaitis, buožinskas, tt. Matai koks "mažosios" kultūros simbolis. Ogi ledinukas, kuris visiškai nešaldo. Pagamintas iš cukraus, gaidžio formos ir uždėtas ant pagaliuko. Va kokia kultūra: čiulpkit gaidį. Bet tą ir reikalinga turėti omenyje su dinamitinių napoleonų "revoliucijomis" kad gaidys ir yra prancūzijos ar frankofonijos simbolis. Komentaras patinka Komentaras nepatinka
Pranius2020-06-22
Jei knisti, tai knisti - nuo Verdainės iki Ligoninės atvaryti pozemini Metro su Pozingio, Jako, Petravičiaus, Laurinaicio bei Rozos stotimis ir baigtas kriukis... 100 metu nereiks sukt galvos ir kapotis dėl laurų už "nuopelnus" Tautai. Komentaras patinka Komentaras nepatinka
.. @ ffs2020-06-22
niekada nesakyk niekada ypač jeigu kalba eina apie švelniai suokiančius priešais sėdinčius ostapininkus kurie matyt kažkokiose atskaitos sistemoje save ir laiko žiedais nors gal į tavo nosį įvertų žiedų valdovais. Jeigu pradėsi aiškinti kad tau žiedas nereikalingas tavo galvoje tai jie gal ir išpildys tavo norus, nupjaudami galvą. Matai kai 1976metais amerikoje šventė 200 metų nepriklausomybės jubiliejų nuo brexitinės imperijos tai karalienė iš brexitinės imperijos atvažiavo pašvesti svetimos šventės panašiai kaip tie šilutės buožiūnai kur irgi eina po visus patvorius švesti svetimų švenčių. Nu karalienė atvežė nieko nesuprantantiems amerikiečiams kaip dera ir dovanų nuo "britų žmonių": didžiulį varpą, kopiją to kito varpo kur filadelfijos patvoriuose mėtosi suskilęs tik jau gerą ant to varpo užrašė užrašė "let freedom ring". Matai žodis "ring" turi daug reikšmių ir viena iš tų reikšmių yra "žiedas". Nu ir sunku pasakyti ką reiškia tie makaronai - ale kas buvo tas pražuvo, težydi vienybė vardan tos ar anos lietuvos. Kas įdomu su tuo jubiliejumi (Bicentennial) tai ne tik šventė ir šventikai ir jų garbėtroškiniai paradai stipriai primenantys lietuvos šimtmečio jubiliejų, bet ir pati vergovės samprata, kur jie švenčia kažką kas nešvenčiama. Pagalvok apie su tuo susietą filmą kuriame ir "gvildenama" kiborgų žemių vergovės problema. Kalba eina apie "bicentennial man". Taip kaip veisiami ir auginami žmonės brexitinėse kolonijose jiems nėra jokių šansų. Jų gyvenimas taip kaip apsipirkinėjimas maximoje, kur apie juos iš anksto viskas apgalvota. Tu negali nusipirkti tai kas neparduodama. Arba kitaip tariant kažko kas yra geriausio. Tai kas neparduodama yra nemokama tik tiems kas to gėrio nepardavinėja. Tad tokie "gvildenimai" kur ta saujelė žmonių dedasi visuomene ir demokratija parodo kažkokį įdomų reiškinį. Nu jie atlieka funkciją, bet taip kaip viskas suorganizuota ta "demokratija" ir tie vaidmenys atrodo labai kvailai. Nu jie negali klausti pavergtų aborigenų tokių dalykų. Čia tas pats kas nuėjus į kiaulidę eiti per kiaulių gardus kad daryti apklausą bandant suprasti kokio gamintojo vilkikui kiaulės teiktų pirmenybę kad važiuoti į paskutinę kelionę į skerdyklą. Nu tada kai kiaulės išsirenka vilkiką tai galima nebevilkinti ir forminti kad kiaulės nusipirko bilietą savo noru į turistinę kelionę į vieną pusę. Joms buvo pažadėta, kad neveš į mišką, nebus vilkų, viskas bus civilizuota, pagal visas higienos normas ir reikalavimus, prižiūrint geriausiems specialistams. Viskas tam kad kiaulių saugumas būtų pagerintas kai pagaliau pajudės pagal maršrutą kuris buvo joms senai suplanuotas. Komentaras patinka Komentaras nepatinka
ffs2020-06-22
ten to žiedo tikrai nereikia. niekada ir nereikėjo Komentaras patinka Komentaras nepatinka
..2020-06-22
Čia problema yra ne sankryža, bet drąsos kelias. Tame ir esmė kad "visuomenė" nesupranta nieko apie kelių tiesimą ar architektūrą. Nu va kad ir tas sekretorius ar sergėtojas jis turbūt nemokėtų net sekreto sukonstruoti su savo baltomis rankytėmis net jeigu jiems ir išluptų šaligatvio plytelę padarydami pusę darbo. Matot kokią keistą kalbą reikalinga vartoti kad "gvildenti" demokratiškus procesus. Vien dėl tos naudojamos kalbos iš karto susidaro įspūdis kad čia nėra demokratija, nors atseit va tokie procesai ir yra "demokratijos" požymiai. Visuomenės išrinkti veikėjai, išrinkti tam kad atstovautų rinkėjų valią ir interesus tai visuomenei pristato projektus, kuriuos patys sugalvojo vedini kažkokiais keliais kurie grįsti tik geriausiais ketinimais. Ta visuomenė pasirodo nėra saugi, nepilnavertiška, tt. Jai trūksta kažko. Įvairovės, mažumų, žydėjimo, vienybės, tt.. Jai reikalinga gerinti jos saugumą. Tie visuomenės išrinktieji jau nebesiskaito kaip visuomenė. Tiems ostapininkams sėdint ant biurokratinių kėdžių su keturiomis geromis kojomis yra saugu ir tenais iš viršaus matosi kaip ant delno visos visuomenės bėdos. Nu va ir baltoslavijos problemų trafaretas: keliai ir nesaugūs durniai kurie matyt dėl to ir nejuda drąsiaisiais keliais, nes prie kiekvienos sankryžos suklumpa tarsi tai būtų nauji vartai. Aš nepamenu tos rozos kad jinai būtų šilutiškė. Gal yra kelios šilutės pasaulyje? Komentaras patinka Komentaras nepatinka